آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

وضعیت قیمت بنزین در سال 93



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش قیمت بنزین

 

اخبار اقتصادی - وضعیت قیمت بنزین در سال 93

معاون وزیر نفت با بیان اینکه دولت با توجه به شاخص های اقتصاد کف قیمت را برای نفت در لایحه بودجه 93 پیش بینی کرده است، درباره افزایش قیمت بنزین در سال آینده گفت:هنوز هیچ قیمتی برای بنزین تعیین نشده و وزارت نفت نیز هنوز تصمیمی در این راستا اتخاذ نکرده است.

 عماد حسینی درباره توجیه دولت برای تعیین نرخ 100 دلار در لایحه بوجه 93، تصریح کرد: بودجه های سالانه به مصابه یک پیش بینی برای اداره کشور در یک سا ل است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هشتم شورای اسلامی  با بیان اینکه دولت باید تمام شاخص های اقتصادی و متغییر های مختلف بودجه ریزی باید مد نظر دولت باشد تا ورودی ها و خروجی ها کنترل شود، افزود: بنابراین  شاید دولت هم علاقمند بود تا نرخ دلار را در لایحه بودجه کمتر در نظر بگیرد به دلیل اینکه نوسانات قیمت نفت قابل پیش بینی نیست و هر چه این نرخ بالاتر باشد به منزله یک ریسک برای دولت است؛ از طرفی به دلیل اینکه قیمت نفت تمام بودجه را تحت شعاع قرار می دهد باید واقعی لحاظ شود.

معاون امور مهندسی وزیر نفت تاکید کرد: البته بودجه در حال حاضر در اختیار مجلس قرار دارد و می تواند هرگونه تغییری را بنا بر صلاحدید اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه قیمت 100 دلاری در بودجه بر اساس نیاز ها و شرایط کشور تعیین شده است، ادامه داد: به دلیل اینکه بر اساس فروش نفت، صادرات غیر نفتی که درآمد بسیار پایینی است، باید درآمدهای ارزی کشور را کنترل کنیم بنابراین درآمدهای ارزی باید پاسخگوی هزینه های داخلی از جمله هزینه های تملک دارایی و سرمایه ای و بودجه های جاری کشور شود.

حسینی تصریح کرد: در مجموع دولت با توجه به ملاحظات مذکور کف قیمت را برای نفت در لایحه بودجه 93 پیش بینی کرده است که اگر این نرخ کمتر باشد دولت توان اداره کشور با توجه به شاخص های خاص موجود را ندارد.

معاون وزیر نفت به هزینه پروژه های عمرانی اشاره کرد و گفت: پروژه های بسیار زیادی در سطح کشور وجود دارند که نیازمند یک مدیریت چند ساله برای تکمیل این پروژه ها است.

وی با بیان اینکه قطعا دولت علاقمند است همه پروؤه ها را در یکسال به اتمام برساند، تصریح کرد: اما باید به ظرفیت های بودجه ریزی و پتانسیل های کشور به لحاظ درآمد توجه کرد و بر اساس آن تصمیم گیری کرد.

حسینی درباره انتقاد برخی به قیمت 100 دلار برای نفت در بودجه سال آینده و منطقی دانستن قیمت 95 دلار برای هر بشکه نفت، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت 106 دلار است تعیین قیمت 100 دلار ریسک بالایی استا اما دولت این ریسک را برای کنترل کشور در شرایط فعلی پذیرفته تا بتواند سایر شاخص های اقتصادی را کنترل کند.

وی ادامه داد: بنابراین پیشبرد اهداف مهار تورم، اجرای هدفمندی یارانه ها به طور واقعی، اجرای اصل 44 قانون اساسی و تکالیف برنامه های توسعه ای نیازمند تعیین نرخ های قابل تحقق است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه بنابراین نرخ 100 دلار برای نفت یک نرخ کف بود، گفت: شاید اگر دولت این نرخ  را کمتر لحاظ می کرد اهداف مدنظر محقق نمی شد.

حسینی با بیان اینکه سازو کار تعیین نرخ در اختیار مجلس افزود: امیدواریم قیمتی برای نفت در بودجه از سوی دولت مشخص شود که هم قابل تحقق باشد و هم اگر قیمت نفت به کمتر از 100 دلار رسید آسیبی به بودجه کشور وارد نشود.

هنوز تصمیمی برای قیمت بنزین در سال آینده وزارت نفت نگرفته
معاون وزیر نفت در بخش دیگری از اظهاراتش درباره میزان افزایش قیمت بنزین در سال آینده گفت: هنوز هیچ قیمتی برای بنزین تعیین نشده  و وزارت نفت نیز هنوز تصمیمی در این راستا اتخاذ نکرده است.

وی درباره سناریوهایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین به 1000 تومان در هر لیتر ، تاکید کرد: هیچ رقمی را نمی توان برای قیمت  بنزین پیش بینی کرد.

افتتاح 5 فاز پارس جنوبی تا پایان سال آینده
نماینده ادوار مجلس همچین  از جلسه وزیر نفت با مدیران پارس جنوبی در شب گذشته خبر داد و گفت: مسائل مربوط به پروژه های پارس جنوبی به صورت هفتگی بررسی می شود که در نظر داریم با رفع مشکلات پروژه ها در بخش مهندسی و فنی را در موعد مقرر به بهره برداری کنیم به طوری که در سال آینده شاهد پیشرفت قابل توجهی در فازهای پارس جنوبی داشته باشیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پنج فاز  12،15،16،17 و 18پارس جنوبی تا پایان سال آینده افتتاح می شود، گفت: البته ممکن است این زمانبندی تغییر یابد به طوری که امکان افتتاح پروژه ها زودتر از زمان مقرر یا با دو تا سه ماه تاخیر وجود دارد.
اخبار اقتصادی - خانه ملت

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------