اجاره نشینی در 23 سال گذشته چقدر برای ایرانی ها آب خورد؟/جزییات قیمت اجاره از سال 71 تا 93



مجموع تورم اجاره بهاء مسکن در 23 سال اخیر حدود 433 درصد می‌شود.  در این میان بیشترین نرخ تورم اجاره مسکن متعلق به دولت سازندگی و کمترین نرخ تورم اجاره مسکن متعلق به دوره دوم احمدی‌نژاد است.

از سال 1371 تاکنون نرخ اجاره مسکن با تورم حدود 433 درصدی همراه بوده و این درحالی است که در برخی سال‌ها نرخ تورم اجاره مسکن کاهشی و در برخی دیگر صعودی بوده است .

طبق آمار نرخ تورم اجاره‌بها مسکن که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، در برخی سال‎ها نرخ تورم این بخش تک رقمی و در برخی سال‌ها تا مرز 20 درصد هم پیش رفته است.

پس از پایان جنگ تحمیلی که اوضاع اقتصادی ایران شرایط خاصی را داشت، مسکن درگیر تورم و افزایش قیمت‌ها شد که برخی تورم مسکن در سال 68 را اولین موج گرانی مسکن پس از انقلاب دانستند. در این زمان بسیاری از صاحبان املاک سودهای کلان بردند و از همان زمان انگیزه خرید و فروش ملک و زمین بیشتر شد و به همان نسبت هم اجاره نشینی و مهاجرت به شهرها و افزایش نرخ تورم اجاره‌بها روزهای پرنوسانی دید تا جایی که از ابتدای دهه 70 تاامروز افزایش 433 درصدی نرخ اجاره‌بها ایجاد شد.

تورم 105درصدی مسکن در دولت ششم
پس از پایان جنگ تحمیلی بخش مسکن با تورم قابل توجهی مواجه شد؛ به گونه‌ای که در دولت سازندگی در سال‌های 72 تا 76 که  ریاست دولت بر عهده هاشمی رفسنجانی بود نرخ اجاره‌بها مسکن بیش از هرزمانی و با رشد 105 درصدی همراه شده است .

در زمان روی کار بودن دولت ششم ، ‌عباس آخوندی به عنوان وزیر وقت سکاندار مسکن کشور بوده است. آمار 105 درصدی نرخ تورم مسکن در سال‌های 72 تا  76 در این دوره نشان می‌دهد که در دولت هاشمی هرساله 26.3درصد به نرخ اجاره‌بها مسکن افزوده شده‌ است.

کاهش تورم مسکن در دولت هفتم و هشتم
با اتمام کار دولت ششم و روی کار آمدن ریاست جمهوری جدید در سال‌های 76 تا 80 نرخ اجاره ‌بها مسکن به یکباره تا 21 درصد (میانگین سالانه) کاهش یافت . این کاهش نرخ تورم به معنی کاهش نرخ مسکن نبود بلکه این کاهش نرخ تورم نسبت به دوره ریاست جمهوری قبلی محاسبه شده است . به گونه‎ای که در دوره دولت اول اصلاحات که علی عبدالعلی‌زده سکان مسکن را برعهده داشت ، سالانه 21.3 درصد به نرخ اجاره‎‌بها مسکن افزوده شد.

اما در دوره دوم دولت اصلاحات در سال‌های 80 تا 84 نیز باز هم نرخ تورم اجاره‌بها مسکن کاهش داشت، تا جایی که مجموع تورم چهار ساله در این دوره به 77.6 درصد رسید . در این دوره که همچنان عبدالعلی‌زاده مدیریت بخش مسکن را برعهده داشت سالانه 19.4 درصد به نرخ اجاره‌بها مسکن افزوده شد.

