آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

ترکان: به پالاندوز امتیاز خیاط ندهیم



اخبار,اخبار اقتصادی ,قراردادهای نفتی

 

اخبار اقتصادی - ترکان: به پالاندوز امتیاز خیاط ندهیم

مشاور رئیس جمهور گفت: معیارهایی که در قراردادهای نفتی طراحی می‌کنیم بسیار پیچیده است باید این معیارها را به گونه‌ای بچینیم که اگر پالاندوز گفت خیاطم همین امتیاز را به او هم ندهیم.

به گزارش تسنیم، اکبر ترکان در مراسم اختتامیه همایش هم‌اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت ایران اظهار داشت: موضوع، موضوع چهارچوب قراردادی نیست بلکه موضوع طرح کلی توسعه است. 
 
وی افزود: در قراردادهای بع متقابل نقدهای مفصلی شد و عمده نقدها در این بود که چگونه از این مسئله مطمئن باشیم که MVP می‌تواند مجموع بازیافت ما را در طول عمر میدان محقق کند که این مسئله، موضوع قراردادی نیست بلکه به جنس قرارداد بستگی دارد. 
 
مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه جنس قراردادها در بخش بالادستی صنعت نفت با بخش پایین دستی در این نقطه متفاوت است گفت: در قراردادهای پایین دستی MVPمعینی داریم که براساس آن بسته تفصیلی و بسته اجرایی با ابعاد معین تهیه می‌شود که تغییرات و نوسانات مانور پیمانکار پس از آن چندان وسیع نیست اما در جنس بالادستی ما یک MVP اولیه داریم که براساس اطلاعات اولیه از مخزن طراحی شده و براساس آن قرارداد می‌بندیم اما در طول توسعه میدان با تکمیل حفاری چاه‌ها و تولید از آنها اطلاعات ما تکمیل شده و هرچه اطلاعات ما از رفتار چاه، مخزن و سنگ اضافه می‌شود نیاز با اصلاح MVP نیاز داردکه این اصلاحات در ابتدای قرارداد قابل پیش بینی نیست. به همین دلیل جنس قراردادهای بالادستی با بخش پایین دستی صنعت نفت متفاوت است. 
 
وی ادامه داد: از این رو باید در روز اول قرارداد را به گونه‌ای معماری کنیم که این مسئله را پوشش بدهد و همین موضوع است که اکنون کمیته بازنگری قراردادهای نفتی به نتایجی رسیدند از جمله اینکه پیمانکار در دوران بهره‌برداری باید کنار ما باشد. به این نقطه هم نیازمند بحث دانش است. 
 
ترکان با تأکید براینکه کارفرمایی که MVP را تصویب می‌کند باید باسواد باشد، گفت: اگر کارفرما تسلط کافی بر جزئیاتMVP مصوب شده نداشته باشد دیگر نمی‌توانیم معترض به روند انجام کار باشیم. 
 
وی افزود: مدیریت مخازن ما هم شاید بعد از این سالها نیاز به بازنگری دارد و هر میدان باید به یک مدیریت تبدیل شود و این مدیریت باید از متخصصان مخزن غنی باشد تا تصمیمات روز به روز بهینه شود. 
 
مشاور رئیس جمهور گفت: معیارهایی که در قراردادهای نفتی طراحی می‌کنیم بسیار پیچیده است باید این معیارها را به گونه‌ای بچینیم که اگر پالاندوز گفت خیاطم همین امتیاز را به او هم ندهیم.
 
وی ادامه داد: باید میادین مشترک را از مسابقه در تولید به تولید مشترک برسانیم و این مدل در میدان مبارک سابقه دارد وگرنه مسابقه در تولید، ضایع کردن سهم هر دو همسایه است، آنهایی که بیشتر از ما بلدند مسابقه در تولید را کنار گذاشته‌اند.
 
ترکان در پایان خاطرنشان کرد: ارزیابی‌های آخر از میدان مشترک پارس جنوبی نشان می‌دهد ارزش میعانات گازی این میدان به قیمت روز برابر با ارزش کل گاز مخازن پارس جنوبی است که از این روز طرحی مطرح شد تا توسعه پارس جنوبی برای تولید میعانات و بازگردانی گاز صورت بگیرد.
اخبار اقتصادی - تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------