بانک های خارجی بازار ایران را تصاحب می کنند؟ / بانکداران ایرانی: آماده رقابت هستیم



اخبار,اخبار اقتصادی,دوران پسا برجام

بررسی ابعاد و زوایای تغییرات مورد نیاز شبکه بانکی برای تعامل با طرف های خارجی و حفظ بازار از مهمترین دغدغه های شبکه بانکی در پسا برجام است.

با اجرای برجام و آزاد شدن مسیرهای تبادل مالی و پولی با بانک های خارجی، شبکه بانکی کشور به جنب و جوش جدیدی افتاده است.جلسات پی در پی و بحث و تبادل نظر و پیشنهادهای کارشناس ها برای آمادگی ورود به دوران پسا برجام که از مدت ها پیش آغاز شده، همچنان با بررسی شرایط روز توسط مدیران بانک ها ادامه دارد.

بررسی ابعاد و زوایای تغییرات مورد نیاز شبکه بانکی برای تعامل با طرف های خارجی و حفظ بازار از مهمترین دغدغه های شبکه بانکی در پسا برجام است.

غلامحسن نتاج مدیرعامل بانک قوامین در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: فضای ایجاد شده بعد از اجرای برجام را از چند زاویه می تولن بررسی کرد. از یک طرف ورود رقبای جدید و سرویس ها و سیستم های نوین خدمات بانکی در آستانه ورود به بازار ایران از طرف دیگر بازاری علاقمند به تکنولوژی و خدمات نوین بانکداری پیش روی شبکه بانکی کشور قرار دارد.

به گفته وی آنچه که به عنوان فرصت های برجام برای شبکه بانکی می توان نام برد در مدیریت و راهبری این دو بخش که ذکر شد است.

نتاج در ارزیابی عملکرد نظام بانکی کشور طی سال های تحریم گفت: از لحاظ زیرساختی می توان گفت بانک مرکزی در نظام پولی و بانکی کشور کارهای خوبی را مدیریت و راهبری کرده ودر کنار نهاد ناظر و حاکم بر شبکه بانکی هرکدام از بانک ها نیز اقدامات قابل توجهی را نشان دادند.

مدیرعامل بانک قوامین ادامه داد: اگرچه از لحاظ سیستم های جامع بانکی هنوز جای کار بیشتری وجود دارد، اما در حوزه های دیگر خدمات،  بانک ها به خوبی زیرساخت های لازم را فراهم کرده و نظام اداری و عملیاتی خودشان را برای ورود به دوران پسا برجام مهیا کرده اند.

وی اعتقاد دارد : بعد از برقراری زمینه های ارتباط یکی از بخش هایی که در اولین مقاطع زمانی خود را برای حرکت به سمت بهره وری و پیشرفت و استفاده از فضای بدون محدودیت عملیاتی خواهد کرد در اصل همان نظام بانکی کشور است.

نقش نهادهای ناظر در پیشبرد اهداف
نتاج با اشاره به لزوم بازنگری در قوانین داخلی بانکی گفت: یکی از موضوعات اصلی در فضای پسا برجام نظارت دقیق و بازنگری در قوانین و مقررات است. قوانین و مقرراتی که پیش از برجام با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات شبکه بانکی داخلی تدوین و اجرا شده بود نیاز به تغییر و بازنویسی داشته و باید با در نظر گرفتن تغییرات پیش رو طراحی و ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: طبیعتا نهادهای نظارتی پولی و بانکی با توجه به تمرکزی که بر بخش های مختلف اقتصاد بویژه در حوزه پول و بانک دارد از مدتها پیش اقدام به برنامه ریزی دقیق کرده و آمادگی کامل برای هدایت نظام بانکی را دارد.

این مدیر بانکی خاطرنشان کرد: در صورتی که این وحدت نظارتی مانند گذشته وجود داشته باشد می تواند با پوشش و رفع نقاط ضعف و تهدید های ناشی از پسابرجام در بهره گیری هر چه بیشتر از فرصت های پیش رو به بانک ها کمک کند.

نتاج از حفظ بازار داخلی برای شبکه بانکی کشور به عنوان گام اصلی بانک ها در پسابرجام نام برده و گفت: آنچه که در این دوران برای شبکه بانکی بسیار حائز اهمیت است حفظ بازار داخلی با ارائه سرویس ها و خدمات به روز همگام با بانک های دنیا و رعایت قوانین و مقررات و همراهی با نهاد ناظر است. انسجام در تصمیم سازی و تصمیم گیری از نکات بسیار مهم در این همراهی می تواند باشد.

وی در پایان افزود: برجام فرصت بسیار بزرگی را برای اقتصاد کشور فراهم کرده است و مطمئنا انسجام کلیه موسسات پولی و بانکی با محوریت بانک مرکزی می تواند منجر به توسعه و پیشرفت شودکه این موضوع نویدبخش اتفاقات بسیار خوبی برای اقتصاد کشور است.


اخبار اقتصادی - خبر آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------