توزیع ایران‌چک‌های 100 هزار تومانی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,توزیع ایران‌چک‌های 100 هزار تومانی

 

اخبار اقتصادی - توزیع ایران‌چک‌های 100 هزار تومانی

ایران‌چک‌های 100 هزار تومانی، دیروز در بانک‌ها توزیع شد.

به گزارش روابط عمومی بانک‌مرکزی، بهزاد قیاسوند، مدیرکل ریالی و نشر بانک‌مرکزی با اعلام این خبر افزود: در سال 89 براساس ایرادات مراجع نظارتی، بانک‌مرکزی اعلام کرد ایران‌چک‌های 100 هزار تومانی در مرحله آخر از گردونه خارج شوند و به تدریج در  بانک‌ها جمع شوند، ولی با رفع موانع پیش گفته و امکان استفاده دوباره ایران‌چک‌ها اکنون بانک‌مرکزی بر اساس قانون بودجه، اختیار انتشار ایران‌چک 100 هزار تومانی را دارد.

 

قیاسوند با بیان اینکه بانک‌مرکزی برای سفارش چاپ اسکناس اهداف سه‌گانه‌ای را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: یکی از این اهداف، «تامین وجه نقد مورد مصرف در مبادلات روزانه»  است. وی مورد دوم را، «ذخیره‌گیری مناسب» عنوان کرد و افزود: «این ذخیره برای مواجهه با وقایع غیرمترقبه‌ای که احیانا‌ باعث مراجعات مردم به سیستم بانکی می‌شود، مدنظر است و طبیعتا‌ بانک‌های عامل باید بتوانند پاسخگوی نیازهای مردم باشند.» مدیرکل ریالی و نشر مورد سوم  را جایگزینی اسکناس‌های امحا شده عنوان کرد.


در ادامه، مجيد صنيعي رئيس سازمان توليد اسکناس و مسکوک ضمن اشاره به ابعاد و اندازه ايران چک  100 هزار تومانی گفت: همانند ايران چک 50 هزار تومانی، ابعاد آن 160 در 75 ميلي متر مي‌باشد و رنگ غالب آن آبي است. صنيعي از مشخصات امنيتي و قابل‌شناسايي توسط مردم را وجود طرح سه بعدي واتر مارک با  تصوير حکيم ابوالقاسم فردوسي از نوع مولتي تون در خميره کاغذ و «عدد 1000000» به‌صورت الکترو تايپ در زير آن اعلام کرد و افزود: نخ امنيتي پنهان در درون کاغذ (وسط ايران چک) داراي خاصيت  فلورسنتي است و در زير لامپ UV به چهار رنگ سبز، آبي، زرد و قرمز نمايان مي‌شود. روي اين نخ، عبارت «بانک‌مرکزي جمهوري اسلامي ايران» نوشته شده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------