آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

اولتیماتوم ایران به کره‌ای ها



اخبار,اخبار اقتصادی ,صادرات کالا

رییس سازمان توسعه تجارت با انتقاد از سیاست محافظه کارانه کره در ارتباط با ایران، گفت: در چند سال اخیر سیاست های تجاری کره جنوبی باعث شد روابط دو کشور به پایین ترین سطح خود برسد و این کشور جایگاه خود را در بازار ایران از دست بدهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی الله افخمی راد در گفت وگو با خبرگزاری یانهاپ، بزرگترین نهاد خبری کره جنوبی، تاکید کرد: کشورهای اروپایی اگرچه ما را تحریم کردند اما به دلیل ویژگی های غیرقابل انکار اقتصادی ایران، از تعامل با ما چشم پوشی نکردند و با ایران وارد معامله شدند به طوری که بیشترین هیات های تجاری از اروپا به کشور ما وارد شدند، همچنین در زمان تحریم ها کشورهای دیگری مانند چین جایگاه خود را در بازار ایران باز کرده اما در این میان جایگاه کشور کره جنوبی کمرنگ تر شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کره ای در خصوص علل کمرنگ شدن نقش کره در بازار ایران یادآور شد: در زمان تحریم برخی کشورها ارتباط خود با ایران را حفظ کردند، چین در تمام این مدت با ما همکاری کرده و شریک اول تجاری ما هم در صادرات و هم در واردات بوده است. اما ژاپن و کره سیاستی متفاوت را اتخاذ کردند یعنی نه تنها تحریم ها را صد در صد رعایت کردند بلکه از آن هم فراتر رفته و در مواردی که شامل تحریم ها نبود هم ارتباط خود با ایران را قطع کردند مثلا حتی در زمینه هایی مثل خودرو که بازار ایران علاقه بسیاری به محصولات کره ای نشان داد، این کشور فروش خود به ایران را متوقف کرد.

افخمی راد با اشاره به اینکه در دوره ای خودروهای هیوندای و کیا در بازار ایران با اقبال مردم همراه شد، تصریح کرد: کره جنوبی با وجود استقبال و تقاضای بازار ایران، از فروش این خودروها به ایران امتناع کرد به همین خاطر ما مجبور شدیم هیوندای و کیا را از کشورهای دیگری مانند امارات خریداری کنیم. ضمن اینکه کره در اقدام دیگر خود و با وجود اینکه خط تولید هیوندای را در بم داشت اما صدور قطعات به این کارخانه را قطع کرد به همین دلیل ایران با چینی ها وارد معامله شد.

افخمی راد انتقاد دیگر به سیاست های تجاری کره جنوبی را در عدم سرمایه گذاری این کشور در ایران و تمایل به فروش کالای تمام شده دانست و افزود: محصولات شرکت هایی مانند سامسونگ و ال.جی در ایران بازار خوبی دارند، به همین دلیل ما از مدیران عامل این دو شرکت دعوت کردیم به ایرن بیایند و در ایران سرمایه گذاری کنند تا محصولات آنها به صورت مشترک با ایران تولید شود، اما سامسونگ و ال.جی از پذیرش این پیشنهاد امتناع کردند. باید به این نکته توجه کرد که در ایران وضعیت در حال دگرگونی است و ما به دنبال سرمایه گذاری مشترک با کشورهای خارجی هستیم و کمتر به خرید کالای تمام شده تمایل داریم.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عملکرد کره در چند وقت اخیر ما را به اتخاذ سیاست های دیگری واداشته است، تصریح کرد: آنچه از عملکرد کره گفته شد ما را بر آن داشت که دستورالعملی را وضع کنیم که کالاهای کره ای مشمول تعرفه گمرکی بالاتری شوند، به طوری که مثلا تعرفه لوازم خانگی کره ای از 40 به 42 تا 80 درصد افزایش یابد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری یانهاپ کره جنوبی که آیا الان برای ورود کره به بازار ایران دیر شده است، گفت: بسیاری از کشورها اسناد همکاری خود با ما را تنظیم کرده و برای شروع کار منتظر رفع تحریم ها هستند، طبیعی است که کشورهایی که با ما در شرایط تحریم همراهی کردند در اولویت قرار دارند اما اگر کشوری سیاست خودش را با ما عوض کند ما آن را در برنامه کاری خودمان قرار می دهیم.

افخمی راد با تاکید بر اینکه ایران امن ترین مکان برای سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: منافع کره ایجاب می کند که با ایران همکاری داشته باشد؛ ایران نیروی متخصص زیادی دارد، ضمن اینکه 400 میلیون جمیعیت مصرفی کشورهای همسایه آن زمینه خوبی برای سرمایه گذاری و صادرات فراهم کرده است، مثلا کره سالانه 4 تا 5میلیارد دلار در ایران موبایل می فروشد، موبایل هم در لیست اقلام تحریم شده نیست، کره می تواند یکی از شعبات خود را در ایران دایر کند و در اینجا تولید کند و به کشورهای همسایه صادرات داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه قوانین ایران زمینه را برای همکاری بلندمدت فراهم کرده است و هر کشوری که دیرتر اقدام کند قطعا متضرر می شود، ادامه داد: کره اگر با همین روش ادامه دهد ضرر می کند چون ما نیاز خود را از جای دیگری تامین می کنیم، ضمن اینکه وقتی محصولی بازارش را از دست بدهد، دیگر سخت می تواند جایگاه خودش را پیدا کند، زمینه همکاری ایران و کره بسیار گسترده است، کره می تواند با 100  درصد سرمایه کره ای در ایران کارخانه بزند و تولید داشته باشد.

 

اخبار اقتصادی - دیپلماسی ایرانی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------