قیمت‌های جدید بنزین و گازوییل



 

قیمت جدید بنزین , سهمیه بنزین

 

در حالی که وضعیت قیمت حامل‌های سوخت از قبیل بنزین و گازوییل در سال آینده هنوز مشخص نیست، اما در این زمینه گمانه‌زنی‌های متفاوتی از جمله بنزین هزار تومانی مطرح شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، در حالی که وضعیت قیمت حامل‌های سوخت از قبیل بنزین و گازوییل در سال آینده هنوز مشخص نیست، اما در این زمینه گمانه‌زنی‌های متفاوتی از جمله بنزین هزار تومانی مطرح شده است. این در حالی است که مسوولان دولتی عقیده دارند هرگونه قیمت‌گذاری روی سوخت پیش از اعلام نظر رسمی دولت تنها حدس و گمان بوده و هیچ پایه و اساس منطقی ندارد.

در این رابطه سخنگوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در مورد قیمت بنزین در سال آینده گفت: نرخ‌های اعلامی از سوی رسانه‌ها تنها گمانه‌زنی آنها محسوب می‌شود و هیچ کدام از قیمت‌های اعلامی از سوی رسانه‌ها سندیت ندارد.

حسین هاشمی با بیان این که ستاد سوخت پیشنهادهای خود را به دولت اعلام کرده است و در نهایت ستاد هدفمندی یارانه‌هاست که در مورد چگونگی افزایش قیمت بنزین تصمیم‌گیری خواهد کرد، گفت: باید در پایان سال 1393 قیمت حامل‌های انرژی به 90 درصد فوب خلیج‌فارس برسد. البته این‌که با چه شیبی قیمت‌ها افزایش یابد، بستگی به شاخص‌های اقتصادی و منافع حاصل از آن دارد.

در مورد قیمت سوخت، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت اعلام کرده است که "این اجازه وجود دارد که با احتساب امسال و سال آینده تا 40 درصد قیمت بنزین افزایش داده شود"، اما برخی نمایندگان مجلس معتقدند که "قیمت بنزین تنها می‌تواند 20 درصد افزایش یابد."

بازار کشش بنزین بیش از 800تومان را دارد؟

برخی از کارشناسان اقتصادی در مورد افزایش 40درصدی قیمت بنزین معتقدند که بازار کشش بنزین با نرخ بیش از 800 تومان را ندارد.

حمید اشرف‌زاده- کارشناس اقتصاد انرژی، با تاکید بر این که قیمت بنزین تک نرخی نباید برای هر لیتر بیش از 700 تا 800 تومان باشد، گفت: نه تنها بازار ایران کشش بنزین با نرخ بیش از 800 تومان را ندارد، بلکه بنزین هزار تومانی حتی در بازارهای اروپا و آمریکا نیز کشش ندارد.

قیمت‌های جدید بنزین و گازوییل

با وجود این که هنوز قیمت نهایی بنزین در سال آینده اعلام نشده است اما در صورت افزایش احتمالی 20 یا 40 درصدی قیمت آن اعدا زیر به‌دست می‌آید:

در صورت افزایش 40درصدی قیمت بنزین (درصورت حفظ سهمیه‌بندی)، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 560 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 980 تومان خواهد بود. همچنین هر لیتر بنزین سوپر سهمیه‌ای 700 تومان و هر لیتر بنزین سوپر آزاد 1120 تومان عرضه خواهد شد.

این در حالی است که در صورت افزایش 20درصدی قیمت، هر لیتر بنزین معمولی سهمیه‌ای480 تومان و هر لیتر بنزین معمولی آزاد 840 تومان عرضه خواهد شد. همچنین قیمت بنزین سوپر سهمیه‌ای هر لیتر 700 تومان و بنزین سوپر آزاد 960 تومان خواهد شد.

قیمت گازوییل نیز با افزایش 40درصدی، با توجه به دو نرخ 150 و 300 تومانی آن به ترتیب با قیمت 210 و 420 تومان برای هرلیتر می‌شود، اما در صورت افزایش 20درصدی، قیمت هر لیتر گازوییل سهمیه‌ای 180 و آزاد 360 تومان خواهد بود.

ثبات یا کاهش سهمیه

البته هنوز اعلام نشده است که با اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و در صورت ادامه سهمیه بندی، حجم بنزین سهمیه ثابت بماند یا کاهش یابد.

این سهمیه‌بندی تاکنون طبق برنامه روندی کاهشی داشته است؛ چراکه تیر ماه سال 1386 برای اولین بار پروژه سهمیه بندی بنزین با تخصیص 360 لیتر فصلی (ماهانه 120 لیتر) آغاز شد، به تدریج و طی چهار سال از سهمیه ماهانه کاسته شد، تا این که سهمیه بنزین از ابتدای سال 1389 از 80 لیتر در ماه به 60 لیتر در ماه کاهش یافت. یعنی دو سال است که سهمیه ماهانه بنزین روی 60لیتر ثابت مانده است..... /  خبر گزاری : ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------