آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم

عباس آرگون، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، درباره لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه گفت: در خصوص تعطیلات پایان هفته…

در هتل «ملل» تهران چه خبر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,هتل ملل

 

اخبار اقتصادی - وال استریت ژورنال:
در هتل «ملل» تهران چه خبر است؟

چشم انداز بازگشت به اینجا از مدت ها پیش، وسوسه انگیز بوده است. با وجود قوانین سفت و سخت اسلامی در ایران، تهران از مدت های پیش یک پایتخت جهانی به شمار می رفت که مدیران شرکت های غربی در گالری های هنری پرهیجان و سالن های غذاخوری اعیانی شهر به تفریح می پرداختند.

وال استریت ژورنال نوشت: کاهش موقت تحریم ها هنوز باعث رشد اقتصادی در ایران نشده است، ولی چندین سال است که فعالیت های تجاری در «هتل ملل» تهران به این خوبی نبوده است.

به گزارش تیک کارمندان شرکت دارو سازی فرانسوی «سانوفی آونتیس اس ای» ( SA Sanofi Aventis ( در یک صبح اخیر در میان صندلی های چرمی راحت و مجلل در سالن غذاخوری هتل با یکدیگر گرم گرفته بودند. یک تاجر تنباکو از کشور آلمان و یک مشاور ایرلندی فروش دارو در حالی که در بوفه صبحانه هتل سینی های خود را از شیرینی های خوش طعم، نان های ورقه ای و دوغ پر می کردند، چند لحظه ای را با یکدیگر به مراوده پرداختند.

دو نفر از مدیران «شرکت مخابرات اورانژ اس آی» فرانسه چند هفته پیش از این، در «هتل ملل» - واقع در یک خیابان آرام در منطقه تجاری ولیعصر - اقامت کردند که دارای سوئیت هایی مجهز به شومینه های مسی کنده کاری شده و مبلمان های گلدوزی شده ایرانی است.

تهران هنوز هم از کاهش ارزش پول خود ، تورم بالای 30 درصد و کمبود آب، سوخت و دارو رنج می برد. ولی جریان ورود یکنواخت مدیران اجرایی غربی در طول هفته های اخیر به اینجا، نشان دهنده آن است که تنش زدایی اقتصادی با دیگر نقاط جهان احتمالاً در راه است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال 2010 میلادی و به دلیل سوء ظن نسبت به اهداف برنامه هسته ای ایران، شروع به تقویت تحریم ها علیه صنعت نفت و بانکداری این کشورکردند. تهران می گوید که برنامه هسته ای آن صلح آمیز است.

دولت ایران در ماه نوامبر موافقت کرد تا اجازه نظارت بیشتر در مورد برنامه هسته ای کشور را به مدت شش ماه به قدرت های غربی بدهد. پایتخت های غربی در ازای آن، برخی از تحریم ها را کاهش دادند. این کاهش تنها محدود به چند صنعت – به عنوان مثال، هوانوردی، قطعات یدکی خودرو و مواد پتروشیمی - است. مقام های غربی به دقت این توافق را زیر نظر دارند. باراک اوباما – رئیس جمهور ایالات متحده - ماه گذشته اظهار داشت که شرکت های تجاری که سرگرم اکتشاف در بازار ایران هستند، « در حال حاضر این کار را با به خطر انداختن خود انجام می دهند، زیرا ما همانند یک تن آجر بر سر آن ها آوار خواهیم شد.»

ولی این اظهارات مانع تقویت حضور شرکت ها و یا ارسال گروه های پیشقراول – لزوماً برای بازدیدهای اکتشافی به امید رفع بیشتر و همیشگی تحریم ها – نشده است.

شرکت سانوفی ماه جاری، میزبان یک سمینار آموزشی در هتل ملل بود. بخشی از کاهش تحریم ها مربوط به رفع محدودیت علیه اقلام بشردوستانه مانند مواد غدایی و دارو بوده است.

نماینده شرکت اورانژ اظهار داشت که مدیران اجرایی این شرکت به تازگی و با نیم نگاهی به ارائه خدمات مشاوره ای به شرکت های تلفن ایرانی، از تهران دیدار کردند. شرکت های سانوفی و میشلن از اظهار نظر در این مورد امتناع کردند.

یک هیات عالی رتبه متشکل از شرکت های غربی از جمله شرکت تولید سیمان «لافارج اس آی» ماه فوریه در یک سفر سازمان دهی شده به وسیله جامعه تجارت فرانسه، به اینجا وارد شدند. مدیران اجرایی این شرکت ها برای دیدارهای فشرده با نیمی از وزاری کابینه ایران، سازمان گمرک کشور و محمد باقر قالیباف - شهردار تهران - مسابقه گذاشتند. شرکت های «لافارج» و «ناتیکسیس» تائید می کنند که این سفر روی داده است، ولی می گویند که در حال حاضر در ایران حضور ندارند.

شرکت های تجاری غربی به طور کلی در مورد دیدارهای خود پنهان کاری می کنند.

