ايران از زمان سقوط ديوار برلين، بزرگترين تحول براي اقتصاد جهان است/ رشد اقتصادی سریع ایران در 2017



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت نفت

پیش بینی می شود ایران در چند سال آینده با رشد اقتصاد سریعی رو به رو شود. بانک جهانی پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2017 به شش و هفت دهم درصد برسد. این رشد به طور عمده ناشی از افزایش تولید نفت و گاز ایران خواهد بود.

ایران از زمان سقوط دیوار برلین تاکنون، بزرگترین تحول برای اقتصاد جهان محسوب می شود.

به گزارش انتخاب،‌ پایگاه خبری آمریکایی بیزنس اینسایدر در گزارشی به قلم مایک برد در پایگاه اینترنتی خود نوشت ایران در حال ورود به اقتصاد جهانی است و این رویداد برخی از تحلیلگران سرمایه گذاری بانکی را به شدت هیجان زده کرده است.

ایران تازه ترین اقتصاد بزرگ و مدرنی است که از نظام اقتصادی جهانی بیرون رانده شده است و همچنین بزرگترین اقتصاد جهان از زمان پایان دوران جنگ سرد تاکنون است که دوباره وارد نظام اقتصادی جهان می شود.

در بخشی از یادداشتی که محققان، این هفته برای پایگاه انیترنتی بیزنس اینسایدر ارسال کردند آمده است: «ایران بزرگترین اقتصادی است که از زمان فروپاشی شوروی سابق تاکنون به بدنه نظام اقتصادی جهان باز می گردد. شباهت ها بین این دو عبارتند از: پیچیدگی رژیم تحریم ها، تلاش برای ایجاد روابط حسنه سیاسی با غرب، و برخورداری از ذخایر بزرگ انرژی.»

تحلیلگران مالی تنها کسانی نیستند که از ورود دوباره ایران به نظام اقتصاد جهانی هیجان زده اند. شرکت های خودروسازی نیز در این خصوص اشتیاق زیادی دارند. بخشی از این اشتیاق به خاطر ذخایر گسترده سوخت فسیلی ایران است. علاوه بر این، ایران کشوری با درآمد متوسط و ظرفیت بالقوه عظیم است که به خاطر فشار تحریم ها محدود شده است.

مهم تر از همه این مسائل،‌ ایران بیشترین جمعیت تحصیلکرده را در منطقه دارد، و 60 درصد مردم این کشور زیر 30 سال هستند. ظرفیت بالقوه رونق اقتصادی این کشور پس از لغو تحریم ها کاملاً آشکار است.

ایران با توجه به حجم بزرگ اقتصاد خود، حجم گسترده تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه این کشور و همچنین ساختار سیاسی خاص خود، از بسیاری جهات با هیچ یک از کشورهای جهان قابل مقایسه نیست.

پیش بینی می شود ایران در چند سال آینده با رشد اقتصاد سریعی رو به رو شود. بانک جهانی پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2017 به شش و هفت دهم درصد برسد. این رشد به طور عمده ناشی از افزایش تولید نفت و گاز ایران خواهد بود.

 

اخبار اقتصادی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------