مذاکره با پژو نهایی شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,شرکت پژو

 

اخبار اقتصادی - مذاکره با پژو نهایی شد

مدیرعامل ایران‌خودرو با تشریح آخرین مذاکرات با شرکت پژو، بدون اشاره به راهکاری مشخص برای جبران زیان واردشده از سوی پژو به ایران گفت: قرارداد با پژو تا زمانی که اعتبار دارد، بازنگری نمی‌شود البته ضمیمه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود.

هاشم یکه زارع در حاشیه مراسم معرفی 100 شرکت برتر در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس، در مورد آخرین اخبار مربوط به مذاکره با شرکت پژو اظهار داشت: در بحث صادرات، مشارکت در طراحی و سرمایه‌گذاری با پژو مذاکره کرده‌ایم و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرارداد جدیدی با پژو امضا کرده‌اید نیز گفت: از قبل با این شرکت قرارداد داشته‌ایم، خبرنگار فارس پرسید قرار نیست قراردادهای قبلی بازنگری شوند؟ یکه زارع پاسخ داد: این قراردادها تا زمانی که اعتبار دارند، بازنگری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قرارداد ایران خودرو با پژو تا سال 2014 اعتبار دارد، گفت: البته این مسئله باعث نمی‌شود که ضمیمه‌ای به قراردادهای قبلی اضافه نشود.

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات جدید با پژو قرار است محصول جدیدی تولید شود و یا بر روی تولیدات قبلی مذاکره می‌کنید نیز به فارس گفت: محصولی مانند پژو 405 طی دو، سه سال آینده از رده تولید خارج می‌شوند، ولی در مورد محصولات دیگر نیر بر اساس مطلوبیت هر خودرو، ادامه تولید خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این مسئله که آیا جبران زیان وارد شده از سوی پژو به ایران نیز در مذاکرات جدید مطرح شده است؟ گفت: این خسارت ممکن است از طریق امتیازاتی که ما از پژو خواهیم گرفت، خود به خود جبران شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات با پژو نهایی شده است، گفت: مثلاً اگر پلت‌فرمی از پژو در اختیار می‌گیریم و از آن استفاده می‌کنیم، به عنوان یک جبران لحاظ می‌شود.

یکه زارع ادامه داد: تولید روزانه ایران خودرو در شش ماهه دوم امسال نسبت به 6 ماهه اول سال حدود 80 درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌کنیم که تولید نیمه دوم ایران خودرو، دو برابر نیمه اول باشد.

وی گفت: امیدواریم سال آینده با افزایش تولید ایران خودرو، نیاز بازار به خوبی تأمین شود.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: سال آینده حداقل 40 درصد افزایش تولید خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم با افزایش تولید، هزینه ها را جبران کنیم، بنابراین افزایش قیمت خودرو در سال آینده حداقلی خواهد بود.

یکه‌ زارع در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا با افزایش تیراژ تولید، قیمت محصولات ایران خودرو تثبیت خواهد شد؟ گفت: تثبیت قیمت که نسبت به امسال بعید است، زیرا قیمت خودرو با نرخ ارز گره خورده است.

وی افزود: قیمت خودرو در شورای رقابت بر  اساس ارز 2500 تومانی تعیین شده است، ولی در حال حاضر ما از ارز آزاد 3 هزار تومانی استفاده می‌کنیم.

وی در مورد حادثه کشته شدن یک نفر در خط تولید ایران خودرو نیز گفت: در شرکتی که 52 هزار نفر پرسنل دارد، ممکن است این اتفاق بیفتد، دو شب پیش در خط پرس ایران خودرو به دلیل یک اشتباه انسانی، یک نفر کشته شد که ما نیز متأسف شدیم.

یکه زارع در مورد بحث‌های مطرح شده از سوی رئیس شورای رقابت مبنی بر اینکه خودروسازان نباید هزینه دریافت تسهیلات یا فعالیت‌های اقتصادی خود را در قیمت خودرو لحاظ کنند، با این حساب آیا با بازنگری فرمول قیمت‌گذاری، قیمت خودرو کاهش می‌یابد؟ گفت: ما دنبال بحث‌های منطقی هستیم تا در حق مصرف کننده یا تولید کننده اجحاف نشود.

وی توضیح داد: ما هزینه‌های مالی را بر اساس تیراژ تولید، سرشکن کرده‌ایم و زیان خودروسازان نیز به همین دلیل است.

به گفته وی، در شش ماه اول امسال 500 میلیارد تومان زیان داده‌ایم.

مدیر عامل ایران خودرو در مورد برنامه این شرکت برای قیمت‌گذاری محصولاتش در سال آینده و اینکه چه برنامه‌ای برای جبران رکود فروش دارید؟ گفت: سعی می‌کنیم تولید را به اندازه ظرفیت شرکت افزایش دهیم تا بسیاری از هزینه‌ها کاهش یابد.

وی اظهار داشت: 8 درصد قیمت تمام شده به هزینه‌های سربار اختصاص دارد.

* تولید همه محصولات ایران خودرو زیان‌ده است

وی در واکنش به این سؤال فارس که باید سبد محصول را در نظر داشته باشید و تا سود و زیان تولید در قالب یک سبد دیده شود، نه اینکه قیمت همه محصولات را افزایش دهید، نیز گفت: تولید محصولات جدید با تیراژ بالا شروع نمی‌شود و سه سال زمان لازم است تا یک محصول به تولید برسد، در عین حال، هر محصولی که تولیدش نیازمند قطعات وارداتی باشد، نرخ ارز در تولید آن محصول مؤثر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که شما در تولید تمام محصولات زیان‌ده هستید؟ گفت: بله تولید همه خودروهای ایران خودرو با زیان روبرو است.

یکه زارع افزود: در تیر 93 عرضه خودروی دنا آغاز می‌شود که قیمت آن بعداً اعلام می‌شود و علاوه بر این، دو محصول جدید دیگر نیز توسط ایران خودرو عرضه خواهد شد تا هر سال بتوانیم دو محصول جدید عرضه کنیم.

وی در مورد فروش سهام ایران خودرو در بانک پارسیان نیز گفت: با یکی، دو شرکت سرمایه‌گذاری در این مورد مذاکره کرده‌ایم و در مراحل نهایی قرار داریم.

اخبار اقتصادی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------