تعريض دروازه وام 80 ميليوني



اخبار,اخبار اقتصادی , وام مسکن

حذف مثلث رواني از وام خانه‌اولي‌ها ورود به صندوق پس‌انداز با حداقل آورده نقدي 7/ 6 میلیون تومانی

 دروازه ورود «خانه‌اولی»ها به صندوق پس‌انداز «یکم»، با حذف مثلث روانی از مسیر پرداخت وام‌های جدید، تعریض شد. امروز افتتاح حساب برای وام‌های مسکن 40، 60 و 80 میلیون تومانی در بانک مسکن شروع می‌شود و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با «کمترین آورده نقدی معادل 7/ 6 میلیون تومان» وارد صندوق شوند و در طول زمان موجودی خود را به کف تعیین شده افزایش دهند. دسترسی زودتر از یک‌سال به وام، تحت‌شرایط خاص، ممکن است. همچنین اقساط بالای یک میلیون تومانی نیز به‌عنوان مانع روانی سوم، به 937 هزار تومان کاهش یافت.


 بانك مسكن با حذف مثلث رواني از مسير پرداخت وام جديد مسكن، بدون آنكه خطوط‌قرمز بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار را جابه‌جا كند، شرايط دسترسي «خانه‌اولي»‌ها به تسهيلات40 تا 80 ميليون توماني را هموار كرد.

از امروز افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز «يكم» براي پرداخت تسهيلات جديد خريد مسكن، در 1251 شعب بانك مسكن سراسر كشور آغاز مي‌شود.


تعديل اساسي «آورده نقدي»
در دستورالعملي كه بانك مسكن براي نحوه ثبت‌نام از متقاضيان واجد شرايط وام‌هاي جديد تدوين كرده است، افراد مي‌توانند با حداقل آورده نقدي 6 ميليون و 700 هزار تومان، به صندوق پس‌انداز مسكن «يكم» راه پيدا كنند و در طول زمان حداكثر 6 ماهه، موجودي حساب خود را به كف ريالي تعيين‌شده، ارتقا دهند.

با اين امتياز، شرط سپرده‌گذاري اوليه 40ميليون تومان (در تهران) به عنوان اولين مانع رواني، از پيش‌پاي «خانه‌اولي»‌ها برداشته شد و افراد داراي بنيه مالي ضعيف‌تر نيز مي‌توانند با كمترين ميزان نقدينگي، امتياز صندوق «يكم» را تا زمان تبديل كردن ساير دارايي‌ها به پول نقد و تزريق به صندوق، به نام خود منظور كنند.

طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار، نيمي از منابع وام‌هاي 40، 60 و 80 ميليوني صندوق پس‌انداز «يكم» بايد توسط متقاضيان و از طريق سپرده‌گذاري در بانك مسكن تامين شود.

بانك مسكن براي آنكه همزمان به اين بخش از مصوبه عمل كند و در عين حال بضاعت مالي متقاضيان را نيز مدنظر داشته باشد، از متغير «طول زمان سپرده‌گذاري» بهره گرفته است به طوري كه هر قدر ميزان پس‌انداز متقاضيان در صندوق «يكم» كمتر از نصف مبلغ وام باشد، به همان نسبت مدت زمان انتظار براي دريافت وام نيز افزايش پيدا مي‌كند. حداقل زمان انتظار براي پرداخت تسهيلات خانه‌اولي‌ها، يكساله تعيين شده كه شامل كساني مي‌شود كه در زمان افتتاح حساب، معادل نصف سقف تسهيلات را سپرده‌گذاري مي‌كنند.

اما افرادي كه با حداقل مبلغ ممكن (7/ 6ميليون تومان) وارد صندوق مي‌شوند بايد ظرف 6 ماه موجودي خود را در تهران به 5/ 13ميليون و در شهرهاي بزرگ به 10ميليون تومان برسانند و چنانچه بيش از اين رقم، به حساب خود تزريق نكنند، 3 سال بايد براي دريافت تسهيلات انتظار بكشند.

