کامرسانت: چرا پوتین به نفت ایران چشم دوخته است؟



اخبار,اخبار اقتصادی , صادرات نفت

شرکت های روسی با نفت ایران داد و ستد خواهند کرد. برای نخستین بار، روسیه رسما اذعان داشته که در صادرات نفت ایران شرکت خواهد داشت.

در این طرح، شرکت های روسیه فعالیت خواهند کرد تا نفت ایران را در بازار جهانی به فروش رسانند.

از سوی دیگر، ایران قصد دارد با در آمد حاصل از آن، کالاهای روسیه را خریداری کند. به اعتقاد منابع نشریه «کامرسانت»، روسیه از این تجارت نفع زیادی نخواهد برد، اما، از لحاظ سیاسی، برای روسیه این مهم است که جایگاه خود در این بازار را در اختیار رقیبان قرار ندهد.

دیروز، الکساندر نوواک، وزیر نیروی روسیه، به خبرگزاری «اینتر فکس» گفت که شرکت های روسی در تجارت نفت ایران شرکت خواهند داشت. وی گفت: «در چارچوب یادداشت تفاهم ما در رابطه با توسعه همکاری های تجاری – اقتصادی، ایران به ما نفت خواهد فروخت و پول حاصل از آن، صرف خرید کالاهای روسی خواهد شد. با فراهم شدن چنین شرایطی، شرکت های ما در امر یافتن خریداران این نفت مساعدت خواهند کرد». اما، به گفته وی، نفت ایران در روسیه به فروش نخواهد رفت.

در تعطیلات هفته گذشته، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، که در هفته گذشته، با آقای نوواک شرایط توافق را بررسی کرده بود، به خبرگزاری «بلومبرگ» گفت که «در روزهای آینده» ارسال نفت به روسیه آغاز خواهد شد. وزیر ایران خاطر نشان کرد که روسیه «در شبانه روز ،حدود 500 هزار بشکه نفت» خریداری خواهد کرد و ایران نیز در آمد حاصل از آن را صرف خرید فولاد، گندم و فرآورده های نفتی خواهد کرد. به گفته وی، این نفت در اختیار بلاروس و قزاقستان نیز قرار خواهد گرفت. مهدی سنائی، سفیر ایران در روسیه، در مصاحبه با نشریه «کامرسانت»، حجم پروژه های مشترک را 70 میلیارد دلار برآورد کرد.

بحث و بررسی های پیرامون صادرات نفت ایران، در جو کاملا سری صورت می گیرد. تا قبل از ایراد سخنان نوواک، در وزارت نیروی روسیه فقط انجام مذاکرات در خصوص «توسعه همکاری ها از جمله، در زمینه سوخت و انرژی» را تائید می کردند و در عین حال، تصریح می کردند که «هنوز زود است که از آغاز جریان ارسال نفت ایران سخنی گفته شود». به گفته منابع نشریه «کامرسانت»، از سال 2014 میلادی، طرح های گوناگونی بحث و بررسی شده است.

یکی از منابع نشریه «کامرسانت» گفت که حجم خرید نفت ایران در سطح 300 هزار بشکه در شبانه روز خواهد بود و قرار است، این نفت به بازارهای کشورهای آسیا – اقیانوس آرام صادر شود و تسویه حساب ها در یکی از بانک های این کشورها انجام شود. این منبع نشریه «کامرسانت» می گوید که روسیه عملا، به طور مستقیم این نفت را خریداری نخواهد کرد. شرکت خریدار، یکی از شرکت های وابسته به وزارت نیروی روسیه خواهد بود. منبع دیگر نشریه «کامرسانت» تصریح می کند که «در آینده نزدیک، این نفت خریداری خواهد شد».

در حال حاضر، علیه ایران تحریم های بین المللی اعمال می شوند که خرید نفت را ممنوع می کنند (در این میان، چین خرید نفت از ایران را ادامه می دهد). فعلا، روسیه فعالیت زیادی در این زمینه ندارد. مهدی سنائی در مصاحبه با نشریه «کامرسانت» گفت : «شرکت های روسی برای مشارکت در پروژه های مالی در ایران تمایل زیادی نشان نمی دهند»، و این در حالی است که رقیبان چینی، اروپایی و هندی آنها «برای سرمایه گذاری آمادگی دارند».

دیروز، الکساندر نوواک اعلام کرد که احتمال دارد، معامله نفتی با روسیه «صرف نظر از تحریم های اعمالی علیه نفت ایران» انجام شود. وی گفت: «ما تحریمی اعمال نکرده ایم. در حال حاضر، برای شرکت ها در رابطه با فعالیت در این زمینه کمترین محدودیتی وجود ندارد». یک منبع نشریه «کامرسانت» در دولت روسیه می گوید که ارسال نفت ایران «در مرز سودآوری قرار خواهد گرفت»: «این یک طرح تجاری نیست. مهم حفظ جایگاه روسیه در بازار ایران، یار روسیه، است». در این میان، احتمال دارد که ایران در آینده نزدیک حضور خود در بازار جهانی را به شدت افزایش دهد. بیژن نامدار زنگنه در سخنرانی هفته گذشته خود در اوپک، اعلام کرد که یک ماه بعد از لغو تحریم های اعمالی علیه نفت ایران، احتمال دارد که حجم صادرات نفت به 500 هزار بشکه در شبانه روز و بعد از شش تا هفت ماه نیز به 1 میلیون بشکه در شبانه روز برسد.

والری نستروف، از Sberbank Investment Research ، می گوید، در صورتی که روسیه عملا، نفت ایران را به کشورهای آسیا – اقیانوس آرام صادر کند، این امر کمکی خواهد بود برای رقابتش با دیگر تولید کنندگان: فعلا،روسیه امکان افزایش حجم صادرات به حساب منابع شخصی خود را ندارد. وی لغو محدودیت های تجاری اعمالی علیه ایران را محتمل می داند که در آن صورت، نفت و گاز این کشور با نفت و گاز روسیه رقابت خواهد کرد و از این رو، ساماندهی مناسبات همیاری بین دو کشور اهمیت دارد.

 

اخبار اقتصادی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------