ایران 2 روز بعد از افزايش قيمت بنزين !



اخبار,اخبار اقتصادی ,قيمت بنزين

 

اخبار اقتصادی -  2روز بعد از افزايش قيمت بنزين
آرامش در جايگاه‌ها نگرانی از قيمت‌ها

بالاخره با اعلام قيمت جديد بنزين ماراتن تكراري سوختگيري‌هاي روزانه و شبانه دارندگان خودرو در جايگاه‌هاي سوختگيري پايان يافت و پمپ‌بنزين‌ها شرايط عادي را تجربه كردند.

 به گزارش خبرنگار قانون از ابتداي هفته گذشته اخباري درباره اعلام نرخ جديد بنزين منتشر شد. همين موضوع سبب شد از ساعات پاياني روز شنبه شمار مشتريان جايگاه‌هاي سوختگيري افزايش يافت و اين وضعيت تا پايان هفته تداوم داشت.  به طوري كه در ساعات پاياني پنجشنبه شب صفي طولاني مقابل پمپ بنزين‌ها شكل گرفته بود.


 دولت نرخ بنزين آزاد را از 700 تومان به هزار تومان و نرخ بنزين يارانه‌اي را به 700 تومان افزايش داد.  به اين ترتيب دولت قيمت بنزين آزاد را 43 درصد افزايش داده است. هر چند ميزان افزايش قيمت بنزين از برخي اخبار مطرح شده در اين زمينه كمتر بود اما باز هم نگراني‌هايي را ميان مردم ايجاد كرده است و انتظار افزايش زنجيره‌اي قيمت‌ها در اثر اين تصميم دولت ايجاد شده است.  بر اساس تصميمات اتخاذ شده آن دسته از خودروسوارانی که هنوز بنزین 400 تومانی در کارت‌ها ذخیره دارند مي‌توانند تا اطلاع ثانوی از‌اين ذخیره بنزین استفاده کنند.


آمارهای رسمي‌منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی‌ايران حاکی از آن است که با فروکش کردن مسافرت‌های نوروزی بیش از دو‌میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین با قیمت‌400 تومان در کارت‌های سوخت ذخیره‌سازی شده است.


هر چند سهميه بنزين خودروهاي شخصي با قيمت 700 تومان براي ارديبهشت ماه به كارت‌هاي سوخت دارندگان خودرو واريز شده است، اما نگراني‌ها از افزايش دوباره قيمت كرايه تاكسي‌ها و همچنين افزايش بهاي كالاهاي مصرفي به بهانه رشد قيمت حمل و نقل در ميان مردم افزايش يافته است .

 

صف‌هاي طولاني پمپ‌بنزين‌ها نشان دهنده نگراني مردم از تاثيرات گراني قيمت سوخت است . دولت معتقد است تورم ناشي از گراني بنزين اندك است اما با توجه به انتظارات شديد تورمي‌احتمال رشد بيش از انتظار قيمت‌ها نيز وجود دارد . با توجه به اينكه 73 ميليون نفر خود را مستحق دريافت يارانه مي‌دانند ، مشكلات معيشتي با افزايش قيمت بنزين يم تواند افزايش يابد اما كارشناسان در گفت‌و‌گو با «قانون» راهكارهايي را براي كاهش تاثيرات تورمي‌افزايش قيمت بنزين ارائه كردند .


سيد حميد حسيني كارشناس اقتصادي و عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني معتقد است بايد اقداماتي از سوي دولت صورت گيرد تا افزايش قيمت‌ها تاثير واقعي خود را به جا بگذارد نه اينكه در اثر انتظارات تورمي‌و جو رواني موجود در جامعه حجم افزايش قيمت‌ها بالاتر از ميزان واقعي اتفاق بيفتد. 


 وي در توضيح اين مطلب افزود: به نظر من دولت چاره‌اي جز افزايش قيمت بنزين نداشت و در اين حد هم به حداقل اكتفا كرد تا بتواند بخشي از كسري درآمدهاي خود را كه در فاز اول هدفمندي يارانه‌ها رخ داده بود، جبران كند اما بايد توجه داشت كه برنامه‌هاي دولت و رفتارها و سياست‌هاي بعدي تصميم‌گيران است كه تعيين مي‌كند تاثير افزايش قيمت بنزين چقدر باشد.