كاهش «اقساط ماهانه» به زير يك ميليون
بانك مسكن در دومين اقدام، آن هم پيش از شروع به كار صندوق پس‌انداز «يكم»، مبلغ اقساط ماهانه وام‌هاي 40 و 60 و 80 ميليون توماني را بدون آنكه سقف زماني بازپرداخت را تغيير دهد، در حد قابل توجهي كاهش داد.

دو هفته پيش- يك روز بعد از انتشار مصوبه شوراي پول و اعتبار- اقساط ماهانه وام 80ميليون توماني خريد مسكن، براساس مدل «بازپرداخت ساده»، رقمي معادل يك ميليون و 149 هزار تومان اعلام شد.

هر چند اين ميزان قسط براي وام خريد مسكن با توجه به اجاره‌بهاي متوسط يك ميليون و 200 هزار توماني در شهر تهران -براي آپارتمان معمولي 60 متري- خارج از استطاعت وام‌گيرنده‌ها نيست اما مرز رواني «يك ميليون» قسط، طي روزهاي اخير باعث نااميدي متقاضيان واجدشرايط اين تسهيلات از بابت امكان‌پذير نبودن دريافت آن شده بود.

به همين خاطر، بانك مسكن براي نحوه بازپرداخت تسهيلات خريد مسكن صندوق «يكم»، مدل بازپرداخت «پلكاني» را به شعب خود ابلاغ كرده كه بر اساس آن، اقساط وام 80ميليوني، ماهي 937 هزار تومان تعيين شده و اقساط وام‌‌هاي 60 و 40 ميليوني نيز به ترتيب ماهانه 703 هزار و 468 هزار تومان خواهد بود.

با تعديل قسط تسهيلات خريد مسكن 80ميليوني به زير مرز رواني يك ميليون تومان، خانوارهاي بيشتري مي‌توانند وارد صندوق شوند.

امكان دريافت وام در 19 آذر
سومين مانع رواني در مسير تسهيلات خريد مسكن «خانه‌اولي»‌ها، نگراني متقاضيان از تغييرات احتمالي قيمت مسكن در بلندمدت و بي‌اثر شدن ارزش تسهيلات جديد در زمان پرداخت آن است.

حداقل زمان انتظار– مدت زمان لازم براي سپرده‌گذاري- براي دسترسي به وام‌هاي جديد يك‌سال است به اين معني كه سري اول افتتاح‌كنندگان حساب پس‌انداز «يكم» كه امروز وارد اين صندوق مي‌شوند چنانچه سقف ريالي لازم براي سپرده‌گذاري را رعايت كنند، در خرداد 95 مي‌توانند تسهيلات را دريافت كرده و با آن اقدام به خريد آپارتمان كنند.

اما بانك مسكن با استفاده از محدوده اختيارات قانوني خود، امكاني را فراهم كرده كه سپرده‌گذاران صندوق‌هاي قبلي در بانك مسكن همچون صندوق جوانان و ... بتوانند در صورت تكميل بودن موجودي حساب خود، فقط 6 ماه براي وام‌هاي 40 و 60 و 80 ميليوني انتظار بكشند و عملا در 19 آذر ماه امسال، تسهيلات جديد به اين گروه خاص تعلق بگيرد. در حال حاضر حدود 2 ميليون سپرده‌گذار در صندوق‌هاي فعلي بانك مسكن، قرار دارند كه حساب بخشي از آنها قابليت تبديل شدن به شرايط صندوق «يكم» و دسترسي به وام‌هاي جديد ظرف كمتر از يك‌سال را دارد.

مهار لبه تورمي وام خريد
مدير عامل بانك مسكن روز گذشته در پاسخ به منتقدان تسهيلات خريد كه افزايش آن را عامل تحريك قيمت مسكن مي‌دانند، اعلام كرد: نظام كاركرد صندوق مسكن «يكم»، براساس رژيم پس‌انداز بلندمدت متقاضيان و پرداخت وام صرفا به مصرف‌كننده‌ها آن هم به صورت تدريجي و در جهت تحريك سمت عرضه، طراحي شده است كه اين سه ويژگي، شكل فعاليت صندوق «يكم» را با روالي كه در گذشته براي پرداخت وام خريد وجود داشت، كاملا متفاوت مي‌كند.

