آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

چه كساني بايد در انتظار حذف يارانه باشند



اخبار,اخبار اقتصادی ,حذف یارانه ها

سامانه اينترنتي معترضان احتمالي به حذف يارانه‌ها امروز آغاز به كار مي‌كند.

  بر اساس اعلام وزير كار كساني كه نسبت به حذف يارانه ٤٥ هزار و ٥٠٠ توماني خود اعتراض دارند از فردا به مدت يك ماه فرصت دارند شكايت خود را ارايه دهند.

 

به گزارش اعتماد، قرار است مراحل رسيدگي به درخواست شهرونداني كه نسبت به قطع يارانه خود معترض هستند، به صورت كاملا الكترونيكي و غيرحضوري انجام شود. وزارت كار تاكيد كرده بررسي‌ها پس از ثبت درخواست افراد انجام و در صورت وارد بودن اعتراض افراد، دوباره يارانه آنها برقرار مي‌شود.


پيش از آن نيز وزارت كار در اطلاعيه‌اي اعلام كرده بود: آن دسته از شهرونداني كه براساس تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۴ افراد غيرنيازمند را تشخيص داده و يارانه آنها قطع شده است، در صورت اعتراض مي‌توانند از تاريخ سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ به مدت يك ماه (البته وزير كار اين زمان را ۱۵ روز اعلام كرد) به آدرس الكترونيكي كه اعلام مي‌شود، مراجعه و درخواست خود را ثبت كنند. فرآيند بررسي اعتراضات (از ثبت درخواست تا پاسخ) كاملا غيرحضوري صورت خواهد گرفت. رسيدگي به شكايات از اين رو صورت مي‌گيرد كه دولت براي حذف يارانه‌ها دهك و طبقه را ملاك عمل قرار نداده است. به اين ترتيب اگر كساني در ميان صرافان، پزشكان، وكلا يا... باشند كه نياز به دريافت يارانه داشته باشند مي‌توانند از فرصت پيش‌آمده استفاده كنند.


يك مقام آگاه در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پاسخ به اين سوال كه يارانه چه كساني حذف شده و درآينده حذف خواهد شد؟ گفت: دولت هر چند در حال بررسي سناريوهاي متفاوتي است اما در حال حاضر يارانه كساني قطع شده است كه خودروهاي گران قيمت داشتند و همچنين به خارج از كشور سفر كرده‌اند.


 وي در پاسخ به اين سوال كه آيا يارانه دارندگان مجوز صرافي، اعضاي هيات‌مديره بانك‌ها و شركت‌هاي خصوصي و همچنين وكلا و پزشكان تاكنون قطع شده است؟ گفت: بسياري از كساني كه يارانه فروردين و ارديبهشت را دريافت نكردند در ميان اين دسته افرادي بودند كه نام‌شان را برديد اما ممكن است هنوز ميان پزشكان، وكلا و اين دسته‌هاي شغلي افرادي باشند كه يارانه مي‌گيرند اما مطمئنا يارانه آنها نيز به زودي قطع مي‌شود چون قطع يارانه‌ها تدريجي پيگيري مي‌شود. 

 

وي گفت: آنها كه توانايي مالي سفر به خارج از كشور را دارند، طبيعتا نيازمند دريافت يارانه نيستند اما نكته اينجاست كه هنوز بررسي‌ها درباره احراز شرايط برخورداران به اتمام نرسيده است. بند «ح» تبصره ٢٠ قانون بودجه سال ٩٤ دولت را مكلف مي‌كند كه يارانه خانوارهاي پردرآمد را قطع كند. متن بين بند به شرح زير است: «دولت موظف است يارانه خانوارهاي پردرآمد را قطع كند. خانوارهاي پردرآمد به تشخيص دولت و براساس شرايط اقليمي، بعد خانوار و محل سكونت و ميزان درآمد تعيين مي‌شود.»با اين حال دولت هنوز آيين نامه‌اي در خصوص نحوه شناسايي ثروتمندان ابلاغ نكرده است.


 مالكيت مسكن‌هاي گران قيمت نيز به نظر مي‌رسد مورد بعدي براي تشخيص برخورداران، جهت حذف يارانه‌ها باشد.


 گفته مي‌شود دولت قرار است سقفي را براي واحدهاي مسكوني تعيين كند و دارندگان واحدهاي مسكوني كه قيمتش از اين سقف بالاتر است را به عنوان برخوردار از فهرست يارانه‌ها خط بزند. دولت در حال حاضر درصدد تعيين سقف ارزش ملكي است به اين ترتيب داشتن سند ملكي با ارزشي بيش از سقف تعيين شده دولت نيز به عنوان يكي از مولفه‌هاي حذف از فهرست يارانه‌ها محسوب خواهد شد.


 بر اساس اين گزارش گفته مي‌شود در مرحله اول مسكن‌هاي ميلياردي مد نظر است اما برخي نيز در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از تعيين سقف ٥٠٠ ميليون تومان براي مسكن سخن مي‌گفتند. با اين حال يارانه بازنشستگان و مستمري بگيراني كه در واحدهاي مسكوني با قيمت‌هايي بالاتر از سقف قيمت تعيين شده دولت زندگي مي‌كنند حذف نخواهد شد. مقرر است پس از اين مراحل دريافتي افراد مدنظر قرار گيرد. براي دريافتي سقف مشخصي تعيين نخواهد شد بلكه بعد خانوار و محل سكونت در تشخيص بالا بودن درآمد موثر است. اين بدان معني است كه ممكن است درآمد دو ميليون و ٥٠٠ هزار توماني در منطقه‌اي از كشور درآمد بالايي محسوب نشود اما همين درآمد در منطقه‌اي ديگر مكفي تلقي شود.  به نظر مي‌رسد دشواري تعيين سقف درآمد با توجه به مولفه‌هاي جانبي مانند بعد خانوار و... سبب شده است اين اهرم در ذيل فهرست اهرم‌هاي شناسايي ثروتمندان قرار گيرد.