 
 وي با اشاره به اينكه بايد به فكر معيشت مردم نيز بود،گفت: به هر حال رشد قيمت بنزين سبب افزايش قيمت بسياري از كالاها خواهد شد اما اگر فضا به درستي مديريت شود، اين افزايش قيمت تاثيري روي قيمت كالاهاي غير مرتبط مثلا اجاره خانه نخواهد گذاشت.   وي گفت: البته مي‌بينيم كه روز چهارشنبه عده‌اي در ميدان فردوسي مي‌گويند دلار به دليل تصميم دولت براي افزايش قيمت بنزين گران شده است و اين‌ها همه نشان مي‌دهد دولت برنامه سختي براي مديريت آثار رواني رشد قيمت‌ها در پيش دارد. 


 وي با اشاره به نقش بانك مركزي در كنترل مديريت بازارهاي پولي و مالي كشور گفت: بايد بانك مركزي با دقت بيشتري وضعيت كنوني بازار را رصد كند. 


وي همچنين خواستار نظارت دقيق دولت بر نرخ‌ها شد و گفت: ضرورتي ندارد با اين افزايش قيمت كرايه تاكسي‌ها و آژانس‌ها و.. . چند برابر شود.  لازم است دولت نظارت دقيقي را بر بازار داشته باشد. 


 وي گفت: من معتقدم جامعه كشش افزايش بيش از اين حد قيمت انرژي را نداشت چون آمار ثبت نام‌ها نشان داد كه حداقل 73 ميليون نفر به يارانه احساس نياز مي‌كنند.  به اين ترتيب با رشد قيمت بنزين و گازوئيل دولت بخشي از كسري بودجه اش را جبران مي‌كند و مي‌تواند با بهبود اوضاع اقتصادي ظرف 4 تا 5 سال قيمت بنزين در ايران را به قيمت‌هاي جهاني نزديك كند. 


  برنامه‌اي براي اقدامات جبراني
دولت بايد اقدامات جبراني را براي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در جامعه تدارك ببيند تا تاثيرات تورمي‌افزايش قيمت‌ها كاهش يابد.  


 علي قنبري، استاد دانشگاه و كارشناس اقتصادي در گفت‌و‌گو با خبرنگار قانون درباره تاثيرات افزايش قيمت بنزين بر زندگي مردم و شرايط اقتصادي كشور گفت: اگر برنامه دولت تعريف شده باشد و اولويت‌ها به درستي مشخص شود، افزايش قيمت بنزين و گازوئيل تاثيرات تورمي‌اندكي خواهند داشت. 


 وي در توضيح اين مطلب افزود: شيب افزايش قيمت بنزين تند نبود و اگر اولويت دولت هم بهبود وضعيت حمل و نقل عمومي‌شهري و برون شهري باشد، تاثيرات تورمي‌اندك خواهد بود اما اگر فضا به درستي مديريت نشود تاثير اين افزايش قيمت بيش از انتظار خواهد بود. 

 

وي گفت: بهتر است بعد از حمل و نقل دولت به حوزه بهداشت و درمان توجه كند و در مرحله سوم توجه به بخش آموزش را در دستور كار خود قرار دهد.  قنبري همچنين با اشاره به تاثير اتخاذ سياست‌هاي مناسب پولي بر كاهش نرخ تورم گفت: نرخ تورم در ايران نزولي شده است و دولت براي حفظ وضعيت كنوني بايد تصميمات مناسبي را در اين حوزه اتخاذ كند.  وي با اشاره به اينكه اين اقدامات مي‌تواند سبب جلب اعتماد مردم شود، گفت: اگر مردم به سياست‌هاي دولت اعتماد كنند، تاثيرات تورمي‌ناشي از اتخاذ اين تصميمات كاهش مي‌يابد و دولت مي‌تواند با فراغ بال بيشتري برنامه‌هاي توسعه‌اي خود را دنبال كند.


وي گفت: هدف دولت از اجراي هر برنامه‌اي افزايش رفاه اجتماعي است اما اين مهم وقتي محقق مي‌شود كه مردم به سياست‌هاي دولت اعتماد داشته باشند.
اخبار اقتصادی - قانون

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------