آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

سیگار، موبایل و پوشاک بیشترین حجم قاچاق



اخبار,اخبار اقتصادی , واردات کالا

معاون مرکز واردات گمرک گفت:‌ سیگار، پوشاک و پارچه بیشترین حجم قاچاق به کشور را دارد و برخی تعرفه‌ها منجر به انحصار تولید شده و برخی موارد نیز واردات منجر به از بین رفتن آن شده است.

علی معقولی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که موضوع واردات طی سال‌های اخیر به یکی از عوامل اصلی رکود تولید تلقی شده است، اظهار داشت:‌ واردات در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با وجود تحریم‌ها و عدم نقل‌وانتقال پول شرایط به سمتی پیش رفت که بتواند مشکل تأمین نیازهای اساسی جامعه را به هر نحوی حل کند.

معاون مرکز واردات گمرک با تأکید بر اینکه آزادترین اقتصادهای دنیا نیز اولویت اول خود را حمایت و رونق تولید داخل می‌دانند، تصریح کرد: این در شرایطی خواهد بود که بتوانیم آزادانه انتخاب کنیم، اما شرایط کنونی به گونه‌ای است که با کمبود یک کالا به‌دلیل مشکلات مختلف ثبات را برهم می‌زند، به همین دلیل اولویت تأمین کالاهای اساسی است.

وی به 2 رویکرد منتقدان واردات پرداخت و یادآور شد: افرادی که به دنبال حمایت از تولید داخل و صنعت هستند، می‌گویند بازار باز است، اما تجّاری که ورود کالاهای آنها با مشکل مواجه است، به گونه‌ای رفتار می‌کنند که واردات با چالش روبه‌رو است.

معقولی تأکید کرد: در این حالت نباید سیاست‌گذاران به گونه‌ای عمل کنند که برای تولید داخل انحصار ایجاد شود و نه آن‌قدر واردات باشد که تولید نیز از بین برود، بلکه نقطه تعادل میان این دو باید ایجاد شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق آمارها 75 درصد کالاهای وارداتی مربوط به مواد اولیه تولید، قطعات و ماشین‌آلات است، گفت: مابقی این آمار مربوط به کالاهای مصرفی و لوکس بوده که به کشور وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 2 موضوع مأخذ کالاها و نرخ برابری ارز در مجموعه واردات تأثیر گذاشته است، عنوان کرد: استفاده از تعرفه 4 درصدی برای ورود کالاهای اساسی در کشور وجود دارد و اکنون مانند سابق، گروه‌های کالایی و اولویت‌بندی مشاهده نمی‌‌شود.

معاون مرکز واردات گمرک در پاسخ به این سؤال که در آمارهای واردات برخی اقلام غیرضرور مانند خاک گربه، چوب بستنی و امثال آن وجود دارد، تصریح کرد:‌ باید مشخص شود که ورود چنین اقلامی چند هزارم حجم واردات است، مثلا ورود 2 هزار دلار خاک گربه چند درصد واردات می‌شود.

معقولی در پاسخ به این سؤال که با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی حتی 2 هزار دلار هم رقم قابل توجهی است، بیان می‌کند: باید کشور به کنترل تعرفه‌ای برسد و دیگر کنترل ممنوعیتی جواب نمی‌دهد،‌ زیرا منجر به قاچاق خواهد شد.

وی افزود: اگر نظام تعرفه‌ای منطقی و کارشناسی باشد، نه تنها تولید رونق می‌یابد، بلکه شاخص‌های تجارت فرامرزی و کسب و کار نیز ارتقا می‌یابد.

به گفته معاون مرکز واردات گمرک ایران در کالاهای مصرفی، کنترل تعرفه‌ای خوب بوده و اگر در مسئله تجارت سخت‌گیری بیش از اندازه صورت بگیرد، منجر به افزایش آمار قاچاق می‌شود و نیاز است، این شرایط باثبات اقتصادی ایجاد شده و پس از آن به دنبال نظام باثبات تعرفه‌ای باشیم.

وی ادامه داد: چند سال پیش تعرفه گوشی همراه، 60 درصد شد و پس از آن کل گوشی‌های داخل کشور قاچاق می‌شود و اکنون نیز بیش از 90 درصد واردات گوشی قاچاق بوده و کاری کردیم که قاچاقچی قوی‌تر شود.

این مقام مسئول یادآور شد: میزان مصرف کالاها در جامعه مشخص است و در حال حاضر بیشترین قاچاق مربوط به موبایل، سیگار، پارچه و پوشاک است.

اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------