آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

تولید پراید درسال میمون متوقف می شود؟!



به گفته رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا قرار بود که میزان تولید پراید تا پایان سال ۹۴ کاهش یابد. این در حالی است که هنوز اقدامی برای کاهش روند تولید این خودرو صورت نگرفته است! حال سوال اینجاست که چرا حدود ۲۰ سال، پراید؛ این خودروی بی‌کیفیت، تولید می‌شود و محصول دیگری جایگزین آن نشده است؟! آیا حال بیمار صنعت خودرویی کشورمان در سال ۹۵ بهبود می‌یابد؟

 با نگاه کردن به تردد خودرو‌ها در خیابان آن خودرویی که بیشتر از همه به چشم می‌خورد پراید است. تا همین چند سال پیش پیکان در خیابان‌ها جولان می‌داد اما پس از آن پراید بود که جایگزین آن شده و توجه مشتریان را به خود جلب کرده است. این در حالی است که مردم از بی‌کیفیتی این خودرو معترضند و در همین راستا برای این خودرو‌ها جوک‌ها و مطالب طنز نیز ساخته شده است.

 

اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,تولید پراید


 پراید در‌‌ همان اوایل ورودش به ایران به دلیل اینکه سوخت کمتری داشت، مورد استقبال مشتریان قرار گرفت. این خودرو جوان پسند‌تر از سایر خودروهای بود و به علاوه قیمت مناسبی هم داشت.  


در واقع اولین تولیدات این خودرو به اوایل دهه ۷۰ شمسی بر‌می‌گردد. آن زمان پراید رقیب سرسختی چون پیکان داشت اما آهسته آهسته، جای خود را در میان مردم باز کرد. 
 البته باید گفت که محبوبیت پراید محبوبیت محبوبیت اجباری محسوب می‌شود. زیرا که بیشتر افراد در اقشار متوسط جامعه که سرمایه زیادی برای خرید خودرویشان ندارند به ناچار پراید را به عنوان خودروی شخصی خود انتخاب کرده‌اند.    


ممنوعیت فروش پراید در آمریکا به دلیل مشکل ایمنی
آنطور که ویکیپدیا می‌گوید پراید توسط شرکت مزدا با نام مزدا ۱۲۱ تولید شد و سال ساخت آن ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ است یعنی دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی. اولین تولید پراید ۲۶ سالِ پیش بوده و ظاهر اولیه آن همین پراید ها‌چ‌بک خودمان است اما پراید سدان، حاصل فیس‌لیفت کمپانی فورد است، یعنی این محصول تماما در دو دهه گذشته، تغییرات لازم را در شرکت‌های مزدا، فورد و کیا دیده است و در آخرین روزهای سال ۱۹۹۹، از خط تولید کشورهای شرق آسیا و اروپا خارج شد و تماما به ایران منتقل شد. 
 
فورد فستیوا در سال ۱۹۸۶ در آمریکا تولید می‌شد و مورد استقبال جوانان به خصوص دانشجویان قرار گرفته بود اما با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا جلوی تولید خودرو گرفته شد؛ سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا به دلیل مشکل ایمنی، فروش این خودرو را در خاک آمریکا ممنوع کرده بود! این در حالی است که این خودرو بی‌کیفیت که فروشش در آمریکا ممنوع اعلام شده بود سال‌های زیادی است که در ایران همچنان تولید می‌شود.   


نارضایتی مردم از خودروی «پراید»  
 می‌توان اولین دلیل نارضایتی‌ها از پراید را در سال ساختِ‌ این خودرو مشاهده کرد. عملا از سال ۱۹۹۰، تکنولوژی جدیدی به این خودرو اضافه نشده و صاحبان پراید از فناوری ۲۲ سالِ پیش خودروسازهای امریکایی و آسیایی استفاده می‌کنند.   


  همچنین از جمله دلایل عمده گله و شکایت‌ها از پراید، سیستم ایمنی این خودرو است به طوری که ارابه مرگ خوانده می‌شود. زیرا که اسکلت و پیکربندی این ماشین، فوق‌العاده ضعیف است. فلزات به کار رفته، سطح استحکام و ضریب مقاومت آن به نسبت خودروهای روز اروپا و حتی تولیداتی مثل پژو ۴۰۵، بسیار ضعیف‌تر است. سپر جلوی و عقب پراید از نوع پلاستیکی است و اگر خدای ناکرده با سرعت بالا، تصادفی داشته باشید، شاید چیزی از ماشین در زمین به جای نماند و همه آن خاکس‌تر شود. گرچه تولید کنندگان این ماشین به فکر ساخت یک خودروی ارزان و شهری بوده‌اند و در سال ۱۹۸۶ به این فکر نمی‌کردند که روزی این ماشین بخواهد در جاده‌های تهران-هراز یا تهران-قم به عنوان مسافر‌کش فعالیت کند. 


 نکته دیگری که باید به ضعف‌های این خودرو اضافه کرد این است که بعد از ۴-۵ سال، هر چقدر هم راننده خوبی بوده باشید و ماشین را تمیز نگه داشته باشید، شاهد در رفتن زوار قسمت‌های مختلف و شنیدن صدای تق تق از کنسول جلو تا صندوق عقب خواهید بود.  
 چرا تولید «پراید» متوقف نمی‌شود؟  


  حدود بیست و دو سال از تولید خودروی پراید می‌گذرد اما علی رغم اظهارات خودروسازان که قرار است تولید این خودرو متوقف شود، تولید آن همچنان ادامه دارد. 


 براساس استراتژی صنعت خودرو کشور، باید به مرور زمان خودروهای قدیمی از خط تولید خارج شده و به جای آن محصولات جدیدی به بازار بیاید. اما آن طور که به نظر می‌رسد، این استراتژی در صنعت خودروی ایران جایگاهی ندارد. 


 به گفته رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا قرار بود که میزان تولید پراید تا پایان سال ۹۴ کاهش یابد. این در حالی است که هنوز اقدامی برای کاهش روند تولید این خودرو صورت نگرفته است! 


 حال سوال اینجاست که چرا حدود ۲۰ سال، پراید؛ این خودروی بی‌کیفیت، تولید می‌شود و محصول دیگری جایگزین آن نشده است؟! آیا حال بیمار صنعت خودرویی کشورمان در سال ۹۵ بهبود می‌یابد؟

 

اخبار اقتصادی - فردا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------