آخرین اخبار اقتصادی

افول طبقه متوسط ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

تغییرات اقتصادی دهه ۹۰ نشان می‌دهد ماهیت طبقات اجتماعی دستخوش تغییر شده است و طبقه متوسط که طبقه‌ای پویا و جریان‌ساز بوده،…

آیا اعتماد به خودروسازان خارجی اشتباه است؟



اخبار,اخبار اقتصادی , خودروسازان چینی

از توافق ایران با 6قدرت جهانی بیش از بیست روزمی گذرد.روزهای که در ایران هیاهو برای حضورخودروسازان خارجی برپا شده ،خودروسازانی از کشورهای آلمان،ایتالیا ، ژاپن و فرانسه .اما در برابر این بخش منتقدانی وجود دارند که اجازه نمی دهند خودروسازان خارجی بدون ضمانت های لازم وارد شدند.

حضور شرکت‌های خارجی که باعث شده مردم نسبت به آینده صنعت خودرو خوشبین شوند،موج نگرانی در دو بخش را ایجادکرده است.

یک خودروسازان چینی،چشم بادامی ها در زمان تحریم در بازار ایران یکه تازی کردند و از فرصت پیش آمده به نفع خود بهره برداری لازم کردند.آنها خودروهای را روانه بازار کشورمان کردند که ازنظر کیفیت در درجه پایینی بود.خودروهای چینی با قیمت‌های بالا و خدمات پس از فروش ضعیف  خیلی زود در بین مردم جایگاه پیدا کرد اما نقطه مطلوب آنها عمر طولانی نداشت.چرا که با مثبت شدن مذاکرات هسته ای ایران و پیدا شدن سرو کله خودروسازان اروپایی مردم دیگر به سراغ خودروهای چینی نمی آیند.

این قهر که ادامه دار خواهد بود نگرانی خودروسازان چینی را سبب شده،چرا که آنها می دانند مشتریان خود را از دست دادند،چشم بادامی ها از خلاء پیش آمده مانند عدم تنوع،کاهش تولید وافت کیفیت در صنعت خودروی ایران استفاده کردند.اما اکنون زمان آن رسیده است که کم کم حضورشان را کمرنگ کنند و به سایر بازارها بروند. طرف دیگر که از وضعیت پیش آمده دلهره های دارند؛خودروسازان داخلی هستند؛آنها می دانند که با حضور خودروسازان خارجی عرصه رقابت تنگ تر خواهد شد.خودروسازان داخلی ترجیح می دهند به جای آنکه خودروسازان خارجی به صورت مجزا در ایران سرمایه گذاری کنند؛آنها را به سمت همکاری های مشترک سوق دهند.

از زمانی که تحریم ها آغازشد؛صنعت خودروی ایران وارد دوران افول خود شد و از سال 93 به مرور زمان وضعیت آن بهتر شد،اما هنوز با استانداردهای بین المللی فاصله زیادی دارد.از این رو خودروسازان داخلی برای ادامه حیات خود روزهای سختی را پیش رو دارند.به هر ترتیب حضور خودروسازان خارجی برای کشوری که درحال توسعه است جزء خبرهای خوش است؛ولی تجربه تلخ رفتن دو شرکت رنو و پژو در زمان تحریم ها باعث شده است که نگاه‌های منفی به سمت شرکت های خارجی باشد.

توصیه نمایندگان مجلس نیز براین است که قراردادها به نحوی تنظیم شود  که ضمانت لازم را داشته باشد و خودروسازان خارجی بدانند که اگر بخواهند این بار هم از ایران بروند باید خسارت‌های سنگین پرداخت کنند و از سوی دیگر مونتاژکاری به پایان رسیده است.با توجه به چنین اتفاق‌هایی امید مردم به نمایندگان مجلس است که بتوانند قراردادها را نظارت و شرایطی را فراهم کنند که خودروهای جدید، با کیفیت و قیمت مناسب وارد بازار شود.دراین باره با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت و گویی انجام دادیم که از نظرتان می گذرد.

خودروسازان نباید رفتار فرانسوی‌ها را فراموش کنند
مجید منصوری بیدکانی،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره همکاری خودروسازان با شرکت های خودروسازی از کشورهای فرانسه،ژاپن ،آلمان و ایتالیا به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت:از آنجا که همکاری و شراکت با خودروسازان فرانسوی برای کشورمان موفقیتی نداشت در دوره جدید باید رویه ها تغییر کند و دیگر یک شریک و یک کشور مدنظر قرار نگیرد.خودروسازان باید با کشورهای مختلف همکاری های خود را آغاز کنند دراین صورت هیچ شرکتی حاضر به خروج از ایران نخواهد بود.