منصور معظمی معاون وزیر نفت می گوید:«ما با شرکت ها توافق کرده ایم که نام آن ها را ذکر نکنیم.»

از طرف دیگر، معظمی و دیگر مقام های ایرانی همچنین در برابر هشدارهای غرب در مورد شتاب زدگی این شرکت ها، دست به اقدامات ضد تهاجمی زده اند. اومی گوید«فرصت برای کسانی که دیر بیایند، از دست خواهد رفت. ما همیشه در انتظار آن ها نخواهیم ماند.»

این کار باعث شده است که مدیران اجرایی غربی با دلواپسی مواجه شوند.

یک مدیر شرکت خدمات بیمارستانی اروپایی به تازگی در این شهر بود و به گفتگو با مقام های ایرانی و بحث در خصوص روابط تجاری احتمالی پرداخت. روز بعد به او دستور داده شد تا به خانه پرواز کند، زیرا بخش حقوقی شرکت او نگران مواجه شدن با مشکل از سوی ایالات متحده بود.

برج سایه - یک عمارت سیمانی تیره شده ناشی از آلودگی هوا که در مسافت ده دقیقه پیاده روی از هتل ملل قرار دارد - در بر دارنده آثاری از وجود یک خط مشی خوب است که شرکت های غربی باید اتخاذ کنند. این برج چند سال پیش، میزبان دفاتر چندین شرکت غربی در تهران بود.

شرکت با مسئولیت محدود «آسه آ براون بوری» [Asea Brown Boveri ABB) )] در سال 2011 میلادی و به دلیل تحریم ها از ایران خارج شد، ولی دفتر آن در طبقه نهم برج سایه هنوز هم نشان این شرکت مهندسی سوئیسی را بر روی دیوار خود دارد . درون این دفتر، قرار دادهای تهیه تجهیزات تولید الکتریسیته در قفسه های شیشه ای خاک می خورند.

مدیریت این دفتر بر عهده اردشیر کیایی است که می گوید مشاور این شرکت سوئیسی است .او می گوید:«من نمی توانم کارت تجاری خود را به شما بدهم، زیرا نشان شرکت ABB بر روی آن قرار دارد و دفتر ABB تعطیل شده است.»

شرکت ABB می گوید که دفترش بسته است و این شرکت به دنبال فرصت های تازه نیست. یک سخنگوی شرکت می گوید:«آقای کیایی در اتخاذ گام های متعدد برای تسویه حساب شرکت به ماکمک می کند.»

یک طبقه پائین تر، نشان شرکت فنلاندی تولید موتور کشتی «وارتسیلا» بر روی یک صفحه برنزی حکاکی شده و بر دیواری کنار یک در نصب شده است. این شرکت زمانی به تجهیز خطوط کشتی رانی جمهوری اسلامی می پرداخت که هنوز هم تحت تحریم قرار دارد.

حسن اسلامی می گوید که برای یک عامل محلی کار می کند که نماینده شرکت وارتسیلا در اینجا بوده است، ولی از ارائه توضیحات بیشتر امتناع کرد. او می گوید هنگامی که به دفتر مرکزی شرکت زنگ می زند، مدیران اجرایی آن شرکت «با من حرف نمی زنند. آنها می گویند که تحریم ها هنوز هم بر قرار هستند.»

سخنگوی شرکت وارتسیلا می گوید این شرکت هیچ حضور و یا نماینده ای در ایران ندارد و از قانون تحریم ها تبعیت می کند.

برج سایه تا سال گذشته، میزبان دفتر شرکت «اشلامبرگر» با مسئولیت محدود بود. کارمند خانم این شرکت در دفتر تازه آن واقع در ساختمان مجاور، یک کارت به زبان فارسی را ارائه داد که آدرس دفتر و نشان این شرکت امریکایی خدمات میدان های نفتی بر روی آن نوشته شده بود. خانم کارمند می گوید او همراه با یک گروه پنج نفره فقط در حال تسویه صورت حساب های پرداخت نشده از سوی شرکت های ایرانی و بین المللی هستند.او می گوید :« ما دوست داریم که بازگردیم»

اشلامبرگر می گوید در سه ماهه دوم سال گذشته، فعالیت های خود در ایران را متوقف کرده است ،ولی از اظهار نظر بیشتر خود داری کرد.

چشم انداز بازگشت به اینجا از مدت ها پیش، وسوسه انگیز بوده است. با وجود قوانین سفت و سخت اسلامی در ایران، تهران از مدت های پیش یک پایتخت جهانی به شمار می رفت که مدیران شرکت های غربی در گالری های هنری پرهیجان و سالن های غذاخوری اعیانی شهر به تفریح می پرداختند.

یک مدیر خارج شده از ایران که اکنون در قالب یک سفر تجاری مشغول دیدار از تهران است، می گوید:«ما در اینجا از ویلاها، میهمانی ها، فرهنگ و غذاهای عالی لذت می بردیم.»

اخبار اقتصادی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------