آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

علت التهاب بی‌سابقه بازار زعفران چیست؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار زعفران

در هفته های اخیر، بازار زعفران به شدت ملتهب شده و افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. این افزایش قیمت تا حدی بوده است که به قول غلامرضا میری، رییس اتحادیه صنف‌فروشندگان؛ طی 40 روز گذشته هر روز 50 هزار تومان به قیمت هر کیلو گرم زعفران در بازار مشهد، افزوده شده است.

او گفته است: در 20 فروردین ماه امسال قیمت زعفران 40 درصد افزایش یافت و پس از آن قیمت این محصول در بازار مشهد هر روز بالاتر رفت به طوری که طی 40 روز گذشته دو میلیون تومان به نرخ هر کیلو زعفران افزوده شده است.

گشتی در بازار زعفران در تهران نشان می‌دهد این بازار هم از این افزایش قیمت بی‌بهره نبوده است. چنانچه به زعم فروشندگان در دو ماه اخیر قیمت آن از مثقالی 26 تا 30 هزار تومان به مثقالی 30 تا 34 هزار تومان افزایش یافته است.

علت چیست؟
علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران، با تایید خبر افزایش قیمت زعفران تا کیلویی دو میلیون تومان، بیان کرد:‌ متاسفانه عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب که به دنبال منافع خود هستند با ایجاد جوی کاذب مبنی بر اینکه زعفران در بازار کم است در پی‌ کسب منافع شخصی خود هستند و وضعیت بازار را به هم ریخته‌اند.

وی همچنین بیان کرد:‌ در نتیجه اقدامات این افزاد اکنون زعفران کیلویی هفت میلیون تومان و مثقالی حداکثر تا 35 هزار تومان فروخته می‌شود.

 عضو شورای ملی زعفران، افزود: جو موجود درحالی به وجود آمده است که ما به اندازه کافی در کشور زعفران داریم؛ چنانچه در ‌سال 92 حدود 300 تن و سال 93 حدود 200 تن زعفران در کشور تولید شد. این در حالی است که سال 93 فقط 140 تن صادرات انجام دادیم و در واقع علاوه بر مصرف و صادرات زعفران، مازاد زعفران نیز در کشور داشته‌ایم.

حسینی گفت:‌ ما در ایران هنوز زعفران سال گذشته را می‌فروشیم. و پیش‌بینی ما نیز این است که در سال زراعی جدید که محصول زعفران آن را از آبان ماه برداشت می‌کنیم، در حدود 300 تن تولید زعفران داشته باشیم و این وضعیت نشان دهنده این است که تولید زعفران در ایران زیاد است و جو به وجود آمده کاذب است.

او بیان کرد:‌ البته اکنون نسبت به هفته های قبل از التهاب بازار کاسته شده ولی هنوز شاهد کاهش قیمت محسوسی نبوده‌ایم. 

 

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------