محمدهاشم بت‌شكن تاكيد كرد: با پرداخت تسهيلات خريد مسكن به صرفا خانه‌اولي‌ها– خانوارهاي متاهل فاقد سابقه مالكيت- چون كه اين تسهيلات فقط به آپارتمان‌هاي نوساز تا 7 سال ساخت تعلق مي‌گيرد، از يكسو امكان دريافت تسهيلات توسط سفته‌بازها و متقاضيان سرمايه‌گذاري در بازار خريد مسكن سلب مي‌شود و از سوي ديگر ساخت‌و‌ساز آپارتمان‌هاي كوچك‌متراژ و غيرلوكس رونق مي‌گيرد.

وام خانه‌اولي‌ها هم براي خريد، هم براي ساخت، هم پيش‌فروش
بانك مسكن تسهيلات صندوق پس‌انداز «يكم» را هم براي خريد و هم براي ساخت پرداخت مي‌كند و محدوديتي در ارائه آن صرفا به يك سمت بازار وجود ندارد.

همچنين امكان پرداخت اين تسهيلات به پيش‌فروش‌هاي مسكوني نيز وجود دارد.

شرط پرداخت اين وام‌ها به پروژه‌هاي پيش‌فروش و پيش‌خريد، به اين صورت است كه سازنده، كل واحدهاي مسكوني در حال ساخت را در ‌رهن بانك قرار دهد و در عين حال، آپارتمان‌ها را فقط باید به خانه‌اولي‌هاپيش‌فروش كند.

مديرعامل بانك مسكن روز گذشته در جمع خبرنگاران، سقف‌هاي كنوني تسهيلات 80ميليون، 60 ميليون و 40 ميليون توماني خريد مسكن از محل صندوق پس‌انداز «يكم» را موقتي توصيف كرد و گفت: مطابق توافقي كه با بانك مركزي انجام داده‌ايم، سقف وام‌ها قابل «ارتقا» و تغيير خواهد بود به طوري كه چنانچه منابع و مصارف صندوق پس‌انداز در ماه‌هاي آتي، در تعادل باشد و شرايط اقتصادي بازار نيز پشتيباني كند، احتمال دارد وام‌ها باز هم افزايش پيدا كند.

«جير‌ه‌بندي» وام منتفي شد؟
مقامات بانك مركزي پيش‌تر، با اعلام نوعي سهميه‌بندي براي پرداخت تسهيلات صندوق «يكم»، سقف ارائه وام‌هاي سه‌گانه را سالي در حدود 84 هزار فقره عنوان كرده بودند.

اين در حالي است كه تخمين زده مي‌شود، از همين امسال و حداقل به مدت سه سال، 300 هزار خانوار خانه‌اولي، به عنوان متقاضي دريافت اين تسهيلات، به بانك مسكن مراجعه كنند.

با اين حال روز گذشته اعلام شد، صندوق پس‌انداز «يكم» در سال جاري براي ثبت‌نام از حداقل 120 هزار متقاضي واجدشرايط، ظرفيت دارد.

گفته مي‌شود چنانچه ميزان افتتاح ‌حساب در صندوق پس‌انداز «يكم» از 150 هزار متقاضي در سال تجاوز كند، كار ثبت‌نام متوقف خواهد شد.

نيمي از منابع مالي صندوق پس‌انداز «يكم» از محل استمهال 10 ساله خط اعتباري 45هزار ميليارد توماني مسكن‌مهر، تامين مي‌شود. اين خط، 3 سال براي تامين مالي باقي‌مانده پروژه‌هاي مسكن‌مهر و 7 سال نيز براي تامين مالي صندوق «يكم»، نزد بانك مسكن، منجمد شده است.

 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------