تورم رو به کاهش مسکن در دولت‌های نهم و دهم
با روی کار آمدن دولت نهم و شروع برنامه‌های جدید برای تولید و ساخت مسکن ،‌تورم نرخ اجاربها نیز نسبت به دولت قبلی کاهشی شد . در دوره چهارساله اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نرخ تورم اجاره‌بها مسکن نسبت به دوره قبلی با دو درصد کاهش همراه بود و این نرخ به 75درصد (در مجموع چهار سال) رسید . در این زمان نیز محمدسعیدی‌کیا بر مسند وزارت مسکن نشسته بود که توانست تورم نرخ اجاره‌بها مسکن را به صورت سالانه 18.8 درصد کنترل کند. این درحالی است که در سال 86 دومین جهش قیمتی مسکن رخ داد و آن طور که برخی کارشناسان می‌گویند قیمت مسکن در یک بازه چند ماهه تا دو برابر قیمت افزایش یافت. در ادامه آن نیز نرخ اجاره‌بها رشد فزاینده‎‌ای داشت. اما در مجموع این دوره نرخ تورم اجاره بها مسکن روند نزولی داشت.

در دوره دوم احمدی‌نژاد نرخ تورم اجاره‌بها مسکن با کاهش چشمگیری همراه شد، به گونه‌ای که در آمار بانک مرکزی مجموع تورم اجاره‌بها مسکن در این دوره چهارساله 42.5 درصد نشان داده شده است . در این دوره سکانداری مسکن کشور را کمی محمد سعیدی‌کیا و کمی دیگر علی نیکزاد برعهده داشتند . در این مدت نیز نرخ اجاره‌بها سالانه 10.6 درصد محاسبه شده است .

شاید این نرخ تورم اجاره‌بها مسکن در این بازه زمانی کاهشی بوده، اما درست در سال‌های پایانی دولت احمدی نژاد در نیمه دوم سال 91 سومین جهش قیمتی مسکن که توانست قیمت مسکن را با افزایش چندین درصدی همراه کند ایجاد شد و از همان زمان تاکنون مسکن به رکود رفته است.

 

اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 
سایه تورم 400درصدی 23سال بر سر اقتصاد
در آمارهای مختلف از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در طول سال 92 و 93 که دولت حسن روحانی روی کار آمده ،‌ میزان معاملات مسکن کاهش یافته است . اما گفته می‌شود در این زمان نیازمندان مسکن و کسانی که قادر به خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن بودند بازار را روی پا نگه داشته‌اند.

هنگامی که دولت روحانی ، کارنامه دولت دهم را تحویل گرفت تورم کشور 42 درصد بود که گفته شده بود این تورم حاصل ساخت و ساز دو میلیون واحد مسکونی مهر است . واحدهای مسکونی که خود می‌خواستند روزی نجات بخش بازار اجاره و خرید و فروش مسکن شوند. حالا دوباره پس از 22 سال عباس آخوندی سکان مسکن کشور را در دست دارد و در برنامه‌هایش به دخالت نکردن مستقیم دولت بر بازار مسکن تاکید می‌کند، اما به نظر می‌رسد چه بخواهد و چه نخواهد باید تلاش کند تورم نرخ اجاره‎‌بها مسکن تا حد معقول در کنار کاهش تورم دیگر بخش‌های اقتصادی کاهش یابد .

بر اساس آمار بانک مرکزی،  نرخ تورم اجاره‌بها مسکن در مجموع سال‌های 92 و 93 حدود 36.4 درصد برآورد شده‌ و این نرخ تاکنون از سال‌های قبل کمتر بوده است. البته در تقسیم‌بندی این نرخ به دو سال هنوز کاهش تورم نرخ‌ اجاره‌بها چشمگیر نیست و نشان دهنده تورم سالانه 18 درصدی است، اما به نظر می‌رسد این نرخ تورم در حال کاهش است.

مجموع نرخ توم اجاره‌بها مسکن از سال 71 تا 93 تورم 432 درصدی را نشان می‌دهد و این نرخ بیانگر رشد سالانه 18.8 درصدی نرخ اجاره‌بها در طول فعالیت شش دولت اخیر بوده است.

بر این اساس نرخ تورم کل اقتصاد ایران در سال‌های 71 تا 93 در کل کشور 427 درصد بوده که به طور میانگین این نرخ تورم سالانه حدود 20.5 درصد می‌شود. این آمارها نشان می‌دهد که میزان تورم اجاره بها مسکن در سال‌های 71 تا 93 معادل 39 درصد کمتر از تورم کل اقتصاد ایران بوده است.

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------