اقتصاد زير تيغ استيضاح



اخبار,اخبار اقتصادی , وزير اقتصادي

براي چندمين‌بار در طي عمر دوساله دولت يازدهم سه وزير اقتصادي كابينه روي لبه تيغ سوال و جواب نمايندگان قرار گرفتند.

بنا بر تازه‌ترين خبرهايي كه از تصميمات بهارستان‌نشينان به گوش مي‌رسد سه وزير اقتصادي – راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت و نفت – مجددا مخاطب عده‌اي از نمايندگان مجلس قرار گرفته‌اند و بايد براي پاسخگويي به سوالات اين عده به صحن سبزرنگ مجلس بروند.  اين در حالي است كه تنها هشت ماه تا انتخابات دهمين دور مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است و برخي تحليل‌ها از اين روال مجلسي‌ها اين ظن را ايجاد مي‌كند كه بهارستان‌‌نشينان با كنكاش در عملكرد وزراي اقتصادي كه پاشنه آشيل زندگي اجتماعي مردم است، فعاليت‌هاي تبليغاتي خود را آغاز كرده‌اند.

قرعه نخست
بر اين اساس براي چندمين‌بار بحث استيضاح محمدرضا نعمت‌زاده، وزير كهنه كار صنعتي دولت يازدهم در مجلس بر سر زبان‌ها رانده شده است و وي قرار است براي عده‌اي از نمايندگان مجلس در خصوص برخي مسايل توضيح دهد.


اين در حالي است كه برخي نمايندگان مجلس مي‌گويند ممكن است در جلسه مشترك وزير صنعت، معدن و تجارت با نمايندگان كميسيون صنايع مجلس ماجرا را ختم به خير كند و طرح استيضاح را از دستور كار مجلس خارج كند.


قرعه دوم
بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت دولت يازدهم ديگر وزير كابينه است كه قرعه استيضاح وي روز گذشته با خبر جمع‌آوري امضا به نام وي در ميان نمايندگان مجلس دست به دست شد و گروهي از نمايندگان مجلس قصد دارند تا با كشاندن او به صحن سبز رنگ مجلس، پاي كارت استيضاح وي را امضا كنند.


حضور زنگنه در كابينه از همان ابتدا با اما و اگر همراه بود به گونه‌اي كه بنا به گفته خود وي جلسه راي اعتماد وي بيشتر جلسه استيضاح بود تا راي اعتماد؛ حال باز هم بعد از گذشت نزديك به دو سال از همان روزها، مجددا با ادله‌اي جديد از سوي نماينگان به بهارستان فراخوانده شده است تا در خصوص برخي عملكردهايش به نمايندگان پاسخ دهد.


جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اعتراض به عملكرد وزارت نفت طرح استيضاح بيژن زنگنه را تهيه و تدوين كردند. اين طرح استيضاح در انتقاد به عملكرد وزارت نفت و سياست‌هاي وزير در اين وزارتخانه تهيه و تدوين شده است. عملكرد وزير در مديريت وزارتخانه، كاهش قيمت نفت و عدم انجام اقدام لازم در اين زمينه و همچنين عدم انتصاب‌هاي مناسب از جمله دلايل نمايندگان براي استيضاح عنوان شده است.


سيدشكر خدا موسوي، نماينده مردم اهواز و رييس فراكسيون نفت، گاز و پتروشيمي مجلس شوراي اسلامي كه ظاهرا از امضا‌كنندگان اين استيضاح است، گفته است: «در هفته جاري اقدامات لازم براي استيضاح پيگيري خواهد شد. علت تهيه اين طرح عملكرد وزير باعث شد تا نمايندگان ديگر راهي به جز استيضاح براي جلوگيري از روند غلط در وزارت نفت نداشته باشند.»

 قرعه سوم
نام آخوندي اين روزها بارها در ميان نمايندگان مجلس به عنوان وزيري كه قرار است استيضاح شود بر سرزبان‌ها افتاده است، وي كه پيش از اين در خصوص مسكن مهر به‌وفور به سوالات نمايندگان پاسخ داده بود، هنوز چند روزي از آن توضيحات نگذشته بود كه مجددا به عنوان وزير روي لبه تيغ استيضاح نامش در مجلس دست به دست شد و طبق آخرين گزارش‌هاي كه از مجلسي‌ها به گوش رسيده است؛ استيضاح آخوندي امروز (٢٤ خرداد) در دستور كار كميسيون عمران قرار مي‌گيرد.


البته گويا نمايندگان كميسيون عمران مجلس پيش از اينكه بخواهند استيضاح آخوندي را به صحن بكشانند، از وي پاسخ‌هاي كتبي خواسته‌اند كه بنا به گفته يكي از نمايندگان مجلس آنها از پاسخ‌هاي مكتوب وزير راه قانع‌كننده نبوده است.


حسن كامران در اين باره با تاييد اينكه استيضاح عباس آخوندي در دستور كار كميسيون عمران قرار مي‌گيرد، گفته است: «با توجه به اينكه دو جلسه با حضور رييس مجلس و وزير راه و شهرسازي برگزار شد و پاسخ‌هاي مكتوب هم قانع‌كننده نبود، پيش‌بيني مي‌شود اين موضوع هفته جاري در صحن علني مجلس اعلام وصول شود. موضوع استيضاح وزير راه و شهرسازي با وجود فشار رييس مجلس و نواب رييس، همچنان مطرح است. پيش‌بيني مي‌شود با توجه به اينكه دو جلسه با حضور رييس مجلس و وزير راه و شهرسازي برگزار شد و پاسخ‌هاي مكتوب هم قانع‌كننده نبود، اين موضوع هفته جاري در صحن علني مجلس اعلام وصول شود.»


اين نماينده مجلس مدعي عملكرد نامناسب وزير راه و شهرسازي در دوران فعاليت خود شد، و مي‌گويد: «البته استيضاح طلب توضيح است و هيچ‌گونه مچ‌گيري محسوب نمي‌شود. اميدواريم وزير راه و شهرسازي با پاسخ‌هاي دقيق، مجلس را قانع كند اما متاسفانه تاكنون فقط توجيه مي‌كردند. برخي فشارها در مجلس مانند سم‌هايي هستند كه به صورت سرطان خوره‌اي به جان نظارت مجلس مي‌اندازد. پيش‌بيني مي‌شود متقاضيان استيضاح عباس آخوندي افزايش يابد تا قبل از اينكه استيضاح در صحن علني مجلس قرائت شود افراد علاقه‌مند مي‌توانند آن را امضا كنند.»


اين عضو كميسيون امنيت ملي به محورهاي استيضاح اشاره كرده و گفته است: «پيش‌بيني مي‌شود بررسي اين محورها اقدامات وزارت راه و شهرسازي را شفاف‌تر كند.»  البته پيش از اين و ٢٠ خرداد ماه همين نماينده مجلس اعلام كرده بود كه طرح استيضاح عباس آخوندي ‌به امضاي ٣٠ تن از نمايندگان مجلس رسيده و همان روز تقديم هيات رييسه مجلس شده است‌. وي ٢٤ دليل را براي ‌ارايه طرح استيضاح وزير راه و شهرسازي عنوان كرد‌ه بود.

 

اخبار اقتصادی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------