توقف واردات بنزین در سال 94



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت بنزین

 

اخبار اقتصادی - توقف واردات بنزین در سال 94

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا شده و قادر به صادرات این فرآورده ها می شود.

با وارد شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار تولید، واردات بنزین در اواخر سال 1394 متوقف و صادرات این فرآورده با ارزش نفتی آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، در سال های اخیر میزان تولید بنزین در داخل رشد مطلوبی یافته به طوری که براساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، در سال جاری تولید بنزین پالایشگاه های کشور به ٦١,٥ میلیون لیتر رسیده است.

در سال ٩١ حدود ٤٨ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه ها تولید می شد، اما با افزایش ظرفیت پالایشگاه ها در سال 1392، حدود ١٣ میلیون لیتر به ظرفیت تولیدی افزوده شده و در مجموع به بیش از ٦١ میلیون لیتر در روز رسید.

** افزایش واردات بنزین در سال 1392
وزارت نفت برای مقابله با آلودگی هوا قصد دارد که تولید بنزین در پتروشیمی ها را متوقف کند که در صورت اجرایی شدن این تصمیم، میزان واردات بنزین از سه به 10 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

البته گفته می شود که علت دیگر تصمیم دولت برای افزایش واردات بنزین این است که هزینه واردات بنزین از خارج کشور کمتر از تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی خواهد بود.

در این راستا، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، می گوید: هزینه واردات بنزین از تولید بنزین به کمک واحدهای پتروشیمی کمتر است و درآمد پتروشیمی ها از صادرات محصولاتی که برای آن طراحی شده اند بیشتر است و می تواند ارز بیشتری عاید کشور کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با توقف تولید ریفورمت در پتروشیمی ها محیط زیست هم آسیب کمتری خواهد دید.

براساس تصمیم دولت، با افزایش ظرفیت تولید بنزین در داخل کشور بتدریج از حجم واردات کاسته خواهد شد.

** توقف واردات بنزین در گروی راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است.

خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 485 کیلومتر از پالایشگاه های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین (با عدد اکتان 95) و 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه می شود.

تولید روزانه 4 میلیون لیتر ال.پی.جی (گاز مایع)، 3 میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند.

ساخت این پالایشگاه با 700 هکتار مساحت از سال 1385 آغاز شده و در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال ١٣٩٤به بهره برداری خواهد رسید.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا شده و قادر به صادرات این فرآورده ها می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی می گوید: توسعه پالایشگاه ستاره در حال اجرا و تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است. پیش بینی می شود که فاز اول آن با تولید 12 میلیون لیتر در روز تا نیمه دوم سال 1394 تکمیل شود.

وی تصریح می کند: پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشکل مالی ندارد و ارز مورد نیاز آن تامین شده است.
اخبار اقتصادی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------