طرح خرید اعتباری کالا متوقف شد



اخبار,اخبار اقتصادی,طرح فروش لوازم خانگی

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از توقف اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی خبر داد و گفت: مشکل اصلی عدم اجرای این طرح به بانک مرکزی برمی‌گردد.

محمدرضا دُرافشار در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال فارس درباره اجرای مرحله دوم بسته خروج از رکود، اظهار داشت: در حال حاضر اجرای این طرح متوقف شده و مسئولان بانک مرکزی مدام اعلام می کنند که در حال بررسی طرح هستند، اما حرفی در مورد دلایل اصلی تأخیر در اجرای طرح نمی‌زنند.

وی افزود: حدود 45 روز است که اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی وارد بازی‌های اداری شده و این در حالی است که پیش از اعلام اجرای این طرح از سوی وزیر صنعت و سخنگوی دولت، بررسی‌های لازم در مورد چگونگی اجرای آن صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود فروش کالا با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی به مزدوجین صورت گیرد، گفت: در بررسی‌های بعدی به این نتیجه رسیدند که این طرح شامل کارمندان و بازنشستگان و افرادی که برای سیستم بانکی قابل شناسایی باشند، شود.

دُرافشار تصریح کرد: به این ترتیب قرار بود با اجرای طرح، انبار کارخانه‌ها از لوازم خانگی خالی شود و با ایجاد گردش مالی برای تولیدکنندگان، واحدهای تولیدی از رکود نجات پیدا کند.

وی انتظار برای کاهش قیمت ارز و کالا در بین مردم پس از مذاکرات هسته‌ای و کاهش قدرت خرید مردم را از جمله دلایل ایجاد رکود در بازار لوازم خانگی عنوان کرد و افزود: تأخیر در اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی نیز باعث تشدید رکود بازار شده است.

نایب رئیس انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه قرار بود منابع لازم برای اجرای طرح فروش کالا با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی از محل سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تأمین شود، گفت: در حال حاضر بیش از هزار میلیارد تومان لوازم خانگی در انبار کارخانه‌ها انباشته شده و این در حالی است که بازار این محصولات نیز راکدتر شده است.

وی به سیستم بانکی و بانک مرکزی هشدار داد که اگر طرح فروش اقساطی کالا اجرایی نشود، بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌ها بیشتر خواهد شد و انبوهی از معوقات بانکی جدید به وجود خواهد آمد.

دُرافشار با بیان اینکه مسئولان بانک مرکزی مرتب می‌گویند در حال بررسی طرح هستیم، افزود: مشکل از بانک مرکزی است و هیچ دلیل مشخصی برای تأخیر در اجرای این طرح اعلام نمی‌شود.

وی  این سؤال را مطرح کرد که اگر طرح فروش کالا با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی قابل اجرا نیست چرا پیش از تصمیم‌گیری نهایی، اعلام عمومی شده است؟ گفت: این مسئله باعث شد تا کارخانه‌ها تعداد اندک مشتریان خود را نیز از دست بدهند.

نایب رئیس انجمن لوازم خانگی ادامه داد: قرار بود بابت تسهیلات فروش کالا از مشتریان سود 12 درصدی و از تولیدکنندگان نیز سود 5 درصدی توسط بانک‌ها به صورت نقدی دریافت شود که با این حساب سود 20 تا 21 درصدی نصیب سیستم بانکی می‌شد.

وی با اشاره به وجود 71 واحد تولیدی در فهرست واحدهای مشمول اجرای طرح فروش اعتباری کالا، اظهار داشت: 10 هزار و 649 قلم کالای داخلی برای عرضه در این طرح پیش‌بینی شده و قرار بود 5 هزار و 298 فروشنده و 44 واحد فروش اینترنتی در این طرح حضور داشته باشد.

دُرافشار ادامه داد: در بین 71 تولیدکننده معرفی شده برای مشارکت در این طرح، 28 تولیدکننده به صنعت لوازم خانگی، 14 تولیدکننده به صنعت نساجی، 13 تولیدکننده به صنایع شیمیایی و سلولزی و 3 تولیدکننده نیز به صنعت برق اختصاص دارند.

وی تأکید کرد: اگر طرح فروش اقساطی کالا به سرعت اجرایی نشود، واحدهای تولیدی دچار مشکل جدی خواهند شد و نمی‌توانند بدهی خود به سیستم بانکی را بپردازند.

وی در پایان از عدم اجرای طرح خرید دِین نیز انتقاد کرد و گفت: بانک‌های عامل، منابع لازم برای اجرای این طرح را ندارند.

 

اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------