آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

بازار مسکن چه تعداد بنگاه نیاز دارد؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

به تازگی آماری از افزایش تعداد بنگاه های املاک در کشور داده شد؛ آماری که با وجود رکود دوساله مسکن کمی عجیب به نظر می رسید. دراین رابطه اعلام شد که تا سال 92 حدود 80 درصد به تعداد مشاوران املاک افزوده شده است، این در حالی است که در پایان این دوره حکومت رکود بر بازار مسکن تشدید شد.

اوایل خردادماه امسال بود که عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران گفت که آمار اتحادیه املاک نشان می‎دهد تعداد مشاوران املاک درسال‌های 87 تا 92 با افزایش 80 درصدی همراه شده است و این آمار یعنی جمعیت قابل توجهی از شاغلانی که می‌توانند در‌ زمینه‌های دیگر نیز فعالیت داشته باشند به سمت این شغل رفته‌اند و در نهایت شغلی را برگزیده‌اند که از نگاه آنها دردسر کمتر و سود بیشتری دارد.

حال این پرسش مطرح می‎شود که افزایش تعداد مشاوران املاک در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ چه کمکی به تعدیل قیمت‎ها و افزایش میزان معاملات کرده است؟ برخی بر این باورند که درست در زمان رکود مسکن، تعداد بنگاه‎داران افزایش یافته است و در هرکوچه و خیابان به جای یک مشاور املاک دو یا سه مشاور املاک وجود دارد؛ اما مگر هر محله چه تعداد ساخت‌وساز و خانه‎ استیجاری دارد؟ بر این اساس، دلیل این امر یا نبود شغل مناسب برای بیکاران تحصیلکرده عنوان می‌شود یا انگیزه کسب سودهای کلان از معاملات میلیاردی.

احمد علی سيروس، عضو هیات مدیره سردفتران به آمار اتحادیه صنف مشاورین املاک اشاره کرده و گفته است که آمار اتحادیه صنف املاک نشان می‎دهد که کل بنگاه‎های پروانه دار فعال در سال 87 در کشور 69 هزار بنگاه بود، در حالی که این آمار در سال 92 با رشد 80 درصدی مواجه شد و به 124 هزار مشاور املاک رسید. آن‌گونه که عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران می‎گوید 80 درصد افزایش در مشاوران املاک یعنی کاهش 80 درصدی خدمات بالقوه کشور و گرایش مشاغل و حرفه‌های مختلف تولیدی به سمت دفاتر مشاور املاک و دلالی و سوداگری مسکن که در نهایت موجب افزایش قیمت املاک و اجاره‌بها شد.

اما مصطفی قلی خسروی، عضو کمیسیون تخصصی املاک ایران گفت: روزانه حدود چهار تا پنج مورد از بنگاه‌داران به دلیل کسادی کار از کارشان انصراف می‌دهند و به نظر من این آمار کمی اغراق‌آمیز است، چرا که در زمان رکود مسکن تعداد مشاوران املاک به نسبت کمتر می‎شود نه بیشتر. همین امروز در هیئت مدیره اتحادیه املاک تهران نامه‌ای زده شد که به تازگی حدود 1700 مشاور املاک بدون مجوز توسط اماکن بسته شده‌اند، پس این چه آماری است که از افزایش تعداد این بنگاه‎ها خبر می‎دهد؟ در حال حاضر با توجه به رکود مسکن و قانون موجود، رشد این مشاوران املاک از 20 درصد فراتر نرفته است و آمار افزایش 80 درصدی را قبول ندارم.

از سوی دیگر برخی کارشناسان گفتند که ممکن است این آمار کمی با اشکال باشد و تنها در برخی محله‎ها درست باشد، چرا که در دو سال اخیر برخی مناطق شهرها با افزایش ساخت و ساز همراه شدند. به طور مثال شرق و غرب تهران، همچنین ساخت و ساز مسکن مهر در اطراف کلانشهرها خود می‌تواند ایجاد یک بازار جدید خرید و فروش را به همراه داشته باشد.

در این باره نیز محمد قمی، رئیس اتحادیه املاک کرج  گفت: درست است که در سال 92 تعداد مجوزهای بنگاه املاک افزایش یافت، اما نیمی از آنها در سال 93 انصراف دادند. در سال 92 استقبال برای کسب مجوز مشاور املاک اوج گرفت اما درست در سال 93 و با افزایش رکود مسکن تعداد قابل توجهی انصراف دادند. به گونه‌ای که در سال 92 حدود هزار مجوز اعطا شد که درسال 93 نیمی از آنها انصراف دادند.

انگار حالا بازار مسکنی که هنوز در رکود سیر می‌کند و به دنبال راهی برای خروج از این وضعیت است، می‎خواهد با افزایش مجوزها بازار را کمی رونق دهد که عقبایی در این باره می‌گوید: تعداد مجوزهای روزانه با تعداد کسانی که از کار کنار می روند برابر شده است بنابراین نمی‎توان گفت که این آمار افزایش یا کاهش داشته است.

وی با اشاره به وجود 11 هزار مشاور املاک در تهران گفته است که به‌طور میانگین روزانه بین 15 تا 20 پروانه کسب برای بنگاه املاک صادر می‌شود اما در مجموع نسبت به سال‌های گذشته افزایش تعداد مشاوران املاک را نداشته‌ایم، زیرا به همان اندازه هم پروانه کسب باطل شده و مشاوران املاک کار خود را تعطیل کردند.

به گفته رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران به دلیل رکود مسکن در یکی دوسال اخیر، در 7 سال گذشته میانگین بنگاه‌های املاک فعال در تهران بین 11 تا 12 هزار بنگاه بوده و با وجود ثبت روزانه بنگاه‌های جدید، این رقم تغییری نداشته است.

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------