آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران

همزمان با انتشار گزارش‌ها از انفجار در اصفهان، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده است که قیمت نفت ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. به…

دولت احمدی نژاد اجازه بررسی اوضاع اقتصادی ایران را به صندوق بین المللی پول نمی داد/تهران، بر سر دو راهی



اخبار ,اخبار اقتصادی, اوضاع اقتصادی ایران

 

اخبار اقتصادی - وال استریت ژورنال:
دولت احمدی نژاد اجازه بررسی اوضاع اقتصادی ایران را به صندوق بین المللی پول نمی داد/تهران، بر سر دو راهی

مسئولین ایران از سال 2011میلادی به صندوق بین المللی پول اجازه نداده اند اقتصاد این کشور را بررسی کند .

به گزارش تیک  صندوق بین المللی پول در یک ارزیابی جدید گفت ، اقتصاد ایران به علت تعلیق تحریم های بین المللی در حین مذاکرات با تهران در باره برنامه هسته ای در حال بهبود است .

 

این دیدگاه خوش بینانه می تواند باعث اعتبار بخشیدن به منتقدانی شود که می گویند قرارداد موقت روشی برای خرید زمان از سوی ایران است ، دولت اوباما گفته است تعلیق تحریم ها می تواند فقط به طور محدود اقتصاد ایران را تسکین بخشد و تخمین زده است که ارزش آن برای ایران 7 میلیارد دلار خواهد بود .

اما در اولین بررسی صندوق بین المللی پول بعد از آنکه تحریم های آمریکا و بین المللی سرمایه گذاری و صادرات در این کشور را محدود کرد، گفته شده است انتظار می رود اقتصاد این کشور در مقایسه با مدت مشابه در دوسال گذشته یک تا دو درصد رشد داشته باشد .

مارتین سریسولا رئیس این صندوق در ایران با اشاره به قرار داد موقت ماه نوامبر با پنج عضو دائم سازمان ملل به علاوه آلمان گفته است ، « چشم انداز سال های 2014 / 2015 میلادی بهبود یافته است ،اما هنوز بسیار نا مطمئن است » .

سریسولاگفت ، « بر طبق گزارش های خارجی [ خارج از ایران ] کارشناسان این صندوق، پیش بینی می کنند فعالیت اقتصادی در سال های 2014 و 2015شروع به با ثبات شدن می کند » .

مسئولین ایران از سال 2011میلادی به صندوق بین المللی پول اجازه نداده اند اقتصاد این کشور را بررسی کند .

قرار داد موقت که در ماه نوامبر بسته شد ،در مقابل تعلیق بخش هائی از برنامه هسته ای تهران بعضی از تحریم ها را کاهش داد . انتظار می رود این مذاکرات هفته آینده دوباره برای رسیدن به یک توافق فراگیر از سر گرفته شود .

صندوق گزارش داده است که آشکار است اقتصاد ایران از تحریم ها و مدیریت بد اقتصادی ، کاهش مرحله ای یارانه های انرژی و برنامه های اجتماعی بلند پروازانه ای که بودجه آنها به طور نامناسب تعیین شده دچار آسیب گردیده است .

کارشناسان اقتصادی می گویند قبل از شروع آسیب تحریم ها در سال 2011 میلادی احمدی نژاد قادر بود به علت در آمد های سرشار نفتی، سو مدیریت اقتصادی و ضعف برنامه ریزی مالی خود را پنهان کند، اما تحریم ها صادرات نفت و معاملات مالی ایران را هدف قرار داد و باعث شد منبع اصلی در آمد دولت مسدود شده و جلوی تجارت گرفته شود .

در اواخر سال 2012 میلادی ارزش ریال تنزل کرد و باعث تورم بسیار بالائی شد که در ماه ژوئیه به 45 در صد رسید .

