آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

افزایش ۱۷درصدی مزد کارگران محروم



اخبار,اخبار اقتصادی ,مزد کارگران

نمایندگان کارگران مذاکراتی را با کارفرمایان برای اجرای بسته سال ۹۴ حقوق و دستمزد حدود ۴۰۰ هزار کارگر محروم کشور انجام داده و قرار است به‌زودی افزایش ۱۷ درصدی مزد در این بخش اعمال شود.

به گزارش مهر، با وجود اینکه شورای عالی کار در اسفندماه سال گذشته بسته جدید افزایش حقوق و دستمزد امسال کارگران را تهیه و برای اجرا به واحدهای مشمول قانون کار ابلاغ کرده است ولی هنوز گروهی از کارگران هستند که حقوق‌های سال‌های گذشته را دریافت می‌کنند.

این گروه از کارگران در مشاغل سخت و در حاشیه شهرها فعالیت دارند و معمولا از بسیاری از حقوق قانون کار نیز بی بهره اند. آنها برای امرار معاش مجبورند خانوادگی و حتی با استفاده از خردسالان و کودکان فعالیت کنند و اشتغال انفرادی آنها تامین کننده هزینه های زندگی و معیشت نخواهد بود.

مقامات کارگری می گویند از شروط اشتغال کارگران کوره پزخانه ها، اشتغال فرزندان و کل خانواده کارگر است و آنها در زمان گفتگو با کارفرمایان این مسئله را مورد تاکید قرار می دهند. در عین حال اشتغال این گروه از کارگران در سال‌های اخیر با مسائل و دشواری‌های فراوانی همراه بوده و کارگران کوره پزخانه ها دریافتی های بسیار پایینی داشته اند.

بسیاری از آنها حتی بیمه نیز نشده اند و وعده‌های برخی مسئولان به آنها درباره پیگیری مشکلات و حل آنها نیز تا به امروز بی نتیجه بوده است. کارگران شاغل در کوره پزخانه ها را می توان از محروم ترین و کم درآمدترین گروه های کارگری کشور دانست.

غلامرضا عباسی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بعد از افزایش سالیانه دستمزد مشمولان قانون کار، نشست‌هایی با کارفرمایان کوره پزخانه ها برای انعقاد پیمان های دسته جمعی برگزار می شود، گفت: در تلاش هستیم تا شرایطی فراهم شود که کارگران کوره پزخانه ها بتوانند از افزایش‌های در نظر گرفته شده برای دستمزد سال جاری بهره مند شوند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: متاسفانه تا به امروز در سال‌جاری، مزد و حقوق کارگران محروم این بخش براساس مصوبه سال گذشته پرداخت شده و برخی کارگران نیز حتی براساس مصوبات دستمزد دو سال گذشته حقوق دریافت کرده اند.

عباسی با اشاره به اینکه حقوق شاغلان این بخش نیز باید بر مبنای مصوبه امسال شورای عالی کار ۱۷ درصد افزایش یابد، گفت: هم اکنون بسیاری از قراردادهای کارگران کوره پزخانه ها که به صورت قراردادی است، با دریافتی های پایینی همراه بوده و کارفرمایان می‌گویند توان پرداخت ندارند.

این مقام مسئول کارگری کشور بیان داشت: با وجود اینکه ۳۸۰ کارخانه در تهران وجود دارد اما هم اکنون تنها ۵۰ کارخانه آن هم با ظرفیت ۵۰ درصد فعال است. در کل کشور ۷۲۰۰ کارخانه داریم که در بخش کوره پزخانه ها فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع کارخانه های فعال در این بخش، ۴۰۰۰ کارخانه صنعتی بوده و مابقی به صورت سنتی فعالیت می کنند. برآورد می‌شود در این کارخانه ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کارگر محروم فعالیت داشته باشند.

به گفته عباسی، کارگران شاغل در این بخش که به صورت خانوادگی و با زن و بچه فعالیت می کنند، حتی در بخش‌های بهداشت و درمان نیز دچار محرومیت هستند. سال گذشته بازدیدی از سوی وزیر کار و معاون وی از کوره پزخانه ها انجام شد که تاکنون خروجی نداشته است.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران بیان داشت: متاسفانه گفتگو با تامین اجتماعی نیز برای بیمه کارگران محروم بی نتیجه بوده و از سوی تامین اجتماعی نوعی لجبازی در این بخش مشاهده می شود. به صورت کلی، تاکنون چند کارگروه برای پیگیری مسائل کارگران محروم تشکیل شده که نتیجه ای هم در بر نداشته است.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------