زمزمه گرانی ۴۰ درصدی مسکن در سال ۹۳



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت مسکن

 

اخبار اقتصادی - زمزمه گرانی ۴۰ درصدی مسکن در سال ۹۳

در حالی پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد بالای قیمت‌ها در بازار مسکن در سال ۹۳ است که هنوز هیچ برنامه خاصی از سوی مسوولان دولتی برای کنترل قیمت‌ها ارائه نشده است.

به تازگی مشاور وزیر راه و شهرسازی از برابر شدن تعداد خانوارها با تعداد مسکن خبر داده و گفته است که هم‌اکنون در بازار مسکن با اضافه ساخت مسکن مواجه هستیم و حتی بیش از ارقام برنامه‌ریزی شده ساخت‌وساز صورت گرفته است؛ به‌گونه‌ای که حتی در ۶ کلانشهر با خانه خالی روبه‌رو هستیم.

این موضوع حاکی از آن است که در حال حاضر عرضه و تقاضا در شرایط برابر قرار دارند و به این ترتیب باید شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم؛ البته این‌که در برخی نقاط عرضه مسکن بیش از تقاضا بوده، جای خود را دارد که رکود در صنعت ساخت‌وساز را در پی دارد.

اما موضوعی که وجود دارد، با وجود چنین مبحثی و در عین حال، کاهش قیمتی که در بازار مسکن در سال‌جاری روبه‌رو بوده‌ایم، پیش‌بینی‌ها برای سال ۹۳، رونق دوباره قیمت‌ها و حتی رشد ۴۰ درصدی مسکن است. دلیل هم بازار ملتهب بورس و سودآور نبودن بازارهایی همچون بورس و ارز است که دلالان بورس را به سمت بازار مسکن روانه می‌کند. هم‌اکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد نقدینگی در اقتصاد کشور رها شده است که این روزها به دنبال چنبره زدن بر یک بازار سودآور است.

در این رابطه امیرحسین شریعی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادپرس درباره چشم‌انداز بازار مسکن اظهار داشت: معمولا این بازار با رونق و رکودهای فصلی روبه‌رو است؛ به‌طوری که ۱۰ فصل را در رکود و ۱۰ فصل را در رونق خواهند بود.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون بازار مسکن در حال عبور از شرایط رکودی است، تصریح کرد: تا بهمن پارسال بازار مسکن در دوره رونق قرار داشت و از اول سال‌جاری نیز وارد دوره رکود شد و در حال حاضر حدود ۱۲ ماه از آن زمان می‌گذرد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۹۳ با رونق بازار مسکن مواجه هستیم.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: بسیاری از تولیدکنندگان مسکن واحدهای خود را ساخته‌اند و این واحدها وارد چرخه خرید و فروش شده است. به همین دلیل، در حالی که با سکون در معاملات مسکن در سال‌جاری روبه‌رو بودیم، در سال آینده واحدهای مسکونی با قیمت‌های بالاتر به بازار عرضه می‌شود.

شریعتی تاکید کرد: ما قطعا در سال ۹۳ به دلیل این‌که بازارهای دیگری از هیچ‌گونه جذابیتی برخوردار نیستند، با رونق بازار مسکن روبه‌رو می‌شویم و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در کلانشهرهایی همچون اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز با رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت و در تهران نیز با رشد ۴۰ درصدی قیمت‌ها روبه‌رو شویم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرهای کوچک هم پیش‌بینی می‌شد که رشد قیمت‌ها تا سطح ۱۵ درصد باشد.

به گزارش اقتصادپرس، در حالی پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد بالای قیمت‌ها در بازار مسکن در سال ۹۳ است که هنوز هیچ برنامه خاصی از سوی مسوولان دولتی برای کنترل قیمت‌ها ارائه نشده است. در گذشته روال این بود که قیمت‌ها تا سطح بالایی افزایش یابد و سپس دولت نسبت به کنترل قیمت‌ها اقدام می‌کرد، اما انتظار می‌رود که دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید به روی کار آمده است، قبل از وقوع حادثه، تدبیری برای بازار مسکن و خروج دلالان این بازار اتخاذ کند.

اخبار اقتصادی - اقتصادپرس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------