آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

عقبگرد دلار به زير 3000



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش نرخ ارز

 

اخبار اقتصادی - صعود ارز متوقف شد
عقبگرد دلار به زير 3000

افزایش نرخ ارز که تقریبا از ابتدای هفته‌جاری آغاز شده بود و کانال قیمتی دلار را نیز تغییر داده بود، روز گذشته متوقف شد.

 دلار پس از چند روز ثبت افزایش قیمت و گذر از مرز سه هزار تومان بار دیگر به زیر این سطح بازگشت. فعالان بازار عامل اصلی نوسان را تقاضای فصلی در کنار برخی انتظارات ناشی از اتفاقات اقتصادی می‌دانند.

 

آنان در تحلیل دلایل کاهش قیمت ارز در روز گذشته بر کاهش حجم تقاضا برای خرید ارز مسافرتی تاکید دارند. پدیده‌ای که در هفته جاری عامل تعیین‌کننده قیمت بود.


نوسان اونس در بازار‌های جهانی
عقبگرد دلار
دیروز روند صعودی نرخ ارز که از ابتدای هفته در بازار مشاهده می‌شد، قدری تعدیل شد و قیمت دلار به زیر 3 هزار تومان بازگشت. با این وجود دلار، یورو و پوند در طول هفته‌ای که گذشت بازدهی مثبت داشتند و در این میان بازدهی یورو بیشتر بود. در خصوص افزایش نرخ ارز در طول هفته‌ای که گذشت دلایل متنوعی عنوان می‌شود که در این میان، 3 دلیل برجسته‌تر هستند.


این سه دلیل عبارت است از: افزایش تقاضای ارز از سوی مسافران نوروزی، حضور دلالان در بازار و به وجود آمدن برخی نگرانی‌ها در خصوص بازگشت سفته‌بازان. علاوه‌بر این، دیروز روند صعودی قیمت سکه نیز تقریبا متوقف شد و نرخ سکه طرح جدید قدری پایین آمد.

 

با این وجود، بازاری‌ها معتقدند که احتمالا بازار مجددا شاهد افزایش تقاضا خواهد بود و اگر قیمت سکه قدری پایین آید، تقاضا مجددا بالا خواهد رفت و قیمت سکه باز هم رشد می‌کند.
در خصوص طلای جهانی نیز رقابت سه‌جانبه بازار سهام اروپا، آمار اقتصادی آمریکا و فلز زردرنگ جالب توجه بود.

 

قیمت اونس دیروز صبح افزایش یافت. انتشار آمارهای امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا که معمولا واکنش منفی فلز زردرنگ را به دنبال داشت، این بار به‌طور غیر‌مستقیم بر بازار طلا اثر گذاشت و تقویت اونس را موجب شد. بر این اساس آمارهای بیش از حد انتظاری که در روز سه‌شنبه در خصوص قیمت مسکن در ایالات‌متحده منتشر شد، افت شاخص سهام در اروپا را به دنبال داشت. افت شاخص سهام در اروپا نیز تقویت فلز زردرنگ را موجب شد.

 

البته قيمت اونس در آخرين ساعات مبادلات ديروز كاهش يافت و 1334دلار رسيد


طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی دیروز صبح افزايش يافت، اما در آخرين ساعات مبادلات پايين آمد و نسبت به روز سه‌شنبه كاهش جزئي ثبت كرد. کارشناسان اقتصادی کاهش شاخص سهام در اروپا را یکی از مهم‌ترین علل تقویت اخیر طلا عنوان می‌کنند؛ اما بررسی علت افت شاخص سهام در اروپا می‌تواند جالب توجه باشد.

 

به گزارش «بلومبرگ» شاخص سهام در اروپا تحت‌تاثیر انتشار آمارهای مربوط به وضعیت مسکن در ایالات‌متحده افت کرد. کارشناسان اقتصادی پیش از این اشاره کرده بودند که قدرت تاثیرگذاری آمارهای اقتصادی آمریکا بر بازار طلا در حال کم شدن است.

 

بررسی رقابت سه جانبه بین آمارهای اقتصادی آمریکا، بازار سهام اروپا و بازار طلا نشان می‌دهد، آمارهای امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا که پیش از این واکنش منفی فلز زردرنگ را به دنبال داشت، این بار به صورت غیر‌مستقیم بر بازار طلا اثر گذاشته و تقویت آن را موجب شده است.

 

بر این اساس، آمارهای مثبت از وضعیت مسکن در آمریکا، افت شاخص سهام در اروپا را به دنبال داشت و افت شاخص سهام در اروپا نیز باعث تقویت طلا در بازارهای جهانی شد. کارشناسان «کیتکو نیوز» اعتراضات کارگران معادن پلاتین آفریقای جنوبی را هم که خواستار دو برابر شدن حقوق خود هستند، در آینده طلا موثر عنوان می‌کنند. به گزارش کیتکو، اگر این اعتراضات که هم‌اکنون بیش از یک ماه است که شروع شده ادامه پیدا کند، می‌تواند قیمت فلزات گرانبها از جمله طلا را افزایش دهد.


