آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

رهن و اجاره‌های نجومی در بازار مسکن



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - ارهن و اجاره‌های نجومی در بازار مسکن

پیشنهادهای غیرمنطقی برخی از موجران در بازار مسکن درخصوص رهن و اجاره‌های آپارتمان‌هایشان در پایتخت، جدا از این‌که موجب می‌شود واحدشان برای مدت زیادی خالی بماند، موجی از حباب قیمتی را در‌ بازار مسکن آن منطقه به‌راه می‌اندازد که افزایش غیرمنطقی درخصوص قیمت‌های پیشنهادی دیگر صاحبخانه‌ها را به همراه خواهد داشت.

طرح‌هایی که تا به‌حال برای کاهش اجاره‌بها انجام شده است نیز تقریبا بی‌ثمر بوده‌اند برای مثال در اردیبهشت امسال خبری با عنوان «تعیین سقف ۲۰‌درصدی برای اجاره‌بها» منتشر شد که اعلام می‌کرد، وزارت مسکن قصد دارد امسال هم طرح تعزیراتی را در بازار اجاره‌بها اجرا کند. براساس این طرح حداکثر‌درصد افزایش نرخ اجاره در ‌سال جاری تعیین و ابلاغ خواهد شد تا موجران اجازه افزایش بیش از آن را نداشته باشند. سال گذشته نیز قراردادهای رهن و اجاره مجوز افزایش ۱۵‌درصدی را کسب کرد اما عملا در این ۲‌سال حدود ۱۰۰‌درصد به نرخ اجاره مسکن اضافه شد تا این طرح هیچ تاثیری در بازار نداشته باشد. 


موردهای نجومی در بازار رهن و اجاره
بررسی‌های موردی از فایل‌های موجود در نزد بنگاه‌های املاک در مناطق مختلف پایتخت حکایت از آن دارد که همچنان قیمت‌گذاری‌های نابه‌جا در بازار رهن و اجاره ادامه دارد. برای مثال صاحبخانه‌ای آپارتمان خود را در خیابان جنت‌آباد در طبقه سوم بدون پارکینگ و انباری و با ۵۰ متر زیربنا به قیمت ۲۵‌میلیون رهن و ۶۵۰‌ هزار تومان اجاره ماهیانه پیشنهاد داده است. این میزان رهن‌و‌اجاره که به گفته خود مشاوران املاک این منطقه با دیگر قیمت‌های آن نواحی همخوانی ندارد موجب شده که این ملک حدود ۲ ماه بدون مشتری بماند.


مشاور املاکی دیگر در یک مورد رهن، منزلی در مجیدیه شمالی را با ۱۴۰ متر زیربنا در طبقه دوم با پارکینگ و انباری به قیمت ۱۴۰‌میلیون تومان ودیعه به رهن گذاشته است. در این واحد مالک نیز در یکی از طبقات سکونت دارد. به گفته این مشاور املاک قیمت این ملک در مقایسه با دیگر موارد این منطقه بالا است و میانگین قیمت اجاره در این منطقه با این مشخصات حدود ۳۵‌میلیون رهن با ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان اجاره است. مالکی دیگر در خیابان دزاشیب یک آپاتمان ۱۳۵ متری در طبقه‌سوم را به‌قیمت ۲۲۰‌میلیون تومان به‌رهن گذاشته که به‌اعتقاد مشاوران املاک این منطقه نیز این قیمت بالاتر از قیمت‌های پیشنهادی در منطقه دزاشیب است. مشاوران می‌گویند؛ ۴۸‌میلیون تومان رهن با ماهیانه  ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان اجاره قیمت منطقی برای این ملک است.


در خیابان قیطریه بلوار کاوه مالکی واحد نوساز ۵۰ متری خود را با استخر و جکوزی به قیمت ۵۰‌میلیون تومان رهن و ۶۰۰‌ هزار تومان اجاره ماهیانه به مشاوران املاک سپرده است. ملک فوق پارکینگ ندارد و سکونت مالک نیز در همان ساختمان است. طبق بررسی‌های ما قیمت این ملک نیز از سایر موردهای این ناحیه گران‌تر است و قیمت واقعی آن نیز ۱۵‌میلیون تومان رهن با ماهیانه یک‌میلیون تومان اجاره است.


اجاره ماهیانه ملک با دلار ۳هزار تومانی
رواج قیمت‌های نجومی در بازار رهن و اجاره مسکن حکایت از بی‌نظمی‌ها و نبود نظارت از سوی اتحادیه مشاوران املاک دارد و شاید اوج این ماجرا را بتوان از زمان آغاز افزایش قیمت ارز در کشور دانست، زیرا از این زمان بود که اخذ اجاره‌بها در واحدهای لوکس و شمال شهری پایتخت با دلار کلید خورد. بهانه اصلی صاحبخانه‌ها در این گونه موارد ارسال پول برای فرزندانشان در‌ خارج از کشور ابراز شده و در مواردی دیگر لوکس بودن خانه‌ها و مستاجران توریست و اروپایی دلیل اخذ اجاره‌بها با دلار بوده است.


در این نوع قرارداد اجاره مستاجران باید نوسانات حاصل از بازار ارز را نیز در نظر بگیرند و در حالت کلی نمی‌توانند اجاره ثابتی را برای ملک مورد اجاره متصور شوند، برای مثال ملک ۱۸۰ متری در خیابان نفت با اجاره ۲هزار دلار در ماه ممکن است در یک برج با دلار ۲۸۰۰ تومانی ۵ ‌میلیون و ۶۰۰‌ هزار تومان بپردازد و با دلار ۳هزار تومانی ۶‌ میلیون تومان را به‌عنوان اجاره به صاحبخانه بپردازد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصادی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------