پیش بینی افزایش قیمت مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت مسکن

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان می‌گوید: پس از سه سال متوالی، صدای شکسته شدن یخ‌های رکود بخش مسکن شنیده می‌شود.

مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه از سویی صدای شکسته شدن یخ‌های رکود مسکن پس از سه سال متوالی به گوش می‌رسد و متاسفانه از سوی دیگر باید گفت سونامی افزایش قیمت به زودی در این بخش رخ می‌دهد.

وی با اشاره به رکود حاکم بر صنعت ساختمان افزود: اگر می‌خواهیم صنعت ساختمان شکوفا شود باید هزینه‌های ساخت را پایین بیاوریم. یکی از هزینه‌ها مربوط به صدور پروانه است که رقم آن از بسیاری کشورهای اروپایی بالاتر است. در حال حاضر هزینه اداره شهر از کارآفرین و انبوه‌ساز گرفته می‌شود که عقلایی و علمی نیست.

بیگدلی ادامه داد: هزینه‌هایی همچون پروانه ساختمانی، سود سرسام‌آور تسهیلات بانکی، گران شدن مصالح، تامین اجتماعی کارگران، بالا رفتن ارزش دفترچه تقویم املاک از جمله هزینه‌هایی است که بر دوش تولیدکنندگان بخش ساخت و ساز سنگینی می‌کنند.

به گفته وی، هر وقت بخش مسکن به محاق می‌رود اقتصاد را هم به محاق می‌کشاند. 1200 گروه شغلی با یک بدنه 70 درصدی از اشتغال کشور در بخش مسکن وجود دارد. از هر خانواده دو عضو به طور مستقیم و غیرمستقیم با این بخش در ارتباط هستند. لذا هر وقت بخش مسکن رونق داشته اقتصاد هم شکوفا شده و هر وقت رکود داشته اقتصاد هم به رکود رفته است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که اقتصاد دچار تورم با شاخص‌های اقتصادی پویا، بهتر از اقتصاد دچار رکود است، تاکید کرد: امروزه اقتصاددانان دنیا به این مساله تصریح دارند که اقتصاد متورم اما دارای رونق، بسیار بهتر از اقتصاد در حال رکود و مرگ است.

بیگدلی ادامه داد: برزیل، شیلی، هند، آرژانتین، ترکیه و حتی آمریکا این تجربه‌ها را داشته اند. اقتصاد ترکیه به رکود رفته بود و پس از آن ارزش دلار را از حدود 2.4 لیر به 3.6 لیر رساندند. با این اقدام ارزش پولشان را پایین آوردند؛ چرا که نمی‌خواستند به قیمت پایین بودن تورم، اقتصاد کشورشان را به نابودی بکشانند.

وی اظهار کرد: مسوولان این‌قدر نگویند که ما تورم را پایین آوردیم؛ پایین آمدن تورم دارد به قیمت نابودی اقتصاد، تعطیلی کارخانجات و ورشکستگی کارآفرینان و سوق یافتن آنها به سمت دلالی‌های سیاه تمام می‌شود. بسیاری از چک‌ها دارند برگشت می‌خورند. لذا این‌که ما به بهانه‌ی جلوگیری از تصادف اقدام به بستن بزرگراه‌ها کنیم منطقی نیست. بله تورم در دولت تدبیر و امید پایین آمده اما بدهی بانک‌ها را ندادند. از طرف دیگر سود 14 درصد بانکی در دولت قبل را با جرایم دیرکرد و محاسبات دیگر به بالای 40 درصد رساندند، پس رکود دستاوردی نداشته و باید به سمت رونق، ولو به قیمت افزایش تورم برویم.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که به زودی شاهد سونامی افزایش قیمت در بخش مسکن خواهیم بود در اثبات این ادعا گفت: در دو سال پایانی دولت قبل و دو سال ابتدایی دولت فعلی، کار محسوسی در زمینه صنعت ساختمان انجام نشد. وام مسکن و ارایه زمین ارزان قیمت تعطیل شد، لذا هزینه‌های تولید افزایش یافت. در این شرایط کسی مسکن نمی‌سازد و وقتی مسکن ساخته نشود سبد تقاضا روز به روز افزایش می‌یابد.

بیگدلی افزود: درست است که مردم قدرت خرید ندارند اما وقتی سبد تقاضا بالا می‌رود، تقاضا به سمت اجاره سوق می‌یابد تا این‌که به یکباره دیواره سد تقاضا شکسته می‌شود که اگر این اتفاق رخ دهد خیلی چیزها را با خودش می‌برد.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------