به هر روی کارشناسان در خصوص روند آتی فلز زردرنگ اختلاف نظر دارند. عده‌ای بر این باورند که با توجه به عرضه و تزریق نقدینگی و پول از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در سال‌های اخیر قیمت هر اونس طلا اکنون باید 1800 دلار باشد. در مقابل عده‌ای پیش‌بینی می‌کنند میانگین قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان امسال به کمتر از 1160 دلار برسد. آنها معتقد هستند افزایش نرخ بهره واقعی و اوراق قرضه آمریکا موجب خواهد شد تا تقاضا برای خرید دلار افزایش یافته و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود.


بازار ارز در هفته‌ای که گذشت
صعود نرخ ارز که در این هفته به‌طور عمده تحت‌تاثیر افزایش تقاضای مسافران، در بازار تهران رخ داده بود، دیروز تا حدی متوقف شد. قیمت دلار آمریکا که به بالای 3 هزار تومان رسیده بود، دیروز کاهش یافت و به کانال 2 هزار تومانی بازگشت. با این وجود عمده ارزهای پراهمیت بازار در طول این هفته افزایش قیمت ثبت کردند و بازدهی مثبت داشتند.

 

به‌طور کلی برای افزایش نرخ ارز در طول هفته جاری می‌توان سه دلیل عمده عنوان کرد. اولین و مهم‌ترین دلیل به تقاضای مسافران نوروزی مربوط می‌شود، بر این اساس از آنجا که معمولا نرخ ارز پیش از عید افزایش می‌یابد، افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را داشتند به خرید ارزهای مورد نیاز خود اقدام کردند تا به خاطر افزایش قیمت روزهای آخر سال مجبور به پرداخت پول بیشتر نشوند.

 

علت دوم به شدت گرفتن سفته‌بازی در بازار مربوط می‌شود. افزایش تقاضای مسافران، امید به افزایش نرخ ارز و تقویت سکه که به واسطه تقویت اونس رخ داد، دلالان را دوباره به بازار آورد. سفته‌بازی‌ها و مبادلات این افراد نیز تا حدی نوسانات نرخ ارز را تشدید کرد و افزایش بیشتر قیمت.

 

آخرین علتی که برای تقویت نرخ ارز عنوان می‌شود نیز به نگرانی‌هایی مربوط می‌شود که پیرو برخی از اخبار اقتصادی در بازار به وجودآمد. گزارشی از خبرگزاری فارس این نگرانی‌ها را به‌طور کلی در سه مورد خلاصه کرده بود. هدفمندی یارانه‌ها، نگرانی‌هایی نسبت به افزایش قیمت سوخت به وجود آورد و واکنش بازار در جهت صعود قیمت‌ها را موجب شد.

 

نرخ ارز در بودجه دولت 2 هزار و 600 تومان تعیین شد و این امر با توجه به وعده‌هایی که مسوولان در خصوص یکسان‌سازی نرخ ارز دادند، حرکت قیمت‌ها به سمت بالا را به دنبال داشت. به علاوه در مصوبه مجلس قیمت خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یافت و این امر نگرانی‌هایی در خصوص کاهش صادرات و در نتیجه کاهش ارزآوری صادرکنندگان به وجود آورد، بازار نسبت به احتمال کاهش عرضه واکنش نشان داد و قیمت ارز افزایش یافت.

 

به هر روی دیروز مشاهده شد که روند صعودی نرخ ارز قدری تعدیل‌شد. پیش از این نیز فعالان بازار اظهار کرده بودند که نرخ دلار خیلی از 3 هزار تومان بالاتر نخواهد رفت. به هر روی افزایش سفته‌بازی در این روزها ممکن است برای عملکرد طبیعی بازار مشکل ایجاد کند و بر این اساس به مردم توصیه می‌شود که ارزهای مورد نیاز خود را از صرافی‌ها تهیه کنند.


طلای داخلی
دیروز روند صعودی قیمت سکه در بازار داخل تقریبا متوقف شد. در شروع هفته گذشته، ورود اونس به کانال 1300 دلاری، سکه را تحت‌تاثیر قرار داد. بازار سکه که مدتی با رکود مواجه بود، قدری تکان خورد و قیمت انواع سکه با سرعت نسبتا زیادی شروع به افزایش کرد.

 

این امر با نزدیک شدن به سال نو و افزایش تقاضای سکه همراه شد و سرعت تقویت سکه افزایش یافت. علت اصلی این امر به کارکردی که سکه به‌عنوان هدیه دارد مربوط می‌شود.

 

از آنجا که معمولا قیمت سکه در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد، برخی از افرادی که قصد هدیه دادن سکه در ایام نوروز را داشتند، به خرید زودتر اقدام کرده و افزایش بیشتر قیمت این کالا را موجب شدند.

 

در نتیجه تغییرات رخ داده عقب‌افتادگی قیمت سکه نسبت به اونس جهانی که در طول دوره رکود بازار طلای داخل رخ داده بود، تا حد زیادی جبران شد. اما دیروز مشاهده شد که این روند تقریبا متوقف شد و دامنه تغییرات نرخ سکه کاهش یافت. با این وجود بازاری‌ها معتقدند که احتمال افزایش مجدد تقاضا برای سکه زیاد است و اگر قیمت سکه قدری پایین آید، مجددا تقاضا در بازار افزایش یافته و قیمت سکه را بالا می‌برد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش نرخ ارز

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------