آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

وام های خورد بانکی هم نصیب پولدارها می شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,وام های بانکی

مشتری‌هایی که تراکنش‌های حسابشان بالاست، می توانند از تسهیلات استفاده کنند، حال آنکه در مصوبه شورای پول و اعتبار به این موضوع اشاره ای نشده و از این گذشته، کسانی که تراکنش مالی زیادی داشته باشند، چه نیازی به وام های خرد دارند؟

می خواهیم ببینیم بابک اصلا در زندان است یا نه؟حدود دو ماه پیش، شورای پول و اعتبار برای کمک به مردم و پس از کاهش نرخ سود بانکی، اقدام به تصویب طرحی کرد که به موجب آن، نرخ وام های خورد را افزایش داد، به گونه ای که سقف وام خودرو تا میزان 15 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و سقف وام خرید کالا نیز تا 10 میلیون تومان رسید.

 اما با وجود گذشت حدود دو ماه از این موضوع، بانک ها از پرداخت تسهیلات به مشتریانشان خوداری می کنند. اغلب بهانه بانک ها در ارائه خدمات، نبود منابع لازم و یا ابلاغ نشدن مصوبات جدید است؛ مثلا زمانی که برای دریافت وام خودرو به بانک مراجعه می شود، یکی از اپراتورها این گونه جواب می دهد که هنوز دستورالعمل بخشنامه 15 میلیون تومانی نیامده.

این در حالی است که برای مشتریان ارزنده خود؛ یعنی مشتری‌هایی که تراکنش‌های حسابشان بالاست، می توانند از تسهیلات استفاده کنند، حال آنکه در مصوبه شورای پول و اعتبار به این موضوع اشاره ای نشده و از این گذشته، کسانی که تراکنش مالی زیادی داشته باشند، چه نیازی به وام های خرد دارند؟

در این باره، محمدرضا پور ابراهیمی، عضو شورای پول و اعتبار به این اقدام بانک ها واکنش نشان داده و در گفت و وی خود با تابناک می گوید: بانک ها هم مایل هستند وام را به مردم پرداخت کنند. ما قبلا هم این وام های خرد را داشته ایم و تنها در مصوبات اخیر، مبلغ آن را افزایش داده ایم. کسی حق ندارد وام ندهد و همه باید مطابق مصوبه عمل کنند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس در خصوص اقدام برخی بانک ها برای دادن وام به افرادی که گردش مالی زیادی دارند گفت: در مصوبه شورای پول و اعتبار شرط سپرده و گردش مالی وجود ندارد؛ این منابع، منابع خرد است و نیاز به این کار نیست؛ البته شاید بانک ها برای گردش مالی و افراد خوش حساب اولویت هایی در نظر بگیرند، ولی این به آن مفهوم نیست که بانک ها این را پیش شرط قرار دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر چنین اتفاقی روی داده باشد، باید سریع از آن جلوگیری کرد. در هیچ جایی گفته نشده که باید کسی گردش مالی داشته یا خوش حساب باشد، اصلا چنین چیزی مطرح نیست.

وی همچنین درباره سرمایه گذاری بانک ها در شرکت های اقماری و همچنین بهانه بانک ها برای نبود منابع لازم نیز گفت: در سالهای قبل به دلیل جذابیت درآمد ساخت و ساز، بانک ها منابع خودشان را به این سمت می آوردند، و به دلیل اینکه درآمد خوبی داشتند، این اتفاق زیاد می افتاد؛ اما در سال های اخیر به دلیل رکود در این بازارها این کار دیگر مورد علاقه بانک ها نیست، ولی اینکه این منابع کجا می رود و چه اتفاقی برای آن افتاده باید بررسی و مورد به مورد مشخص شود که سرمایه ها کجا تجمع پیدا کرده است!

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: اما آنچه در نظام اقتصادی ما وجود دارد و کاملا مشهود است، نبود اعتبار لازم و کمبود منابع لازم برای بانک هاست؛ این هم به دلیل عدم تناسب بین میزان منابع موجود و میزان مصارف است که با یکدیگر هم خوانی ندارد؛ برای نمونه، برای سرمایه گذاری در سال 90 بر روی یک پروژه ای شاید 400 میلیون تومان کافی بود، ولی امروز برای اجرای چنین کاری نیاز به سه برابر این مبلغ است، حال آنکه منابع ما در حد همان سال 90 است و یا یک نرخ رشد جزیی داشته، ولی هزینه ها سه برابر شده است.

وی افزود: میزان منابع بانکها در این سالها افزاش آنچنانی نداشته و یکی از عمده دلایلی که امروز بانک ها را با مشکل روبه رو کرده، همین است؛ ریشه اصلی این مشکل هم اینجاست.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه اگر بانک ها منابع در اختیارشان نیست، پس چرا اخذ وام های کلان راحت تر است، گفت: اینجا بر اساس اولویت عمل می کنند و تصور بر این است که اگر اولویت را روی این کار بگذارد بهتر جواب خواهد گرفت و این هم تنها به این دلیل است که منابع در اختیار بانک ها محدود است.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------