آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

وداع با بنزین 400 تومانی؛‌ سلام به ابهام !



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت بنزین

 

اخبار اقتصادی - وداع با بنزین 400 تومانی؛‌ سلام به ابهام !

قیمت بنزین به عنوان یکی از پایه‌های قیمت‌گذاری در اقتصاد می‌تواند در نوسان قیمتی خود مردم را درگیر خود کند به گونه ای که با افزایش قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل مصرفی در کشور، قیمت کرایه‌وسایل نقلیه عمومی و هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد .

تنها دو روز به تکمیل ثبت‌نام طرح ثبت‌نام یارانه‌ها مانده است و روز به روز خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی به گوش می‌رسد که قرار است پس از پایان ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی نرخ نهایی بنزین و گازوئیل از سوی دولت اعلام ‌شود.

به گزارش ایسنا، این روزها تا آخرین ساعت اعلام نرخ نهایی دو حامل انرژی از سوی دولت شایعات زیادی از حذف صد درصدی یارانه سوخت مصرفی و تک نرخی شدن بنزین گرفته تا ‌سوخته شدن بنزین‌ 400تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت و... ادامه دارد به گونه‌ای که مردم از شیب افزایش قیمت سوخت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از قیمت نهایی این حامل انرژی نگران‌اند؛ این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که دولت ابتدا وعده افزایش 24 درصدی قیمت برق را داده بود، اما صدور قبض های نخستین در سال 93 نشان دهنده افزایش تعرفه‌ها تا 90 درصد در برخی موارد شد که البته بعدها با دستور رییس‌جمهور قبض‌های برق باطل شدند.

تصور خرید بنزین لیتری 1200 تومان به جای 700 تومان بسیاری از مصرف کنندگان را نگران کرده است که چگونه می توان خوراک وسیله نقلیه خود را با افزایش حداقل 400 تومانی برای هر لیتر تامین کنند.

در این میان برخی بر این باورند افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به صورت تدریجی و پله‌ای ایجاد شود که چند باری هم مسئولان دولتی بر ملایم بودن شیب افزایش قیمت حامل‌ها تاکید کردند.

اما در همین دو هفته پایانی فروردین‌ماه اظهارات زیادی مبنی بر قیمت این دو حامل شنیده شده است ،‌برخی بر این باورند افزایش قیمت سوخت سفرهای شهری کمتری در پی دارد و مردم نیز به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب می‌شوند و این امر کاهش مصرف را در بر دارد.

برخی دیگر معتقدند بهتر است بنزین به صورت تک نرخی ارائه شود و این امر مصرف کنندگان را به استفاده بهینه تر تشویق می‌کنند.

در همین میان برخی صاحبنظران بر این باورند بهتر است نرخ نهایی بنزین و گازوئیل برای مصرف کنندگان شخصی و عمومی مشخص شود و ناوگان عمومی سوختی با نرخ کمتر خریداری کند تا نرخ کرایه‌های وسایل عمومی یکباره افزایش نداشته باشد.

حال با نزدیک شدن اعلام قیمت نهایی بنزین در سال 93 و اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها نه تنها مصرف کنندگان وسایل نقلیه شخصی از قیمت بنزین نگران‌اند،‌بلکه همچون همیشه شهروندان از این افزایش قیمت‌ها نگران هستند چرا که قیمت بنزین تاثیرات اجتماعی زیادی به همراه دارد.

قیمت بنزین به عنوان یکی از پایه‌های قیمت‌گذاری در اقتصاد می‌تواند در نوسان قیمتی خود مردم را درگیر خود کند به گونه ای که با افزایش قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل مصرفی در کشور، قیمت کرایه‌وسایل نقلیه عمومی و هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد .

این بار برخلاف افزایش قیمت هر لیتر بنزین در سال 89 در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ‌ها ، تورم موجود و کاهش توان اقتصادی مردم بیشترین دغدغه مردم برای ادامه استفاده از سوخت مصرفی شده است.

مردمی که می‌گویند حتی توان پرداخت 400 تومان برای هر لیتر بنزین را ندارند حال چگونه می‌توانند بنزین 800تومانی یارانه ای که شاید همین هم حذف شود و یا بنزین 1200 تومانی را در باک ماشین‌های خود بریزند.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------