درآمدهای ۱۰۰ میلیونی هم یارانه می‌گیرند!



اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,یارانه نقدی

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در توضیح آنچه مجلس برای حذف یارانه بگیران سه دهک بالای درآمدی مصوب کرد، از ارقام تازه‌ای سخن گفته و اعلام کرده است که 30 درصد از جمعیت کشور درآمد بالایی داشته و نیازی به دریافت یارانه ندارند.

گر چه قبل از پرداخت یارانه‌های نقدی، هستند متقاضیان نیازمندی که به اذعان گزارش‌های دولت، جلوی عابر بانک‌ها صف کشیده و منتظر واریز آن می‌مانند، اما در میان جمع 75 میلیون نفری گروه‌های بسیاری هم وجود دارند که با درآمد بیش از 100 میلیونی سالانه از این مبلغ هر چند ناچیز در مقابل درآمدهای بالا، استفاده می‌کنند.

اخیرا پورابراهیمی-سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس- در توضیح آنچه مجلس برای حذف یارانه بگیران سه دهک بالای درآمدی مصوب کرد، از ارقام تازه‌ای سخن گفته و اعلام کرده است که 30 درصد از جمعیت کشور درآمد بالایی داشته و نیازی به دریافت یارانه ندارند.

وی که به آمارهای مرکز آمار استناد کرده است، این را هم گفته که متوسط درآمد سالانه هر خانوار در دهک‌های پردرآمد تقریبا حدود 104 میلیون تومان و مجموع درآمد دهک‌های پایین متوسط هفت میلیون تومان در سال است.

در مصوبه مجلس در قالب تبصره هدفمندی یارانه‌ها، حذف سه دهک بالای درآمدی و تعیین گروه های خاص که در مجموع حدود 24 میلیون نفر را در بر می‌گیرد مورد تاکید قرار گرفته است. در این بین سقف درآمدی تعیین شده برای برخی گروه‌ها حدود 35 میلیون تومان تعیین شده که به نظر می رسد درآمد سرپرست خانوار را مورد توجه قرار داده است.

در حالی دولت ظاهرا مایل به حذف 24 میلیونی با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات کافی و همچنین غیر واقعی بودن این تعداد نیست که معتقد است تمامی گروههای تعیین شده از سوی مجلس بیش از هفت میلیون نفر را در بر نمی‌گیرد. در عین حال که اعلام کرده حذف های قبلی انجام شده در یارانه بگیران، بخشی از این سه گروه درآمدی را نیز پوشش داده است.

به هر حال خواسته یا ناخواسته، در بین 75 میلیون نفری که در هر ماه یارانه نقدی دریافت می‌کنند دهک‌هایی وجود دارند که متوسط درآمد سالانه خانوارهای مشمول آن به 100 میلیون تومان می رسد. این رقم نشان می دهد که به طور حتم بخشی از این دهک‌ها درآمدهای بالغ بر 100 میلیون و شاید بسیار بیشتر از این رقم دارند ولی با این وجود خود را نیازمند دریافت یارانه دانسته و دولت هم برای آنها پرداخت می کند.

مخالفت دولت با بخشی از مصوبه مجلس مبنی بر این که گروههای تعیین شده از سوی مجلس حدود هفت میلیون نفر بوده نه 24 میلیون نیز در حالی است که سخنگوی کمیسیون تلفیق معتقد است مخالفت دولت در صحن علنی با مصوبه حذف یارانه پردرآمدها، با نگاه کارشناسی نبود چراکه، نگاه کارشناسی این موضوع را به نفع کشور و دولت می داند و این کار بسیار به دولت کمک می‌کند.

پور ابراهیمی، این را هم اشاره کرده که مکنونات قلبی دولت، موافق این مصوبه است چراکه مشکلات آن را کاهش می دهد، اما در بیان کلمه شاید به دلیل اجتناب از تبعات اجتماعی موضع متفاوتی را مطرح می کند.

این در حالی است که نوبخت-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی- نیز همواره بر این تاکید داشته که با توجه به احتمال خطا در حذف یارانه بگیران و اینکه ممکن است در این میات تعدادی از نیارمندان واقعی ناخواسته حذف شوند، دولت چندان مایل به حذف یکباره نیست و ترجیح می دهد پرداخت ادامه داشته باشد.

 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------