طلا هفته جدید را با آرامش آغاز کرد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار طلا

 

اخبار اقتصادی - طلا هفته جدید را با آرامش آغاز کرد

در حالی که کارشناسان برای «هفته بی‌خبری اقتصادی» کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند، فلز زرد ساعات آغازین هفته کاری جدید را با آرامش شروع کرد.

بازار دوشنبه صبح دچار رخوت عجیبی بود. بسیاری از کارشناسان این هفته را هفته بی‌خبری اقتصادی می‌دانند و با توجه به این موضوع آرامش ساعات نخست دوشنبه عجیب نیست، اما فعالان بازار برای روزهای پیش رو کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. مهم‌ترین خبر اقتصادی هفته در روز پنج‌شنبه و از سوی دولت آمریکا منتشر خواهد شد. تحلیلگران موسسه «تی دی سکیوریتیز» به سایت کیتکو گفته‌اند: «جریان اطلاعات در این هفته سبک است و گزارش‌هایی که منتشر خواهند شد احتمالا اثر مختصری خواهند داشت. بازار طلا بیش از هر چیز به گزارش میزان خرده‌فروشی ماه مه چشم خواهد داشت.»

 

اداره آمار ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه داده‌های خرده‌فروشی را منتشر خواهد کرد که بر اساس پیش‌بینی‌های اقتصاددانان باید حدود 4 درصد رشد را تجربه کرده باشد. اما آرامش دوشنبه بیشتر از انتظار بود. طلا روز دوشنبه تا لحظه تنظیم این خبر با حدود 3 دلار افزایش نسبت به قیمت بسته شدن بازار در آخرین ساعت هفته کاری گذشته، به قیمت 1255 دلار برای هر اونس فلز زرد رسید. قیمت طلا در معاملات دوشنبه، ابتدا از آمار فرصت‌های شغلی آمریکا تاثیر پذیرفت، اما با تداوم وضعیت خوب بازارهای سهام و کاهش جذابیت فلز زرد، بازار تا لحظه تنظیم این خبر از قیمت پیش گفته تجاوز نکرد. یکی از معامله‌گران فلزات گران‌بها به رویترز می‌گوید: «هم‌اکنون، هیچ‌کس نمی‌خواهد معاملات بزرگی انجام دهد؛ چراکه همه به اوراق قرضه توجه دارند. همچنین با توجه به ضعیف بودن تقاضای مصرفی و ثبات نسبی در وضعیت اوکراین، معاملات زیادی برای طلا وجود ندارد.»


با توجه به ادامه احیای خوب اقتصاد آمریکا و منتشر نشدن گزارش‌ها و آمار اقتصادی مهم در روزهای آینده، فلز زرد در کوتاه‌مدت بیشتر تحت‌تاثیر تقاضا و سرمایه‌گذاری خواهد بود. برخی از کارشناسان معتقدند که نشست فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا در روزهای 18 و 19 ژوئن مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آینده خواهد بود. قیمت طلا در هفته‌های گذشته بین 1243 تا 1330 دلار در نوسان بوده است و این فلز گرانبها روز 14 آوریل به اوج قیمتی خود برابر با 90/1330 دلار رسیده است. بر اساس نظر برخی از کارشناسان بازار طلا، سطح حمایتی فلز زرد این روزها 1243 دلار تعریف می‌شود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت، طلا به سرعت به 1239 دلار و سپس 1216 دلار کاهش خواهد یافت؛ اما سطح قیمتی نیز که با ابهام بیشتری مواجه بوده ممکن است روی 1260 دلار برای هر اونس طلا تعریف شود. در صورت شکسته شدن این سطح، قیمت طلا به بیش از 1274 دلار خواهد رسید. به این ترتیب اینکه رشد صبح دوشنبه در میان مدت ادامه داشته باشد دور از ذهن است، اما اگر عوامل بنیادین به نحوی تغییر کند که طلا توان گذر از سطح مقاومتی را پیدا کند، تعریف سطوح جدید نیز ممکن است. در هر حال کارشناسان کیتکو، در نظرسنجی هفتگی خود از تداوم پیش‌بینی‌های کاهشی گفته‌اند.

 

این هفته از 33 کارشناس طرف مشاوره این سایت، 22 نفر به پرسش‌های کیتکو پاسخ داده‌اند که 12 نفر از این کارشناسان کاهش قیمت طلا، 7 نفر افزایش و 3 نفر مشخص نبودن روند یا خنثی بودن آن را پیش‌بینی کرده‌اند. طلا روز دوشنبه در حالی در ساعات اولیه فعالیت بازار، به آرامی در حال رشد بود که در 30روز منتهی به دوشنبه، کاهش 34 دلاری را به خود دیده که به معنای از دست دادن 64/2 درصد از ارزش این فلز سرمایه‌ای است. همچنین طلا در یک سال منتهی به روز گذشته، با سقوط128دلاری، 29/9درصد از ارزش خود را از دست داده است. اینها همه در حالی است که وضعیت بسیار خوب بازارهای سهام آمریکا و همچنین تقویت دلار می‌تواند فشار فروش را در بازار طلا روز به روز بیشتر کند. با تقویت وضعیت اقتصاد آمریکا و رشد بازارهای سهام، ناظران بازار طلا بر این باورند که عملکرد خوب بازارهای دیگر، علاقه به طلا را کاهش داده است. برخی بر این باورند که با عبور از دو اتفاق مهم اقتصادی در آخر هفته گذشته و سبک بودن بار خبری هفته کاری جاری، قیمت طلا از عوامل بنیادین ضرر خواهد کرد. مایکل لوئیس، تحلیلگر دویچه بانک می‌گوید: «با توجه به افزایش بازدهی واقعی اوراق بهادار آمریکا، رکوردزنی‌های تازه S&P500 و تقویت دلار آمریکا، طلا روی مسیر کاهش خواهد ماند.»
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------