وی افزود:رفتارهای که خودروسازان فرانسوی با ایران کردند،نباید فراموش شود.البته ما نمی خواهیم با فضای بدبینی وارد فاز جدید همکاری ها شویم اما مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد؛لذا توصیه می کنم با یک کشور وارد مذاکرات جدی نشویم.بازار ایران توان و کشش جذب بیش از 4 الی 5 خودروساز خارجی را دارد.

همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی در صورت سرمایه گذاری مشترک
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،خاطرنشان کرد:هیچ الزامی وجود ندارد که دو شرکت خودروساز داخلی با خودروسازان خارجی شراکت کند.ازاین رو خودروسازان داخلی می توانند در قالب شعبه های جدید با شرکت های خودروسازی جهان همکاری کنند.این امر نباید در قالب اسم های ایران خودرو و سایپا باشد.

وی اذعان داشت:خودروسازان داخلی در صورتی می توانند با خودروسازان خارجی همکاری کنند که سرمایه گذاری مشترک صورت گیرد .این مهم باعث می شود صنعت خودرو و قطعه سازی رشد کند و در پی آن تکنولوژی های روز وارد شود.در دوره گذشته به رغم تمام هشدارهایی که به خودروسازان داده شد،همکاری مشترک درحد واردات بود.

منصوری با بیان اینکه شرکت‌های رنو و پژو در دوره گذشته از بازار ایران سوءاستفاده کردند،تاکید کرد: قبل از رفتن دو شرکت فرانسوی ما تنها فروشنده قطعات و محصولات آنها بودیم و این دو خودروساز بیشترین سود را از بازارایران گرفتند؛حال اگر قرار است مجددا با فرانسوی ها همکاری‌های مشترک آغاز شود،ضروری است که دوره گذشته ازسوی رنو وپژو جبران شود به نظرمی رسد دریافت غرامت کمترین جریمه برای آنها است.

ما باید منافع خودروسازان خارجی را به منافع خود گره بزنیم
وی افزود:خودروسازان باید به صورت واقعی خصوصی شوند تا در تنظیم قراردادها آزادانه رفتار کنند.اگر بدانند به دولت هیچ وابستگی ندارند در تنظیم قرارداداها وسواس بیشتری به خرج می دهند و اجازه نمی دهند از میزان سودشان کاسته شود.اما تا خصوصی شدن واقعی خودروسازان بهتر است که دولت بر قراردادهای خودروسازان داخلی با شرکت های خارجی نظارت کند و اجازه ندهد رفتارهای گذشته انها تکرار شود.

مجلس بر فعالیت خودروسازان در زمینه همکاری‌های مشترک نظارت کند
منصوری اذعان داشت:مجلس نیز آمادگی دارد که بر فعالیت خودروسازان در زمینه همکاری های مشترک نظارت کند و اجازه ندهد که در این مسیر غفلتی صورت گیرد.ما باید منافع خودروسازان خارجی را به منافع خود گره بزنیم .حتی می توان پا را فراتر گذاشت و گفت اقتصاد جهان رابا اقتصاد ایران قفل بزنیم تا تحریمی نتواند ما را زمین گیر کند.

وی با بیان اینکه حضور صدردصدی خودروسازان خارجی هم می تواند بازار خودروی ایران را به سمت رقابت بیشتر هدایت کند،تصریح کرد:خوشبختانه دولت به خودروسازان خارجی اجازه داده  که به صورت صددرصدی در ایران سرمایه گذاری کنند؛اما این امر باید مراقبت شود تا این شرکت ها مونتاژکار نباشند.ما به تولیدکننده خودرو نیاز داریم ،تولیدکننده ای که بتواند صادرات خودرو هم انجام دهد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،افزود:خودروسازان داخلی نباید مانع حضور شرکت های خودروساز خارجی شوند،حضور چنین مجموعه‌های باعث می شود که نرخ اشتغال، درآمد مالیاتی و صادرات افزایش پیدا کند،لذا بایداز چنین طرحی حمایت کرد.

ما نیازمند همکاری مشترک با خودروسازان خارجی نیستیم
نادرقاضی پور،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز درباره همکاری ایران با خودروسازان خارجی و رفت وآمدهای که طی چند وقت به کشورمان صورت می گیرد،به خبرنگارخبرگزاری خانه ملت گفت:ما چند بار باید از سوی خودروسازان خارجی گزیده شویم.کاری که پژو با ایران کرد نشان داد که به شرکت‌های خودروساز خارجی نمی توان اعتماد کرد،اینگونه شرکت ها به جای فعالیت‌های اقتصادی پیرو مسایل سیاسی هستند و برخوردهای سلیقه ای می کنند.

