مشخصات و قیمت تخمینی آئودی Q۵ که قرار است وارد ایران شود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در این مطلب مشخصات فنی و امکانات کراس‌اوور متوسط آئودی یعنی مدل Q5 که جدیدترین مهمان فهرست واردات ایران است‌ مورد بررسی قرار گرفته است

سبد شاسی‌بلند‌های آئودی
سبد شاسی‌بلندهای کمپانی ۸۳ ساله آئودی آلمان شامل ۳ محصول می‌شود‌. این شرکت برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۵ با عرضه مدل Q7 در کلاس شاسی‌بلند‌های بزرگ وارد عرصه ساخت خودرو‌های شاسی‌بلند شد و در سال ۲۰۰۸ شاسی‌بلند دومش یعنی Q5 را راهی کلاس کراس‌اوور‌های متوسط کرد‌. Q5 رقیب مستقیم ب‌ام‌و X3‌، مرسدس‌بنز GLK و اینفینیتی EX است و همراه با Q7 در بازار‌های جهان از جمله اروپا و آمریکا عرضه می‌شود. سومین شاسی‌بلند آئودی مدل Q3 است که در زمره کراس‌اوور‌های کوچک قرار می‌گیرد و از جمله رقبای این مدل می‌توان به ب‌ام‌و X1 و اینفینیتی QX اشاره کرد. این مدل سال گذشته توسط کولاک‌موتور به فهرست خودرو‌های مجاز واردات ایران راه یافت اما تا این لحظه خبری از ورود نمونه‌های اولیه آن به کشور نیست و به نظر می‌رسد کولاک‌موتور همچنان در حال زمینه‌سازی برای عرضه این خودرو در ایران است‌. شرکت آئودی در حال طراحی نسل جدید Q5 برای سال ۲۰۱۶ میلادی است اما در صورت ورود Q5 تا زمستان سال جاری نسل کنونی این خودرو عمر زیادی در بازار کشور نخواهد داشت.

Q5 با چه پیشرانه‌ای می‌آید‌؟
به گزارش دنیای خودرو بر اساس آنچه در فهرست خودرو‌های مجاز واردات ثبت شده است‌، Q5 با پیشرانه ۲ لیتری TFSI توربو به بازار ایران عرضه خواهد شد. حداکثر قدرت این پیشرانه ۴ سیلندر ۲۲۰ اسب بخار از دور ۴۴۵۰ تا ۶۰۰۰ است و حداکثر گشتاور آن نیز به ۳۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد. Q5 با اتکا به این مشخصات و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک صفر تا ۱۰۰کیلومتر را تنها در ۷.۱ ثانیه می‌پیماید و مصرف سوخت این بلند‌قامت ۱.۸ تنی به ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای سیکل ترکیبی می‌رسد. پیشرانه TFSI ا(Turbo Fuel Stratified Injection) با مکانیسم تزریق مستقیم سوخت برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط گروه فولکس‌واگن طراحی شد و توسعه یافت. در Q5 قوای محرک انتقال نیرو به همه چرخ‌ها را به وسیله تکنولوژی quattro® آئودی در برنامه دارد (AWD)‌. آئودی برای نخستین‌بار این سیستم را در دهه ۸۰ طراحی کرد و روی مدلی با همین نام مورد استفاده قرار داد. در سیستم quattro® برای رانندگی نرمال ۴۰‌درصد گشتاور پیشرانه به چرخ‌های جلو و ۶۰ درصد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شوند و اگر خودرو وارد مسیری لغزنده شود‌، بسته به اینکه کدام محور روی سطح لغزنده قرار داشته باشد، سیستم quattro® ‌‌به صورت خودکار میزان گشتاور انتقال به آن محور را افزایش می‌دهد‌. این میزان برای محور جلو تا ۷۰ درصد قدرت کل خودرو و برای محور عقب تا ۸۵ درصد قدرت است. این سیستم همچنین در پیچ‌های تند در صورت نیاز به چرخ داخل پیچ که بیشترین فشار و دور را دارد، در صورت لغزش ترمز وارد می‌کند تا فرمان‌پذیری و گذر از پیچ به دقیق‌ترین شکل انجام شود. طراحی گیربکس ۸ سرعته تیپ‌ترونیک Q5 به گونه‌ای است که دنده‌های پایین ضرایب نزدیک و اسپرتی دارند در حالی که دنده‌های بالا با فواصل طولانی در کاهش دور موتور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی خواهند داشت. Q5 به طور کلی امکان انتخاب شخصیت رانندگی در ۵ حالت نرمال‌، Comfort ،‌Auto ،‌Dynamic و efficiency را فراهم می‌کند. پیشرانه ۲ لیتری توربو جدید این خودرو جانشین قوای محرکی شده است که ۵ سال متوالی به عنوان برترین پیشرانه جهان انتخاب شده است‌.

تکنولوژی و امکانات ایمنی
Q5 بر پایه پلت‌فرم سدان A4 طراحی شده است‌. ظرفیت بار این خودرو در حالتی که صندلی‌های ردیف عقب نخوابیده باشند ۵۴۰ لیتر است و در صورت خواباندن این ردیف از صندلی به ۱۵۶۰ لیتر افزایش می‌یابد. Q5 در آزمایش تصادف موسسه معتبر EuroNCAP موفق به اخذ هر ۵ ستاره ایمنی شده است. ایمنی این خودرو برای سرنشینان بالغ ۹۲درصد امتیاز را دریافت کرده است. Q5 با جدیدترین و بهترین سیستم‌های کمکی راننده تجهیز شده است. از سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت سیستم پیشنهاد زمان ترمزگیری راننده را یاری می‌کند‌. سیستم کروز‌کنترل تطبیق‌پذیر از سرعت ۳۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به صورت اتوماتیک فاصله با خودرو روبه‌رویی را تنظیم می‌کند و گاز ترمز را برای حفظ این فاصله به صورت اتوماتیک در دست می‌گیرد.


سیستم کمک در تغییر لاین حرکت از طریق سنسور‌هایی که در عقب خودرو تعبیه شده بار ترافیکی که از اطراف به نقاط کور نزدیک می‌شوند را زیر نظر دارد و زمانی که خودرویی به این محیط وارد شود چراغ زردی روی آینه جانبی فعال می‌شود و به راننده هشدار می‌دهد.سیستم کمکی حرکت در لاین نیز از طریق دوربینی که روی آینه نصب شده در صورتی که راهنما فعال نباشد، خطوط لاین را بررسی می‌کند و در صورتی که خودرو از لاین خارج شود، آن را اتوماتیک با دستور به فرمان به داخل لاین باز‌می‌گرداند. راننده همچنین در این سیستم می‌تواند گزینه‌ای را انتخاب کند که خروج از لاین تنها با لرزش فرمان اطلاع داده شود تا خود راننده آن را به داخل لاین بازگرداند.

قیمت تخمینی و زمان ورود به بازار ایران ‌
 با توجه به قیمت ۳۹ هزار دلاری تیپ پایه Q5 در بازار آمریکا و قیمت پایین‌تر این خودرو در بازار امارات در مقایسه با ب‌ام‌و X3 و با محاسبات هزینه‌های گمرکی پیش‌بینی می‌شود Q5 با قیمتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون‌تومان به بازار خودرو کشور راه پیدا کند.

 

اخبار اقتصادی -خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------