آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

افزایش 25 درصدی بهای برق از اول اسفند ماه



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت برق

 

اخبار اقتصادی - کلیدهای اقتصادی برای فاز دوم هدفمندی:
افزایش 25 درصدی بهای برق از اول اسفند ماه

در حالی که پیش از این افزایش قیمت حاملهای انرژی برای سال آینده قطعی شده بود و وزیر اقتصاد از شروع فاز دوم هدفمندی یارانه ها از ابتدای سال آینده – فرودین یا اردیبهشت – خبر داده بود، معاون اول رئیس جمهور مجوز افزایش قیمت برق را از اول بهمن ماه برای وزارت نیرو صادر کرده است. آنچه به نظر میرسد این است که قفل های هدفمندی در فاز دوم در حال باز شدن هستند.

افزایش 25 درصدی بهای برق از اول اسفند ماهدر حالی که پیش از این افزایش قیمت حاملهای انرژی برای سال آینده قطعی شده بود و وزیر اقتصاد از شروع فاز دوم هدفمندی یارانه ها از ابتدای سال آینده – فرودین یا اردیبهشت – خبر داده بود، معاون اول رئیس جمهور مجوز افزایش قیمت برق را از اول بهمن ماه برای وزارت نیرو صادر کرده است. آنچه به نظر میرسد این است که قفل های هدفمندی در فاز دوم در حال باز شدن هستند.

به گزارش «تابناک» بر اساس ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس جمهور اسحاق جهانگیری به وزارت نیرو مجوز افزایش 24 درصدی بهای برق صادر شده است که گویا آنگونه که مشخص شده این افزایش از ابتدای اسفند جاری قابل اعمال است.

بر اساس این گزارش در متن ابلاغیه افزایش 25 درصدی بهای برق آمده است: به وزارت نیرو اجازه داده میشود که از اول بهمن ماه سال 1392 متوسط قیمت فروش هر کیلووات ساعت را بدون تغییر ساختار تعرفه ها از 430 ریال به 533.2 ریال افزایش دهد.

اما در حالی این ابلاغیه مجوز افزایش قیمت را از اول بهمن ماه صادر کرده است که امروز حمید چیت چیان، وزیر نیرو در خصوص این افزایش 25 درصدی در قیمت برق اعلام کرده است: این افزایش قیمت از اسفند ماه اعمال می‌شود اما قبوضی که افزایش قیمت برق در آنها اعمال شده فروردین ماه 93 به دست مشترکین می‌رسد.

چیت چیان اعلام کرده است: چون قبوض برق هر یک ماه و نیم صادر می‌شوند بنابراین قیمت برق در قبوض سال 92 افزایش 25 درصدی را نخواهد داشت و با توجه به مصوبه اخیر هیئت وزیران قبوض فروردین ماه مشترکین با این افزایش صادر خواهد شد.

مجوز افزایش قیمت برق از ابتدای بهمن در حالی صادر شده است که چندی پیش وزیر اقتصاد، علی طیب نیا، عنوان کرده بود که از ابتدای سال آینده فاز دوم هدفمندی یارنه ها با افزایش قیمت حاملهای انرژی کلید خواهد خورد.

طیب نیا اظهار کرده بود: بنا بر ‌تکلیف مجلس، از فروردین یا اردیبهشت سال آینده، این قانون اجرایی ‌می‌شود و زمان‌بندی و شیب آن تدریجی افزایش می‌یابد. بر پایه قانون بودجه ۹۳ از آغاز سال آینده در قیمت حامل‌های انرژی تجدید ‌نظر می‌شود و با توجه به شرایط رکودی که در کشور از پیش شروع شده و‌ ادامه دارد، تصمیم دولت این است که افزایش قیمت حامل‌ها ملایم باشد.

اما موضوع افزایش قیمت آب و برق و بحث بر سر تغییر تعرفه ها در این دو، خیلی پیش تر از مباحث مربوط به هدفمندی یارانه ها در فاز دوم و حتی قبل از تحویل بودجه سال آینده به مجلس، در وزارت نیرو کلید خورده بود.

در آبان ماه امسال علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو اعلام کرده بود که افزایش قیمت آب و برق برای سال آینده قطعی به نظر میرسد. وی تاکید کرده بود: با توچه به مصوبه قانون بودجه سال جاری امکان افزایش قیمت آب و برق تا مرز 38 درصد وجود دارد، با این وجود در حال حاضر وزارت اقتصاد و امور دارایی، دولت و معاونت برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری آثار تورمی افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در حال بررسی هستند. در این بین سناریوهای پیشنهادی وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق هم با در نظر گرفتن آثار تورمی آن به دولت ارائه شده است.

اما در حالی دائمی در آبان ماه این سخنان را بر زبان آورده بود که حدود یک ماه پیش در اظهاراتی متفاوت هدف اصلی را از افزایش قیمت آب و برق عنوان کرده بود. دائمی بیان کرده بود: : وزارت نیرو به منظور جبران بخشی از هزینه های سنگین تأمین آب و برق پیشنهاد افزایش تعرفه ها را به صورت پلکانی و براساس وضع جغرافیایی مناطق مختلف کشور داده است.

به گفته دائمی: قیمت واقعی برق برای هر کیلووات ساعت 250 تومان است و متوسط دریافتی از مردم در قبوض آب و برق 43 تومان است و با توجه به کم شدن هزینه ها برای هدفمندی و تخفیف برخی از مراکز آموزشی و مذهبی از هر کیلووات ساعت 20 تومان به وزارت نیرو برمی گردد.

وی با بیان این که هم اکنون به ازای هر نفر در هر روز در تهران 300 لیتر آب مصرف می شود گفت کرده بود: این رقم در کشورهای پیشرفته 150 و حتی کمتر است و ما جزو پر مصرف ترین مردم دنیا در حوزه های مصرف آب و برق هستیم. هر چقدر درباره اصلاح الگوی مصرف بحث و فرهنگ سازی کنیم تا حدی جوابگو خواهد بود و برای بقیه آن باید اصلاح تعرفه ها در دستور قرار گیرد.

در هر روی، چه برای رساندن بهای برق و آب قیمت واقعی در قالب هدفمندی یارانه ها و چه در قالب سناریوی کاهش هزینه های وزارت نیرو و صرفه جویی در مصرف، افزایش بهای برق مصرفی از ماه جاری، یا به گفته وزیر نیرو از اول اسفند ماه، نشانه های خود را همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها – آنگونه که طیب نیا عنوان کرده، بروز خواهد داد.

این به این معنی است که افزایش قیمت برق و احتمالا به تبع آن آب در کنار افزایش قیمت سایر حاملهای سوخت و در نهایت حذف برخی افراد از دریافت یارانه نقدی – البته با روشی پر ابهام و یقینا غیر علمی – قفل های هدفمندی در فاز دوم یک به یک در حال باز شدن هستند!
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------