آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

درآمد نفتی با یارانه نقدی سر به سر شد



اخبار,اخبار اقتصادی,قیمت نفت ایران

قیمت نفت ایران نیز همپای نفت تولیدی سایر کشورها در بازار کاهش یافته و باعث افت شدید درآمدهای نفتی کشور شده است. در معاملات این هفته قیمت نفت ایران به حدود 33 دلار رسیده است.

در حالی که دولت هر ماه بیش از ۳۳۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها پرداخت می کند با ادامه افت قیمت نفت میزان درآمد نفتی کشور حتی کمتر از این رقم شده است.

قیمت جهانی نفت طی دو سال گذشته به حدود یک سوم رسیده است و در حالی که در ژوئن 2012 هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر 114 دلار معامله می شد قیمت نفت در معاملات هفته جاری به کمتر از 38 دلار رسیده است.

قیمت نفت ایران نیز همپای نفت تولیدی سایر کشورها در بازار کاهش یافته و باعث افت شدید درآمدهای نفتی کشور شده است. در معاملات این هفته قیمت نفت ایران به حدود 33 دلار رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد درآمد نفتی کشور با فروش هر بشکه نفت در برابر 33 دلار حتی تکافوی پرداخت یارانه های نقدی را به مردم نمی دهد.

با توجه به فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت و با قیمت هر بشکه 33 دلار ماهانه 33 میلیون دلار درآمد عاید کشور می شود که با ضرب کردن این رقم در دلار رسمی بانک مرکزی هر ماه 2979 میلیارد تومان از محل فروش نفت درآمد عاید کشور می شود.

از سوی دیگر با احتساب حذف 3 میلیون نفر یارانه بگیر هر ماه باید 45500 تومان به حساب 73 میلیون نفر واریز شود که رقمی بالغ بر 3321 میلیارد تومان می شود.

بر این اساس همه پول نفت صرف پرداخت یارانه به مردم می شود و حتی تامین بودجه یارانه های نقدی از محل درآمد نفتی با 342 میلیارد تومان کسری مواجه می شود.

 از ابتدای پرداخت یارانه نقدی در 28 آذر 1389 طی پنجاه و هفت مرحله بیش از 200 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است.

براساس قانون بودجه امسال، سقف منابع توزیع نقدی یارانه 39هزار میلیارد تومان است و دولت موظف بوده حدود 6میلیون نفر را از مجموع 76میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند، حذف کند. تا امروز یارانه نقدی 3 میلیون نفر از افراد پُردرآمد کشور حذف شده است.

 

اخبار اقتصادی - تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------