۶ میلیون «یارانه بگیر یواشکی»!



اخبار,اخبار اقتصادی , دریافت یارانه

اگر پارسال این گروه های درآمدی شناسایی شدند، چرا برای حذف این افراد از فهرست یارانه بگیران اقدام نشده است؛ در حالی که دولت به راحتی می تواند افرادی را که بالای پنج میلیون تومان درآمد دارند، از دریافت یارانه حذف کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: اگر دولت افراد پردرآمد را از فهرست یارانه بگیران حذف می کرد، امروز در پرداخت یارانه مشکل نداشت. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: برابر بانک اطلاعاتی ما این افراد شناسایی و یارانه شان قطع می شوند.

به گزارش شبکه خبر، بیست و دوم هر ماه زمان پرداخت یارانه بوده است. ماه گذشته یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی با دو روز تاخیر به حساب سرپرستان واریز شد.

بنابر اعلام «سازمان هدفمندی یارانه ها» یارانه خرداد از ساعت ۲۴ روز سه شنبه قابل برداشت می شود؛ از این رو برنامه پیشخوان خبر ۱۸:۳۰ با دعوت از معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی علل تاخیر پرداخت یارانه ها را بررسی کرد.

در ابتدای این گفتگو «غلامرضا کاتب»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پرداخت نقدی یارانه ها را از چالش های اصلی دولت دانست و افزود: برابر قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید از محل مابه التفاوت قیمت حامل های انرژی ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند که ۳۹ هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی کند.

وی با اشاره به اینکه پارسال از همین محل دولت ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد به دست آورد، گفت: با این حساب از پارسال هفت هزار میلیارد تومان کسری برای پرداخت یارانه مانده است که دولت با آزاد کردن قیمت بنزین سه هزار میلیارد تومان درآمد کسب و بخشی از کسری ها جبران شد اما دولت همچنان کسری منابع دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی کاهش بخشی از دهک های بالای جامعه و ثروتمندان از فهرست یارانه بگیران را برای کاهش کسری بودجه دولت موثر دانست و گفت: در لایحه بودجه ای که دولت، پارسال به مجلس آورد، ۴۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی درخواست کرده بود، اما مجلس این رقم را به ۳۹ هزار میلیارد تومان کاهش داد و از دولت خواست با حذف گروه های ثروتمند رقم مصوب را میان قشرهای هدف توزیع کند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه ها از مسیر خود خارج شده تصریح کرد: از سال ۸۹ که نخستین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود تا پایان سال ۹۳، دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کرده که ۱۳۵ هزار میلیارد تومان آن از محل مابه التفاوت نرخ حامل های انرژی تامین شده و ۶۵ هزار میلیارد تومان آن از محل منابع عمومی و بیت المال که این منابع عمومی باید در طرح تحول نظام سلامت، اشتغال و توسعه کارآفرینی هزینه می شد.

کاتب با اشاره به سخنان پارسال وزیر امور اقتصادی و دارایی که گفته بود ده میلیون نفر از قشرهای پردرآمد شناسایی شده اند گفت: مهم ترین انتقاد کنونی ما به دولت همین است که اگر پارسال این گروه های درآمدی شناسایی شدند، چرا برای حذف این افراد از فهرست یارانه بگیران اقدام نشده است؛ در حالی که دولت به راحتی می تواند افرادی را که بالای پنج میلیون تومان درآمد دارند، از دریافت یارانه حذف کند.

این نماینده مجلس ادامه روند کنونی را عامل بازدارنده ای برای اجرای طرح های اجتماعی و اقتصادی کشور عنوان و تصریح کرد: اشتغال دانش آموختگان بیکار یکی از چالش های جدی کشور است، به طوری که پارسال ۷۸۰ هزار تن ار دانشگاه های کشور دانش آموخته شدند و اگر دولت بخواهد همین نرخ بیکاری موجود را حفظ کند، باید سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون شغل در کشور ایجاد کند.

در ادامه این گفتگو «احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، بخشی از مشکلات موجود در مسیر هدفمندی یارانه ها و علت تاخیر در پرداخت ها را به قیمت نفت مربوط دانست و گفت: سال ۸۹ که سال پایه اجرای قانون هدفمندی است قیمت نفت ۱۲۰ دلار در هر بشکه بود در حالی که امروز قیمت هر بشکه نفت ۶۰ دلار است که همین موضوع درآمدهای دولت را به شدت کاهش داده است.

میدری با اشاره به تکلیف مجلس به دولت مبنی بر کاهش شش میلیون تن از ثروتمندان یارانه بگیر گفت: چیزی که رئیس جمهور از ما خواسته این است که در این باره «خطای تشخیص» نداشته باشیم و کسی را به اشتباه از دریافت یارانه محروم نکنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمرکز کنونی دولت را شناسایی گروه های پردرآمد عنوان کرد و گفت: برابر آمار بانک اطلاعاتی ما این افراد شناسایی و یارانه شان قطع می شود؛ اما اگر اعتراضی دارند باید به سایت یارانه ۱۰ مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند تا از طریق سازمان بهزیستی بازدید میدانی انجام شود. پس از بازدید میدانی تصمیم خواهیم گرفت که این افراد در فهرست یارانه بگیران بمانند یا خیر؟! 

 

اخبار اقتصادی - شبکه خبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------