آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

شکاف قیمتی در بازار خودرو/هزینه‌های غیرمرتبط در قیمت خودرو



اخبار ,اخبار خودرو , بازار خودرو

 

اخبار اقتصادی - شکاف قیمتی در بازار خودرو

اگرچه این روزها عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و قیمت‌ها کمی افت کرده‌اند، اما هنوز هم شکافی میلیونی میان قیمت کارخانه و بازار و خودروهای داخلی به چشم می‌آید، تا جایی که خودرویی مانند مگان، نزدیک به 20 میلیون اختلاف میان نرخ رسمی و بازار آن وجود دارد.

 به جز مگان، برخی دیگر از خودروها نیز با شکافی قابل‌توجه میان قیمت کارخانه و بازار خود روبه‌رو هستند، به‌عنوان مثال در مورد تیبا و تندر-90، اختلاف قیمت به ترتیب 5/3 و چهار میلیون تومان است. این در حالی است که براي پژو 405 نیز اختلاف 2میلیونی در قیمت کارخانه‌ای و بازار آن وجود دارد. رانا نیز هم‌اکنون در بازار 33 میلیون تومان به فروش می‌رسد حال آنکه در کارخانه قیمت این خودرو 34ميليون و 500 نوار میلیون تومان است، اما پژو پارس سال با اختلاف قیمتی بیشتری بین کارخانه و بازار روبه‌رو است؛ به‌طوری‌که قیمت این محصول ایران‌خودرو در کارخانه 33 میلیون تومان و در بازار 37 میلیون تومان است.

----------------------------------

اخبار اقتصادی - هزینه‌های غیرمرتبط در قیمت خودرو

شورای رقابت در حالی احتمالا امروز فرمول قیمت‌گذاری خودرو را نهایی و اعلام می‌کند که رئیس این شورا می‌گوید، خودروسازان بخشی از سرمایه‌های خود را در بازارهای دیگر به کار گرفته‌اند و بخشی از هزینه تولید خودروهای داخلی ناشی از همین «بازارهای غیرمرتبط» است.

آن‌طور که رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر عنوان کرده، احتمالا در جلسه امروز شورا، دستورالعمل و فرمول تعیین قیمت خودرو نهایی خواهد شد و تاکنون نیز هیچ‌گونه تغییر و اصلاح قیمتی درباره خودرو انجام نشده است.


به‌گفته رضا شیوا، تعیین قیمت خودرو بر اساس هزینه‌های خودروسازان امکان‌پذیر نیست؛ زیرا آنها بخشی از سرمایه‌های خود را در بازارهای دیگر به کار گرفته‌اند و بنابراین استفاده از این روش برای تعیین قیمت خودرو کارآیی لازم را ندارد؛ در واقع بخشی از هزینه‌های خودروسازان، در بازارهای غیرمرتبط ایجاد می‌شود و با این حساب نمی‌توان قیمت خودرو را بر اساس این هزینه‌ها تعیین کرد.


اظهارات شیوا در شرایطی است که جمشید پژویان رئیس پیشین شورای رقابت نیز  در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» پرده از این رفتار خودروسازان برداشته و گفته بود آنها هزینه سرمایه‌گذاری‌شان در خارج حوزه خودرو را روی قیمت محصولات‌شان می‌کشند. به‌گفته کارشناسان به همین دلیل بود که شورای رقابت در آن زمان (دوران ریاست پژویان) تصمیم به کاهش قیمت خودروهای داخلی گرفت، هرچند خودروسازان زیر بار آن نرفته و خودروهای داخلی ارزان نشدند. حالا پس از چند ماه، شیوا نیز مهر تایید بر حرف‌های رئیس قبلی شورای رقابت‌زده و با استفاده از عبارت «بازارهای غیر‌مرتبط»، به‌نوعی تاکید می‌کند که قیمت واقعی خودروهای داخلی را نمی‌توان با آنچه خودروسازان خوداظهاری کرده‌اند (آمار و ارقامی که شرکت‌های خودروساز در مورد هزینه‌های تولید خود به شورای رقابت داده‌اند)، تعیین کرد.


با توجه به اظهارنظر جدید شیوا، باید دید شورای رقابت چه تصمیمی برای فرمول قیمتی خود خواهد گرفت و آیا همان فرمول قبلی که افزایش قیمت را در پی داشت، ابلاغ می‌کند و تغییراتی را در در راستای تثبیت یا کاهش قیمت، در آن ایجاد خواهد کرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------