آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

شیوه انصراف داوطلبانه از یارانه خلاف قانون است!



اخبار,اخبار اقتصادی ,یارانه

 

اخبار اقتصادی - شیوه انصراف داوطلبانه از یارانه خلاف قانون است!

دولت باید براساس قانون عمل کند و قانون می‌گوید باید سقف درآمدی مشخص باشد و کسانی که زیر سقف اعلامی درآمد دارند یا ادعا می‌کنند که درآمدشان زیر این سقف است فرم پر کنند و یارانه دریافت کنند و ضمنا به دولت نیز اجازه داده می‌شود تا بررسی کند.

انحصار باعث ایجاد سیستم دلالی در صنعت خودرو شده استبا نزدیک شدن به زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها چندی پیش دولت یازدهم با محوریت حسن روحانی رئیس جمهور برای فراخوان انصراف داوطلبانه یارانه‌بگیران کارگروه ویژه به ریاست مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور تشکیل داد.

به گزارش «تابناک»، مشاور اقتصادی رئیس جمهور(رئیس)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، معاون امور مجلس رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات؛ اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند.

اهم وظایف کارگروه تدوین محتوا و فراخوان انصراف داوطلبانه شامل تدوین محتوای فعالیت های تبلیغی و اطلاع رسانی دولت و اظهارنظر درباره بسته های تبلیغی تهیه شده در کارگروه اطلاع رسانی، ارتباطات و تبلیغات و تهیه و اجرای برنامه های متنوع ترویجی و تشویقی در جهت حمایت از گروه های مردم نهاد مدافع انصراف داوطلبانه و ایجاد اجماع نخبگان در جهت اجرای این طرح است.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس راه‌اندازی کمپین انصراف از دریافت یارانه‌ها را اقدامی ابتکاری و منطبق بر تعلیمات اسلامی دانست و افزود: راه‌اندازی کمپین انصراف از دریافت یارانه‌ها ناشی از اصل اخوت و برادری اسلامی است.

این عضو کمیسیون فرهنگی خواستار کناره‌گیری داوطلبانه اغنیا از دریافت یارانه‌های نقدی شد و گفت: چه خوب است که اغنیای جامعه از روی میل و اراده و رغبت به نفع فقرا از دریافت یارانه انصراف دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس انصراف از دریافت یارانه را کمکی موثر به اصلاح شیوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانست و گفت: پیش از اصلاح و سامان دادن به شیوه اجرای هدفمندسازی از راه‌ قانون، باید از مسیر ایمان اسلامی موضوع را سر و سامان داد.

اما از سوی دیگر جعفر قادر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره نظر دیگری دارد و این شیوه را راهکار مناسب برای کاهش تعداد یارانه بگیران نمی داند و راهکار اصلی را در بررسی دقیق تعداد خانوارهای یارانه بگیر و همچنین میزان درآمد افراد می بیند.

این نماینده در گفت و گو با تابناک ضمن اعتراض شدید به شیوه دولت در اقدام به راه اندازی کمپین انصراف گفت: این کار دولت خلاف قانون است و دولت باید هرچه سریع تر شیوه خود را اصلاح کند.

قادری نماینده مردم شیراز در مجلس به نحوه اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: دولت باید حتما درآمد سقف را اعلام کند تا ثبت نام براساس این سقف اعلام شود. باید سقف مشخص شود و کسانی که زیر سقف اعلام شده درآمد دارند مشمول دریافت یارانه نقدی شوند.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تاکید کرد: روش فعلی که دولت یازدهم در پیش گرفته روشی است که دولت قبلی نیز در پیش گرفته بود یعنی انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی، ولی کسانی که نیازمند نیستند شاید نخواهند انصراف دهند ولی دلیلی ندارد ما به آن‌ها یارانه پرداخت کنیم.
 
نماینده شیراز درمجلس تصریح کرد: دولت باید براساس قانون عمل کند و قانون می‌گوید باید سقف درآمدی مشخص باشد و کسانی که زیر سقف اعلامی درآمد دارند یا ادعا می‌کنند که درآمدشان زیر این سقف است فرم پر کنند و یارانه دریافت کنند و ضمنا به دولت نیز اجازه داده می‌شود تا بررسی کند.
 
وی درخصوص این که فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها از جمله افزایش قیمت حامل‌های انرژی چه زمانی آغاز خواهد شد گفت: عملا آغاز شده است.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تاکید کرد: اگر افزایش قیمت‌ها در حد 25-30 درصد باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی شدید باشد مشکل ساز خواهد بود.شاید افزایش قیمت بنزین تاثیر چندانی نداشته باشد اما افزایش قیمت گازوئیل برای بخش صنعت و کشاورزی تاثیرگذار خواهد بود.
 
قادری در پاسخ به این پرسش که در صورت افزایش نامعقول قیمت حامل‌های انرژی آیا مجلس ورود پیدا خواهد کرد یا خیر گفت: درست است ما به دولت اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داده‌ایم اما باید این افزایش قیمت‌ها معقول باشد اگر احساس کنیم رفتار دولت از حالت منطقی و اعتدال خارج می‌شود ورود کرده و اصلاح می‌کنیم.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------