آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

قیمت مسکن در خرداد کاهش یافت



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در خردادماه سال جاری را منتشر کرد.

به گزارش مهر، گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در خردادماه سال ۱۳۹۴ که برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانک مرکزي تهيه و منتشر شد.

در خرداد ماه سال ۱۳۹، متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع بناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي شهر تهران ۳۸.۹ ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۰.۲ و ۳ درصد کاهش نشان مي دهد.

متن کامل گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در خردادماه سال ۱۳۹۴» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و به شرح ذیل منتشر شده است:

در خردادماه سال ۱۳۹۴، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران ۳۸.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و مشابه سال قبل  به ترتیب ۰.۲ و ۳ درصد کاهش نشان می دهد.

در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۵۶۶۱ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابقه سال قبل به ترتیب ۹.۸ درصد افزایش و ۹.۵ درصدکاهش نشان می دهد. در ماه مورد بررسی، از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متنوسط قیمت یک متر مربع بنای مسکونی معامله شده معادل ۷۸/. میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۱.۲ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

گزارش ذیل صرفا معطوف به بررسی حوزه «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران» بوده و لذا نتایج حاصل از این گزارش قابل تعمیم به «معاملات مسکن سایر مناطق شهری» و نیز «تحولات رونق و رکود در حوزه ساخت و ساز» نیست.

حجم معاملات مسکن
در خردادماه سال ۱۳۹۴، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۵.۷ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹.۵ درصد کاهش نشان می دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در خردادماه سال ۱۳۹۴ حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت با سهم ۵۳/. درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند. سهم مزبور در مقایسه با خردادماه سال ۱۳۹۳، ۷/. واحد درصد کاهش نشان می دهد.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در خردادماه سال ۱۳۹۴ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۲.۵ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴، ۲ و ۱۵ به ترتیب با سهم ۹.۵، ۸/. و ۶.۸ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. شایان ذکر است ۶۷.۵ درصد از تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران صرفا مربوط به ۱۰ منطقه شهر به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق (۱۴، ۱۵، ۲، ۴، ۵، ۱، ۱۸، ۷، ۸، ۱۰) بوده و ۱۲ منطقه دیگر تنها ۳۲.۵ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

تحولات قیمت مسکن در خرداد
در خردادماه سال ۱۳۹۴، متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران ۳۸.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲/. و ۳ درصد کاهش نشان می دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت دراین ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۳ معادل ۱.۶ درصد و بیشترین کاه قیمت به منطقه ۲۲ معادل ۶.۶ درصد تعلق دارد.

در خردادماه سال ۱۳۹۴ از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع بنای مسکونی معامله شده معادل  ۷۸/. میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۱.۲ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

تحولات بازار مسکن در فصل بهار
در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۴، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳۴.۸ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸.۴ درصد کاهش نشان می دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در شهر تهران ۳۸.۴ میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱/. درصد افزایش نشان می دهد.

 

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------