دوران تعیین دستوری قیمت خودرو به سر آمده



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار خودرو

تمام عواملی که در بیرون برای تعیین قیمت یک کالا نقش دارند، برای قیمت خودرو نیز، همین نقش را ایفا می‌کنند.

از دید یک کارشناس صنعت خودرو، بهتر است قیمت‌ خودروها با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود.

به گزارش اقتصاد نیوز، شهرام آزادی با بیان اینکه باید قیمت‌ خودروها با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود، گفت: تمام عواملی که در بیرون برای تعیین قیمت یک کالا نقش دارند، برای قیمت خودرو نیز، همین نقش را ایفا می‌کنند.

او افزود: در تعیین قیمت برای خودرو عوامل زیادی از جمله تورمی که بر مواد اولیه وجود دارد، افزایش دستمزد، هزینه واردات قطعات، قیمت ارز و... تاثیرگذار است.

او بیان کرد: در قیمت‌گذاری خودروها نمی‌توان برحسب قیمتی که از بیرون دیکته می‌شود، قیمت تمام شده را تعیین کرد. باید اجازه داد که عرضه و تقاضا این قیمت‌گذاری را انجام دهد؛ چراکه دوران تعیین دستوری قیمت خودرو به سر آمده است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: البته این در صورتی است که نباید به گونه‌ای حرکت کرد که بازار انحصاری در اختیار یک تعداد محدودی از خودروسازان قرار گیرد. فکر می‌کنم بهتر است قیمت‌گذاری خودروها به شکلی تعیین شود که کار به مکانیزم عرضه وتقاضا سپرد و دولت و سازمان حمایت بر مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه نظارت داشته باشند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد که نمی‌توان خودرو را به عنوان یک کالای انحصاری در نظر گرفت، تصریح کرد: خودروی کالا کاملا رقابتی است و قیمت آن هم باید در بازار تعیین شود. مثلاً در بازار مسکن برای رکود مسکن هیچ اعمال فشاری از بیرون نیست. آن چیزی که هست بحث عرضه و تقاضا هست.

او در خصوص این سوال که اگر خودرو از انحصاری بودن خارج شود، باید برای قیمت‌گذاری به بورس کالا انتقال یابد؟معتقد است: بورس فقط باید نظارت کند یعنی نباید اعمال نفوذ بر روی قیمت داشته باشد.

همچنین اظهار کرد: اگر بحث تعیین قیمت خودرو توسط یک سازمانی بیرون از این سیستم انجام گیرد، مشکل ایجاد می‌شود که این مساله باعث نارضایتی تولیدکننده و مصرف کننده‌می‌شود.

اخبار اقتصادی - اقتصاد نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------