اما بعد از قرار داد موقت در ماه نوامبر، صندوق بین المللی پول گزارش داد که فشار های تورم به سبب ثبات ریال کاهش پیدا کرده است . صندوق اعلام کرده است تورم تا ماه مارس می تواند به 20 در صد برسد .

منتقدان کاهش تحریم ها می گویند کاخ سفید در حال تضعیف تلاش های خود است .

مارک دوبو ویتز، رئیس موسسه تحقیقاتی، بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن هفته گذشته به کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت ، «متاسفانه ممکن است دولت و متحدان آن در اشتباه باشند. اگر اقتصاد ایران بهبود یابد ، فشار بر ایران برای پیگیری توافق هسته ای کاهش خواهد یافت » .

مارک کرک،سناتور محافظه کار ایلینویز گفت گزارش صندوق بین المللی پول بعد از آنکه او و دیگران در کنگره به کاخ سفید هشدار دادند « که کاهش تحریم ها قبل از تعطیلی برنامه هسته ای آشکار ایران، می تواند یک اشتباه فاحش در سیاست خارجی باشد » داده شده است .

سناتور کرک گفت، « در حالی که اقتصاد ایران بهبود می یابد و تحریم ها ازهم می پاشد، فشار بر ایران برای از بین بردن ظرفیت های هسته ای خود نیز کاهش می یابد » .

وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست ها برای اظهار نظر در این باره پاسخی نداد . یکی از مسئولین ارشد دولت گفت ، «کاهش تحریم» که ایران در زمان قرارداد موقت به آن دست یافت، حتی اندکی به این کشور کمک نخواهد کرد » .

در ضمن صندوق بین المللی پول هشدار داد که تمام دستاورد های مثبتی که ایران در ماه های اخیر به آن دست یافته است می تواند با تجدید تنش ها از بین برود . این صندوق گفت هرگونه « شوک خارجی » می تواند « ثبات پولی ای را که به سختی به دست آمده از بین ببرد » .

سریسولا گفت ، « ایران اکنون بر سر یک دوراهی قرار دارد . این خطر وجود دارد که اقتصاد همچنان با رشد ناچیز و تورم بالا مواجه گردد ، برای ادامه افزایش ثبات ، سرمایه گذاری و بهره وری باید اصلاحات ادامه یابد » .

بعضی از تحلیلگران همچنین تحلیل های صندوق بین المللی پول را زیر سوال می برند و می گویند این دیدگاه صندوق ممکن است بیش از حد خوش بینانه باشد . صندوق بین المللی پول برای ملاقات با مسئولین بانک مرکزی ، وزیر اقتصاد ، مدیران اجرائی بخش خصوصی ایران جهت آماده نمودن ارزیابی خود دو هفته در تهران بوده است.

با این وجود، بسیاری از افراد می گویند این نزدیکی روابط اقتصاد ایران را با ثبات می کند . « برایان پلاموندون » کارشناس شرکت تحقیقاتی « اچ آی اس » پیش بینی می کند اقتصاد [ ایران ] با توجه به تقویت ریال و افزایش تقاضا برای صادرات نفت ایران بعد از کاهش تحریم ها امسال5/0 در صد رشد خواهد داشت .

به هرحال، واشنگتن می گوید ، حتی در حال حاضر با وجود اینکه کنگره در حال بررسی لایحه ای برای وضع تحریم های جدید علیه ایران است، به فشار ها ادامه می دهد .

با وجود اینکه باراک اوباما با این لایحه مخالف است، اما شنبه گفت که دولت وی شرکت هائی را که با نقض احتمالی تحریم ها با ایران به تجارت بپردازند مجازات خواهد کرد . این کار حاکی از نگرانی مقامات غربی از این امر است که با کشف فرصت های برگشتن به ایران از سوی شرکت های خصوصی تحریم ها شروع به از دست دادن اثرات خود کند .

اوباما گفت ، « ما مانند یک کامیون آجر بر سر آنها فرود خواهیم آمد »

اخبار اقتصادی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------