آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

قیمت خودرو، مسکن، طلا و ارز در سال 93 به کدام سمت حرکت می کند؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اخبار اقتصادی - قیمت خودرو، مسکن، طلا و ارز در سال 93 به کدام سمت حرکت می کند؟/ اقتصاد ایران در انتظار گرانی مسکن، افت 300 تومانی دلار و ثبات قیمت خودرو

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت مسکن از تیر ماه سال 93 افزایش خواهد یافت و بازار خودرو نیز تغییر قیمتی چندانی را تجربه نمی کند.

به گزارش نامه نیوز، در شرایطی که تعطیلات نوروز پایان یافته و از صبح فردا فعالیت عادی بازارهای مختلف آغاز می شود پیش بینی ها درباره فعالیت بازارهای مختلف در سال 93 به اوج خود رسیده است و کارشناسان با تحلیل های مختلف پیش بینی های متفاوتی را درباره آینده اقتصاد ایران ارائه می کنند.

پیش بینی قیمت مسکن در سال 93
حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با نامه نیوز درباره آینده بازار مسکن می گوید در بهار 93 ما خیلی شاهد تغییر در قیمت نیستیم و ثبات بازار را داریم اما تقریبا از تابستان شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود و امیدوار هستم رونمایی طرح های مختلف از طریق وزارت راه و شهرسازی از موجبات پیشگیری و جلوگیری از افزایش قیمت شود.

وی همچنین معتقد است اگر دولت نتواند از طرح های خود رونمایی کند با توجه به گران شدن تراکم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم و هدفمندی یارانه ها و همچنین افزایش دستمزد کارگران، از تیرماه شاهد افزایش قیمت مسکن به صورت شیب ملایم هستیم.

عقبایی درباره افزایش تسهیلات خرید مسکن می گوید تسهیلات خرید مسکن در شهرهای کوچک اثر خود را گذاشته است. اما در شهرهای بزرگ این تسهیلات تامین کننده نیازهای متقاضیان نیست. خود آقای وزیر هم تاکید داشته اند که حداقل 50 درصد باید باشد و ما گفته ایم حتی باید تا 90 درصد از ارزش مسکن را به مردم تسهیلات بدهند و این موضوع تورم زا نخواهد بود.

پیش بینی قیمت خودرو در سال 93
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین اظهارنظر خود درباره قیمت خودرو در سال آینده اعلام کرده است ما این است که سال آینده نیز این قیمت ها ثابت بماند و هزینه هایی را که از بابت تورم و سایر هزینه ها متوجه خودرو ساز می شود از محل افزایش تولید جبران کنیم.

در همین رابطه رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با نامه نیوز درباره وضعیت صنعت خودرو در سال های اخیر گفته است متاسفانه در سال های اخیر حمایت های لازم پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از صنعت خودروسازی صورت نگرفته و این موضوع دلیل اصلی افزایش قیمت ها بوده است.

وی ادامه داد: عدم حمایت از صنعت خودروسازی در کنار افزایش هزینه تولید و قطعات موجب شده تا تولید خودرو در کشور افت قابل توجهی را تجربه کند و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو تاثیر گذار بوده است.

رحمانی می گوید راهکار اساسی برای کاهش قیمت خودرو افزایش تولید خودرو است و هم اکنون تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار نیست و تقاضا بیش از عرضه است و باید تولید خودرو افزایش یابد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن معتقد است در سال 92 قیمت خودرو تا حدودی کنترل شد و شاهد افزایش قابل توجه قیمت خودرو نبودیم و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی دقیق تر به ثبات در بازار برسیم.

وی تاکید کرد که خوشبختانه دولت برنامه های خوبی برای صنعت خودرو دارد که در سال آینده باید اجرایی شود و در صورتی که این برنامه ها اجرایی شود امیدواریم به ثبات قیمتی در کوتاه مدت برسیم.