خودروسازان خارجی حاضر نیستند تکنولوژی دراختیار ما بگذارند
وی افزود:خودروسازان خارجی ممکن است بگویند می خواهیم سرمایه گذاری مشترک کنیم؛اما درعمل می بینیم که فروشنده محصولات آنها شده ایم،آنها فقط بازار ایران و کشورهای همسایه ما را می خواهند و حاضر نیستند تکنولوژی دراختیار ما بگذارند.

قاضی پور خاطرنشان کرد:ایران نباید به خودروسازان خارجی وابسته شود و حتی اجازه حضور به آنها بدهد،با بهره گرفتن ازعلم و دانش، دانشمندان ایرانی می توان بهترین خودروها را تولید کرد و حتی به بازارهای اروپایی صادر کرد،اگر پتانسیل داخلی را باور کنیم و اطمینان داشته باشیم که می توانیم صنعت خودروسازی به جای درجا زدن رشد خواهد کرد.

پژو به دلیل مسایل سیاسی منافع اقتصادی ایران و مجموعه خود را به خطر انداخت
وی با بیان اینکه برخی ها می گویند با گرفتن غرامت می توان رفتارهای گذشته پژو را فراموش کرد ،ادامه داد: گرفتن غرامت حق ایران است و نباید به حساب لطف آنها گذاشت،با هیچ غرامتی نمی توان گذشته را جبران کرد.اگر پژو از ایران نرفته بود قطعا صنعت خودرو با کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها روبرو نمی شد. متاسفانه به دلیل مسایل سیاسی پژو منافع اقتصادی ایران و مجموعه خود را به خطر انداخت در هر صورت هم دیدیم که آنها بازنده شدند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اذعان داشت:اکنون که بحث لغو تحریم ها مطرح است شرکت‌های خودروسازی برای گرفتن بازار ایران از هم پیشی می گیرند،اما زمانی که ما نیاز داشتیم هیچکدام آنها حاضر به همکاری نبودند.

وی تاکید کرد:اگر قرار باشد خودروسازان داخلی قراردادی را خودروسازان خارجی امضا کنند،مجلس باید نظارت داشته بشد و خودروسازان نباید در این خصوص مستقل عمل کنند.

همکاری‌های مشترک باید درجهت کاهش قیمت نهایی خودرو باشد
علی اکبر ناصری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز درباره همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت های خودروسازی اروپایی به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت:همکاری با خودروسازان خارجی نباید تنها معطوف به تولید خودروی مشترک باشد؛تولید خودروی که زمان ساخت آن طولانی شده وبازار مدت ها منتظر بماند .از این رو خودروسازان باید در همکاری های خود تولید انواع خودروها را در نظر گیرند که مهم ترین نکته در این بخش تولید کیفی و کاهش قیمت است.

وی افزود:مردم انتظار دارند که با حضور خودروسازان خارجی قیمت خودروها کاهش پیدا کند و خودروهای عرضه شده کیفیت بیشتری داشته باشند؛بدین جهت درهمکاری‌های مشترک باید این امر مدنظر قرار گیرد.

ناصری با بیان اینکه خودروسازان داخلی و حتی خارجی باید گذشته را جبران کنند،اذعان داشت:خودروسازان خارجی با رفتنشان از ایران و خودروسازان داخلی با تحت فشار قراردادن مردم باید به نحوی عمل کنند که مردم به خودروهای مناسب  و ارزان تر دسترسی پیدا کنند.

سالیان متمادی مردم راکب خودروهای از رده خارج شده خارجی بودند
وی با بیان اینکه مردم طی سال‌های اخیر خودروهای بی کیفت و گران خریداری کردند،تصریح کرد: خودروسازان داخلی باید گذشته خود را جبران کنند و برای رسیدن به بازار رقابتی تلاش کنند،حق مردم ایران است سوار خودروهای باکیفیت و مناسب شوند.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد:همکاری با خودروسازان خارجی می تواند صنعت خودروی ایران را توسعه دهد و حداقل اینکه شاهد تنوع خودروها در بازار باشیم،متاسفانه سالیان متمادی است که مردم راکب خودروهایی بودند که در کشورهای دیگر از رده خارج شده است.

وی اذعان داشت:خودروسازان باید خودروهایی را وارد بازار کنند که مردم را راضی کند و درچنین شرایطی می توان شاهد اثرگذاری لغو تحریم ها در بازار بود.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------