 دستگاه‌هاي اجرايي مسوول در اين حوزه توافق كرده‌اند براي شناسايي ثروتمندان، حساب‌هاي بانكي ملاك عمل نباشد به اين ترتيب موجودي حساب‌هاي بانكي ملاك عمل نخواهد بود. بحث بر سر استفاده از اهرم گردش مالي به معناي ميزان پولي كه از حساب خارج و به آن وارد مي‌شود هنوز ادامه دارد. درباره تعداد كساني كه نيازي به يارانه‌ها ندارند صحبت‌هاي فراواني شده است. پيش از اين برخي نمايندگان مجلس امكان حذف يارانه بيش از ٣٠ ميليون نفر را عملي مي‌دانستند اما با اين حال وزير امور اقتصادي و دارايي از امكان حذف يارانه ١٠ ميليون نفر سخن گفته است.


 بررسي موقعيت اقتصادي كساني كه يارانه آنها حذف شده و براي ارايه شكايت خود به سازمان هدفمندي مراجعه كرده بودند نشان مي‌دهد، عمليات حذف بر پايه برخي بانك‌هاي اطلاعاتي نظير بانك اطلاعاتي دارندگان خودرو، بانك اطلاعاتي كساني كه به خارج سفر كرده‌اند و همچنين بانك‌هاي اطلاعاتي كه مشاغل را نشان مي‌دهند، صورت گرفته است.

 

به اين ترتيب كساني كه خودروهاي بالاي ١٥٠ ميليون تومان دارند، در كشوري خارجي زندگي مي‌كنند يا از اسفند ماه به اين طرف به خارج سفر كرده‌اند و همچنين نام‌شان در ميان اعضاي هيات‌مديره بانك‌ها و شركت‌هاست يا به عنوان موسس و صاحب امتياز صرافي معرفي شده‌اند بايد در انتظار حذف يارانه باشند.

 

علي ربيعي پيش از اين در توضيح رسيدگي به شكايت كساني كه يارانه ماهانه‌شان را دريافت نكرده بودند، گفت: فردي مراجعه كرده و مي‌گويد يارانه‌ام قطع شده است. وقتي در سيستم اطلاعات را مشاهده كرديم ديديم اين شخص سوار ماشين ٢٠٠ ميليون توماني است. به او گفتم يارانه ماهيانه تو يك باك بنزين ماشينت است. چرا پول مي‌خواهي. كه او در جواب گفت اين پول امام زمان (عج) است و بايد به من بدهيد؛ من نمي‌دانستم معني پول امام زمان(عج) چيست. پرس و جو كه كردم متوجه شدم شخصي در گذشته به مردم گفته است يارانه‌ها پول امام زمان(عج) است.

يارانه چه كساني قطع نمي‌شود؟
 هر چند در حال حاضر قطع يارانه‌ها جنجال بر پا كرده است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد چند گروه هدف در دولت تعيين شده است كه به هيچ روي يارانه‌شان قطع نخواهد شد.
 كساني كه تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي قرار دارند، بازنشستگان و مستمري بگيران جزو اين دسته از افراد هستند. برخي از خبرهاي رسيده حاكي از آن است كه روستاييان نيز جزو كساني هستند كه قرار است پرداخت يارانه به آنها تداوم داشته باشد.

 

طبق نتايج آخرين سرشماري‌ها روستاهاي ايران حدود ٢١ ميليون نفر جمعيت دارند.
علي ربيعي تاكيد كرده است يارانه دهك‌هاي پايين درآمدي حذف نمي‌شود اما آنچه از توافق ضمني دستگاه‌هاي مسوول در حوزه يارانه‌ها بر مي‌آيد، بازنشستگان و مستمري‌بگيران، حتي اگر حقوق بالايي داشته باشند نيز مشمول دريافت يارانه خواهند بود. بر اساس تصميمات اتخاذ شده يارانه زنان سرپرست خانوار نيز قرار است برقرار باقي بماند.

حذف‌شدگان بي‌عدد
با وجود اينكه شكي در حذف يارانه برخي شهروندان نيست اما نكته اينجاست كه هنوز هيچ مقام رسمي آمار دقيق حذف‌شدگان را اعلام نكرده است.

 

بر اساس اعلام علي ربيعي يارانه ٢٠٠ هزار نفر ثروتمند در فروردين ماه واريز نشد اما اين روند در ارديبهشت نيز تداوم يافت و پايگاه اطلاع‌رساني دولت به نقل از نوبخت تعداد حذف‌شدگان از يارانه را چهار ميليون نفر عنوان كرد اين در حالي است كه نوبخت اين رقم را تاييد نكرد و توضيح داد من اعلام كردم بايد چهار ميليون نفر از چرخه دريافت يارانه حذف شوند.  ايران تنها كشور جهان است كه نسبت به پرداخت يارانه نقدي به‌طور يكسان به تمام شهروندان اقدام كرده است. پرداخت يارانه‌ها با هدف جبران بخشي از افزايش قيمت‌ها، خصوصا قيمت سوخت در جريان هدفمندي يارانه‌ها صورت گرفت.


اخبار اقتصادی -  اعتماد

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------