گاف خودخواسته رسانه های مخالف دولت درباره قسط دوم توافق ژنو !



اخبار,اخبار اقتصادی,توافق ژنو

 

اخبار اقتصادی - بهانه هندی در راه است!
گاف خودخواسته رسانه های مخالف دولت درباره قسط دوم توافق ژنو !

رسانه های تندرو جریان مخالف دولت با زیر سوال بردن توافق نامه ژنو سعی در القای این موضوع داشته اند که این توافق نامه شکست خورده است و کشورهای عضو گروه 5+1 به تعهدات خود عمل نکرده اند. بعد از اینکه این طیف سیاسی و رسانه ای با انجام مذاکرات مخالفت کرد و نشستن پای میز مذاکره و رسیدن به یک توافق را خلاف مصالح ملی عنوان می کرد اما در نهایت با شکست روبرو شد، این بار شروع به جریان سازی در قبال پرداخت قسط دوم کرد.

 رسانه های خاص و بازهم تخریب تمام عیار دولت؛ این بار خبرسازی و دروغ پراکنی درباره تاخیر در پرداخت قسط دوم توافق ژنو به ایران در دستور کار این رسانه ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پیام نو در دو روز گذشته رسانه های تندرو جریان مخالف دولت با زیر سوال بردن توافق نامه ژنو سعی در القای این موضوع داشته اند که این توافق نامه شکست خورده است و کشورهای عضو گروه ۵+۱ به تعهدات خود عمل نکرده اند.

 

بعد از اینکه این طیف سیاسی و رسانه ای در مخالفتش با مذاکرات ژنو با شکست روبرو شد، این بار شروع به جریان سازی در قبال پرداخت قسط دوم کرد. این قسط قرار بود طبق توافق ژنو به ایران پرداخت شود. در ابتدا یک خبرگزاری  شروع به خبر پراکنی در خصوص عقب افتادن پرداخت قسط دوم به ایران کرد و به سرعت به این نتیجه رسید که قدرتهای جهانی سر ایران کلاه گذاشته اند.

این خبرسازی ها در حالی است که طبق خبر همین خبرگزاری تاریخ قسط دوم ۷ مارس است وآن چیزی که قرار بود در اول مارس به ایران پرداخت شود، ۴۵۰ میلیون دلاری بود که تایید آن منوط به گزارش آژانس و تایید رقیق شدن نیمی از ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد بود و ربطی هم به قسط دوم و ادعای آن خبرگزاری درباره تاخیرش نداشت. آژانس در ۳ مارس تایید کرد که این مبلغ باید به ایران پرداخت شود. رویترز هم علام کرد که مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار توسط ژاپن و در راستای توافق ژنو به حساب ایران واریز شد. در نهایت  این خبرگزاری اشتباه عمدی یا سهوی را اصلاح نکرد و در خبرنهایی خود اعلام کرد که ایران با تاخیر قسط دوم را دریافت کرده است و اصلا هم اشاره نکرد که پای قسط دومی در میان نبوده است!

کاسه داغ تر ازآش
در همین حال یکی دیگر از سایت های اصول گرای نزدیک به جبهه پایداری پرداخت قسط اول را هم فراموش کرد و رسانه های همسو با دولت را فریبکار نامید. این سایت به قلم یک دکتر! اینگونه القاء کرد که اصلا ایران قسط اول را هم دریافت نکرده است و در این مسیر از خبرگزاری مخالف دولت هم جلوتر رفت وبه آنجا رسید که:«لازم است دولت تدبیر و امید، تدبیر جدی و جدیدی بیاندیشد تا با هماهنگی وزارت خارجه و بانک مرکزی همان حداقل امتیاز دریافتی نیز در سه ماه باقیمانده از توافق محقق شود!»

نکته جالب تر این که این رسانه ها در حالی موضوع تعویق اقساط خیالی و  شکست  توافق ژنو را القاء می کردند که رسانه های خارجی هیچ واکنشی در قبال این خبر نداشتند زیرا اساسا خبری نبود و حتی  رسانه های عربی که در طول مذاکرات ژنو مخالفت خود را با آن نشان داده بودند نیز اشاره ای به تعویق اقساط نکردند.

ماجرای قسط دوم
مطابق توافق نامه ژنو طی ۶ ماه مبلغ۴٫۲ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر در اقساط  مختلف آزاد می شود که اولین قسط آن در تاریخ ۱ فوریه توسط ژاپن پرداخت شد.

بر اساس توافق نامه صورت گرفته بین کشورهای عضو گروه ۵+۱  قراربود قسط دوم را کره جنوبی به حساب ایران واریز کند.اما روز شنبه کره اعلام کرد که نمی تواند این قسط را پرداخت کند و از آن زمان این رسانه های اصول گرا بودند که شروع به فرافکنی در خصوص این موضوع کردند و اتفاقا همین خبر را در حالی که چند روز تامهلت قسط دوم باقی است، دستمایه خبرپراکنی درباره تعویق قسط دوم کردند.

سناریوی جدید هندی
هند بهانه جدید مخالفان دولت است. طبق توافق دولت احمدی نژاد و در یک اشتباه محرز قرار بود دولت هند ۱۰۰ درصد پول نفت خود را به ایران با روپیه پرداخت کند. این در حالی بود که احمدی نژاد با هندی ها قرار گذاشته بود ۸۴ سنت تخفیف به ازای هر میلیون بی.تی.یو گاز طبیعی را نیز به آنها بدهد که زنگنه پس از تصدی وزارت نفت در دولت روحانی در دیدار با سفیر هند کلیه این قول و قرار ها را کنسل کرد.

حال این خبرگزاری که مدعی تعویق در پرداخت قسط دوم است، خبر داده که دولت هند آماه است که مبلغ ۱٫۵ میلیارد یورو از پول ایران را پرداخت کند. همین خبرگزاری عدم آمادگی هند برای پرداخت پول را تبدیل به سر تیتر خبر های اقتصادی خود کرده است تا ذهن مخاطب را به سمت سناریوی جدیدی اما این بار با محوریت هند سوق بدهد.

به هرحال رسانه های مخالف دولت در این فقره هم نشان دادند که برای تضعیف دولت روحانی از فضاسازی و استفاده از انواع تکنیک های منفی رسانه ای ابایی ندارند.
اخبار اقتصادی - پیام نو

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------