آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

برداشته شدن تحریم‌ها، چه تاثیری بر تولید و صادرات نفت ایران دارد؟



اخبار,اخبار اقتصادی , صادرات نفت

فشار تحریم‌ها در مسیر صادرات نفت ایران و نیز کمبود منابع سرمایه‌گذاری در سالهای گذشته، سبب کاهش تولید نفت ایران از حدود چهار میلیون بشکه در روز به کمتر از سه میلیون بشکه در روز شده است. اکنون و با نزدیک شدن به پایان مذاکرات هسته‌ای، میزان تاثیرگذاری یک توافق احتمالی هسته‌ای بر میزان تولید و صادرات انرژی ایران، به مساله مهم تبدیلی شده است.

به گزارش تابناک، موسسه آمریکایی مشاوره انرژی SVB با ارزیابی وضعیت میادین نفتی ایران و نیز ذخایر نفت روی آب ایران به بررسی میزان تاثیر سناریوهای مختلف بعد از برداشته شدن تحریم‌های ایران در یک توافق احتمالی هسته‌ای پرداخته است.

طبق این گزارش، تولید فعلی نفت ایران به حدود 2.9 میلیون بشه در روز نفت خام رسیده است و ایران روزانه بین 692 تا 710هزار بشکه گاز مایع و میعانات نیز تولید می‌کند.

طبق بررسی‌ها، ایران در صورت رسیدن به توافقی هسته‌ای می‌تواند در شش تا دوازده ماه آینده، تا هشتصدهزار بشکه در روز به تولید نفت و میعانات خود بیفزاید. 400 تا 600هزار بشکه از این میزان به نفت خام و باقی آن به میعانات اختصاص خواهد داشت.

انتظار می‌رود که تا سال 2020 و با تکمیل توسعه میدان نفتی غرب کارون، 650 تا 700هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران افزوده شود. ایران برای رسیدن به این سطح از تولید تا سال 2020 به هفتاد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، اخیرا اعلام کرده که برای تکمیل پروژه‌های میدان پارس جنوبی به 40 میلیارد دلار سرمایه نیاز فوری وجود دارد. ضمن این که برای افزایش تولید در غرب کارون به بیست میلیارد دلار سرمایه دیگر نیاز است که ظاهرا از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که هر توافق هسته‌ای ابتدا باعث کاهش فوری قیمت نفت خواهد شد، حتی پیش از این که تولید نفت ایران واقعا افزایش یابد. این کاهش قیمت تنها به دلیل اثرات روانی بازگشت ایران به بازار و انتظار افزایش تولید نفت ایران نیست، بلکه به این دلیل هم هست که ایران حدود 36 تا 37 میلیون بشکه نفت ذخیره شده روی آب دارد که می‌تواند آن را به سرعت وارد بازار کند. ولی در بلندمدت نمی‌توان انتظار داشت که افزایش تولید نفت ایران تاثیری شدید بر قیمت‌های بازار داشته باشد.

بررسی‌های این موسسه نشان می‌دهد که برداشته شدن تحریم‌های ایران، در سه حوزه تولید نفت خام، میعانات و آزاد شدن ذخایر روی آب ایران، در فواصل زمانی متفاوت تاثیرهای مختلفی دارد. برداشته شدن تحریم‌ها باعث می‌شود که تولید نفت خام ایران تا پایان سال جاری میلادی به میزان 150 تا 200هزار بشکه در روز افزایش یابد. میزان افزایش تولید نفت خام ایران تا سال آینده به 300 تا 400هزار بشکه در روز خواهد رسید.

تولید میعانات ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها فورا به میزان بیست تا پنجاه هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این افزایش تا سال 2016 به 80 تا صدهزار بشکه در روز خواهد رسید.

از سوی دیگر برداشته شدن تحریم‌ها، اگر چه به سرعت باعث ورود 36 تا 34 میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران به بازار خواهد شد ولی در سال آینده ایران، در فروش بخشی از نفت ذخیره شده خود به دلیل کیفیت نامناسب آن با موانعی مواجه خواهد بود.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------