روحانی: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از اردیبهشت آغاز می‌شود



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه‌ها

 

اخبار اقتصادی - روحانی: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از اردیبهشت آغاز می‌شود

رئیس جمهوری از آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها از اردیبهشت ماه 93 خبر داد و گفت: در این مرحله، حوزه های سلامت و ایجاد امنیت غذایی برای اقشار تنگدست در اولویت قرار دارد.

به گزارش مهر، روحانی در نشست با مدیران عامل مناطق آزاد کشور که روز گذشته در کیش برگزار شد، با اعلام این خبر توجه ویژه به سه حوزه تولید، حمل و نقل و محیط زیست را از دیگر مواردی عنوان کرد که در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در برنامه های دولت یازدهم قرار گرفته است.

رئیس جمهوری ادامه داد: در سال 92 تورم نقطه ای پیش بینی شده از 45 درصد به 32 درصد رسید که خوشبختانه این میزان، 3 درصد هم از برنامه پیش بینی شده بیشتر بود و امیدواریم در سال 93 نرخ تورم به زیر 25 درصد برسد.

روحانی که به کیش سفر کرده بود مناطق آزاد کشور را پایلوت توسعه ایران 1404 در توسعه کشور دانست و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم عنوان کرد.

رییس جمهور ادامه داد: برقراری دیپلماسی سازنده و دوستانه با سایر نقاط دنیا یکی از وظایف اصلی مناطق آزاد کشور است.

لایروبی اروند رود
رئیس جمهور به الحاق کامل آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند اشاره کرد و آن را دستاورد بزرگی برای این منطقه عنوان کرد و افزود: لایروبی اروند یکی دیگر از برنامه های جدی دولت در این منطقه است که با رایزنی هایی که انجام شده تنها قدم یک کوچک و نهایی باید از سوی کشور عراق برداشته شود تا مشکلات این منطقه در این حوزه برطرف شود.

کیش مرکز گردشگری حلال در کشور
دکتر روحانی همچنین در این نشست در خصوص ظرفیت های گردشگری در کیش گفت: با وجود امکانات و استعدادهای خوبی که در این جزیره وجود دارد کیش می تواند به یک مرکز گردشگری عمومی و در عین حال تخصصی در منطقه تبدیل شود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: گردشگری دیگر یک امر تشریفاتی محسوب نمی شود بلکه توسعه و رونق کشور تا حد زیادی در گرو گردشگری است.

وی ادامه داد: وظیفه مناطق آزاد این است که گردشگری حلال را به عنوان یک برند اسلامی ـ ایرانی تقویت کنند چرا که صنعت گردشگری به تقویت روابط و مناسبات بین المللی و فرهنگی کشور هم کمک می کند به خصوص برای نسل های جوان تر، بچه هایی که باید ایران را ببینند و بشناسند.

رئیس جمهور هم چنین خواستار رواج بازار صنایع دستی هنری، بومی و ایرانی در مناطق آزاد به خصوص در چهار منطقه آزاد قشم، کیش، چابهار و اروند شد.

دکتر روحانی ادامه داد: در سفر رییس جمهور ترکیه به ایران هم در مورد توسعه قلمروی توریستی دو کشور به خاک یکدیگر توافق شد به این معنی که ترکیه و ایران شرایط بازدید گردشگران هر دو کشور را برای یکدیگر فراهم کنند هم چنین ترکیه خواهد کوشید  تا گردشگران اروپایی نیز برای مسافرت ایران را انتخاب کنند.

توسعه چابهار، مکران و جاسک در آینده نزدیک
دکتر روحانی در ادامه بر اهمیت منطقه آزاد چابهار به عنوان مهم ترین بندر تجاری ایران در آینده نزدیک تاکید کرد و گفت: با تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد توسعه چابهار سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی افزود: در سفر بیشکک و کابل با روسای جمهور کشورهای همسایه در خصوص توسعه راه آهن چین ـ آسیای میانه ـ افغانستان ـ چابهار توافق شد.  

رییس جمهور هم چنین از امضاء قرارداد جامع راهبردی، اقتصادی و امنیتی میان ایران و افغانستان خبر داد.

وی ادامه داد: توسعه مناسبات اقتصادی با پاکستان نیز در دستور کار دولت یازدهم قرار دارد.

منطقه جاسک و ساحل مکران نیز دو منطقه ای بودند که رییس جمهور به آنها اشاره کرد که در آینده نزدیک با انتقال خط لوله گاز به عمان که از جاسک می گذرد پیشرفت و توسعه در انتظار این مناطق خواهد بود.

دکتر روحانی در این خصوص گفت: ایجاد صنایع پتروشیمی و صنایع وابسته نیز از دیگر اهداف دولت در منطقه جاسک است به طوری که به زودی جاسک در کنار جزیره خارک به یکی از مهم ترین پایانه های صادرات نفتی ایران تبدیل می شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ایجاد فرودگاه و اسکله نیز از دیگر برنامه های دولت در جاسک خواهد بود.

توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه
رییس جمهور در ادامه نشست با مدیران ارشد مناطق آزاد کشور گفت: منطقه آزاد انزلی نقش و جایگاه مهمی در توسعه روابط ایران با کشورهای آسیای میانه و دریای خزر به ویژه کشور روسیه ایفا می کند.

دکتر روحانی ادامه داد: روابط ایران و روسیه هیچ گاه به این اندازه نزدیک و دوستانه نبوده است.

راه آهن ایران ـ آذربایجان تا اروپا
رئیس جمهور در این نشست قول داد در سفر آتی رییس جمهور آذربایجان که چند روز آینده در تهران اتفاق خواهد افتاد بحث اتصال مجدد راه آهن جلفا به آذربایجان و از طریق آن به ارمنستان و اروپا در دستور کار قرار گیرد تا زمینه های تجاری و بازرگانی دو منطقه آزاد ارس و ماکو از این طریق فراهم شود.

در این نشست که در جزیره کیش برگزار شد مهندس ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور گزارشی از برنامه های مناطق آزاد کشور در سال گذشته و برنامه های این مناطق در سال جدید را به رییس جمهور ارائه داد.

اخبار اقتصادی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------