پیش‌بینی تولید و مصرف مواد غذایی در ایران طی 4 سال آینده



اخبار ,اخبار اقتصادی ,تولید و مصرف مواد غذایی در ایران

اخبار اقتصادی - پیش‌بینی تولید و مصرف مواد غذایی در ایران طی 4 سال آینده

موسسه تحقیقاتی بیزنس مونیتور اینترنشنال (BMI) در جدیدترین گزارش از بخش کشاورزی ایران، افزایش بازده محصولات غله‌ از جمله رشد تولید گندم را پیش‌بینی کرد.

 این موسسه در گزارش خود به تحریم‌های مالی غربی اشاره کرد که واردات کالاها را با محدودیت روبرو و در نتیجه قیمت غذا صعود کرده و منجر به کاهش جدی مصرف گوشت قرمز در ایران شده است.

 

بر اساس این گزارش، استفاده از سیستم تهاتر به جای تجارت معمولی به عنوان یک راه موقتی، عملی بوده و کمک کرده ایران برای تامین تقاضای داخلی تحریم‌ها را دور بزند.

 

با وجود مواضع معتدل‌تری که دولت ایران اتخاذ کرده است، انتظار می‌رود بسیاری از تحریم‌ها به قوت خود باقی بمانند.

 

بیزنس مونیتور معتقد است: در بلندمدت ادامه سرمایه‌گذاری از سوی دولت، بهبود زیرساخت از جمله بهبود سیستم‌های آبیاری را به دنبال خواهد داشت و به کشور کمک می‌کند سیستم کشاورزی قدیمی فاصله بگیرد و از نظر بهبود کیفیت غلات مثمر ثمر خواهد بود.

 

طبق پیش‌بینی بیزنس مونیتور تولید گندم ایران تا سال 2018-2017 برابر با سال 1396 به میزان 11.1 درصد رشد کرده و به 15.3 میلیون تن خواهد رسید.

 

انتظار می‌رود بازده گندم به کمک فناوری مدرنیزه سازی از جمله استفاده از انواع مقاوم‌تر غلات، دسترسی به اطلاعات مربوط و برخورداری مناطق وسیع‌تر ایران از تسهیلات جدید آبیاری بهبود پیدا کند.

 

در همین حال سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز پیش‌بینی کرده میزان تولید گندم ایران در سال 2014 با 3.5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، به 13.5 میلیون تن خواهد رسید. ایران 14 میلیون تن گندم در سال 2013 تولید کرده بود.

 

همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های مهم دیگر بیزنس مونیتور، با رشد جمعیت میزان مصرف شکر ایران تا سال 2018 به میزان 25 درصد رشد کرده و به 2.5 میلیون تن خواهد رسید.

 

میزان تولید مرغ نیز تا سال 2018-2017 به میزان 14.1 درصد رشد کرده و به 900 هزار و 400 تن می‌رسد که این رشد تولید حاصل رشد تقاضا و سرمایه گذاری بیشتر خواهد بود.

 

بیزنس مونتیتور تورم قیمت مصرف کننده ایران در سال جاری میلادی را 28 درصد پیش بینی کرد که در مقایسه با 36 درصد در سال 2013 کاهش نشان می‌دهد و این نرخ در فاصله سال 2014 تا 2018 بر مبنای سال به سال به 15.4 درصد می‌رسد.

 

همچنین رشد تولید ناخالص داخلی ایران از منفی 2.9 درصد در سال 2013 به 2.8 درصد در سال جاری میلادی خواهد رسید و در فاصله سال 2014 تا 2018 به طور متوسط 3.3 درصد رشد خواهد کرد. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------