پیش بینی قیمت طلا در سال 93
محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت وگو با نامه نیوز می گوید در ایران علاوه بر پارامتر عرضه و تقاضا و سایر بحران و مسائل سیاسی و حتی قیمت فروش نفت و خرید فیزیکی طلا باید تاثیرات هیجانی را نیز به عنوان پارامتری تاثیرگذار بر قیمت طلا، سکه و ارز در نظر گرفت. زمانی که قیمت طلا افزایش می یابد توجه ویژه‌ای به این بازار شده و هیجان کاذبی را درمردم بوجود می‌آورد. این هیجان هجوم مردم به بازارها و در نهایت افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

کشتی آرای می گوید تغییرات در قیمت‌های جهانی و تقاضای کاذب در هفته های گذشته در مقاطعی نوسان افزایشی در قیمت‌ها را به همراه داشت اما در مجموع شاهد کاهش قیمت سکه بوده ایم.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می گوید یکی از پارامترهای اصلی تاثیرگذار بر نوسانات قیمتی طلا، سکه و ارز بدتر شدن شرایط سیاسی و ایجاد حالت جدید در اوکراین بوده است که موجب افزایش خرید طلا در آسیا شده است. همین موضوع باعث شد که قیمت طلا در جهان به بالاترین سطح خود در شش ماهه گذشته برسد و به دلیل شرایط سیاسی فعلی قیمت اونس جهانی افزایش یافته و در کنار آن افزایش قیمت نفت و افزایش خرید فیزیکی طلا بر نوسانات افزایشی دامن زده است.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر معتقد است در سال 93 قیمت ارز می تواند نقش مهمی را در افزایش و یا کاهش قیمت طلا ایفا کند به طوری که مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده اند تک نرخی شدن ارز در سال 93 در اولویت اصلی قرار دارد این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در سال جدید به یک ثبات برسد.

همچنین با تاکید بر این که اگر وضعیت سیاسی و اقتصادی جهان و ایران همچنان در وضعیت کنونی به سر ببرد، بهای طلا نوسان فراوانی را تجربه نمی کند می گوید در سال 93 تنها اتفاق های غیر قابل پیش بینی در حوزه سیاست و اقتصاد می تواند نوسان قیمت طلا را افزایش دهد.

کشتی آرای همچنین درباره کاهش سرمایه گذاری در بازار می گوید کاهش قیمت طلا و همچنین رشد قابل توجه شاخص بورس موجب شده تا سرمایه گذاری در بازار کاهش یابد و به نظر نمی رسد که در سال آینده شاهد سرمایه گذاری گسترده همچون سال های قبل در بازار طلا باشیم.

پیش بینی قیمت ارز در سال 93
در حالی که قیمت دلار در ابتدای سال گذشته 3500 تومان بود و تا 3710 تومان نیز افزایش یافت اما سال 92 را با قیمت 3035 تومان به پایان رساند و به این ترتیب دلار در سال گذشته حدود 465 تومان کاهش یافت.

ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی که پیش از این از تک نرخی شدن ارز در سال 93 خبر داده بود در روزهای پایانی سال 92 از پیش بینی دلار ۲۶۵۰ تومانی در سال آینده خبر داده و اعلام کرده است فضا در حال باز شدن است قرار بود 7 بانک اروپایی به ایران سرویس بدهند که در حال حاضر یک بانک در سوئیس شروع به کار کرده و 3 بانک ژاپنی اعلام آمادگی کرده‌اند.

همچنین صباح زنگنه مشاور بین الملل اتاق بازرگانی ایران در خصوص نرخ دلار گفته است پیش بینی من این است که اگر منابع مالی بلوکه شده در خارج از کشور آزاد شود تا اوایل سال بعد قیمت دلار به حدود 2700 تومان برسد.

موسی غنی نژاد، اقتصاددان می گوید تعیین نرخ واقعی دلار نیاز به تجزیه و تحلیل زیاد دارد و هنوز روشن نیست که این نرخ واقعی است و برای تولید وتجارت کشور مناسب است یا خیر.

به اعتقاد غنی نژاد اینکه نرخ دلار روی 3 هزار تومان به طور نسبی به ثبات رسیده است بسیار با ارزش است اما اینکه این نرخ، قیمت واقعی است یا نه نیاز به تحلیل بیشتر دارد. ابتدا باید تعریف خود را از نرخ واقعی دلار روشن کنیم. یعنی باید دید معیار تعیین نرخ واقعی دلار تعاریف تخصصی اقتصاد است که بر حسب قدرت خرید تعیین می شود یا برحسب نرخ تورم داخلی خارجی تعیین می شود.

او در عین حال به نقش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در تثبیت نرخ ارز اشاره می کند و می گوید: اگر آن روند قبلی ادامه پیدا می کرد امروز شاهد رقم های بسیار بالاتر حتی تا 6 هزار تومان برای دلار روبرو بودیم.  

اخبار اقتصادی - نامه نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------