آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

گرانی بنزین حداکثر ۲ درصد تورم دارد



اخبار,اخبار اقتصادی ,بانک مرکزی

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اعلام اینکه تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین کمتر از دو درصد خواهد بود، از آغاز فاز جدید کاهش نرخ تورم با طراحی نسخه‌های تازه خبرداد.

به گزارش مهر، پیمان قربانی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بانک مرکزی در سال ۸۱ توانست یکسان سازی نرخ ارز را اجرایی کند، گفت: اما این سیاست به دلیل مسایل مختلف و تحریم‌ها و تغییر روابط کارگزاری بین المللی با مشکل مواجه شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون نظام دو نرخی در بازار ارز وجود دارد، افزود: البته باید در نظر داشت که در کنار بحث نرخ مبادلات کیفیت عرضه بازار مبادلات با بازار آزاد متفاوت است که این امر به دلیل شکاف نرخ ارز است. بانک مرکزی درنظر دارد به محض اینکه پیش زمینه های لازم و بسترهای لازم جهت یکسان سازی فراهم شود، این سیاست را اجرایی کند و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و تجربیات لازم را نیز داریم.

وی افزود: امیدواریم در این زمینه بتوانیم گام‌هایی را برداریم و به طور حتم در زمان مناسب اطلاع رسانی‌های لازم انجام می شود، زیرا یکسان سازی نرخ ارز همواره یکی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است اما یکسان سازی را با این هدف انجام می دهیم که هم پایدار باشد و هم متضمن حرکت و جهت دهی نرخ ارز در مسیر پایدار و در راستای اقتضائات اقتصاد کلان باشد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا یکسان سازی نرخ ارز در سال ۹۴ انجام می شود؟ گفت: تاریخ مشخص بستگی به روابط کارگزاری بین المللی دارد و این امر سبب شده است تا شرایط کنونی را انتخاب کنیم.

گرانی بنزین حداکثر ۲ درصد تورم دارد
قربانی در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ بنزین چه تاثیری بر نرخ تورم خواهد داشت؟ اظهارداشت: افزایش نرخ بنزین تاثیر معناداری بر تورم نخواهد داشت؛ هر چند که تعدیل قیمت حامل‌های انرژی تاثیر موقتی را بر روی شاخص تولیدکننده و مصرف کننده می گذارد.

وی ادامه داد: امسال نیز سایز تغییرات اندک است، ضمن اینکه باید به این امر توجه داشت که عملا نرخ بنزین هزار تومان در جامعه قرار داشت و آنچه که برآورد شده توسط دستگاه‌های مختلف این بود که تعدیلات در حداکثر خود می‌تواند دو درصد باشد اما این با فرض این بود که ابتدای سال انجام می شد اما از آنجا که با وقفه انجام شده است، آثار آن در سال ۹۴ بسیار کمتر از آن خواهد بود.

قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا باید منتظر افزایش نرخ تورم در ماه آینده بود؟ اظهارداشت: باید در زمینه نرخ تورم مساله ای را مدنظر قرار داد و آن این است که یک تورم شتابان و افسار گسیخته در سال‌های گذشته داشتیم و تورم‌های نقطه به نقطه بالای ۴۰ درصد داشتیم و این رکورد برای ما مناسب نبود.

وی با بیان اینکه حل مساله ابرتورم با مساله تورم ساختاری متفاوت است، اظهارداشت: ابرتورم را به راحتی می توان کاهش داد و در سال گذشته توفیقات چشمگیری در زمینه کاهش تورم داشته‌ایم و هم اکنون به ۱۵.۵ درصد رسانده ایم، ضمن ایتکه اگرچه این نرخ طی این دو ماه ثابت بوده است اما این به معنای این نیست که باید نگران باشیم همه چیز در معرض خطر است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش مناسبی در زمینه تورم داشته ایم، گفت: باید در فاز جدیدی گام برداریم تا نرخ تورم کاهش یابد، ضمن اینکه نسخه‌هایی که در این زمینه باید طراحی شود، با گذشته متفاوت است و از این فاز به بعد راهکارها متفاوت و کاهش تورم تدریجی‌تر و ملایم‌تر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه جای نگرانی در زمینه نرخ تورم وجود ندارد، گفت: با بهبود انضباط پولی و مالی کشور و اصلاحات ساختاری می‌توانیم به اهداف دست یابیم، ضمن اینکه قرار است اصلاحاتی در زمینه رابطه دولت با بانک مرکزی و تقویت بازار سرمایه و رفع سلطه مالی بر بازار پول و برخورد با موسسات مالی غیرمجاز و رفع تنگناهای مالی در بانک‌ها انجام شود.

 

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------