آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

هشدارهایی برای پرداخت وام 50 درصدی خرید خانه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,پرداخت وام 50 درصدی خرید خانه

 

اخبار اقتصادی - هشدارهایی برای پرداخت وام 50 درصدی خرید خانه

این کارشناس مسکن خاطر نشان کرد: هرکسی که می‌خواهد وام بگیرد اگر 50 درصد مبلغ خرید خانه را در بانک به صورت سپرده داشته باشد این طرح می‌تواند تشویقی برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها نیز باشد.

افزایش مبلغ وام مسکن به میزان 50 درصد از مبلغ یک واحد مسکونی اقدام مثبتی در راستای خانه‌دار کردن مردم است اما باید یک فرمول کارشناسی و دقیق صورت گیرد تا جلوی هرگونه دلال‌بازی نیز گرفته شود.

ابوالحسن میرعمادی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: باید محدودیت و سقفی برای پرداخت این میزان وام در نظر گرفته شود چون اگر 50 درصد قیمت تمام شده یک خانه تامین شود، این رقم برای خانه‌هایی که گران هستند مبلغ بالایی خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید سقف میزان پرداخت و میزان حداکثر وام مشخص باشد، تصریح کرد: اگر هدف از این طرح کمک به طبقات ضعیف جامعه است باید نرخ بهره‌ای که برای بازپرداخت این مبلغ در نظر گرفته می‌شود کم باشد تا اقشار کم‌درآمد جامعه بتوانند بدون مشکل تسهیلاتشان را بازپرداخت‌ کنند.

این کارشناس مسکن خاطر نشان کرد: هرکسی که می‌خواهد وام بگیرد اگر 50 درصد مبلغ خرید خانه را در بانک به صورت سپرده داشته باشد این طرح می‌تواند تشویقی برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها نیز باشد.

میرعمادی با اشاره به این‌که اجرای این طرح نیازمند برنامه‌ریزی یک طرح جامع عملیاتی است، تاکید کرد: برای جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی و دادن این وام به افرادی که نیازمند واقعی هستند، برنامه‌ریزی صحیح و دقیق ضروری است.

میرعمادی درباره‌ مزایای این طرح افزود: دادن وام به افراد نیازمند جامعه این حسن را دارد که به افراد نیازمند از طریق بانک کمک می‌شوند. از سوی دیگر با صنعتی‌ شدن جامعه تنها منبعی که برای کمک به افراد داریم، بانک است.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که این سیستم باید در ساخت‌وساز انبوه‌سازان نیز عملیاتی شود، تصریح کرد: بدین ترتیب مردم می‌توانند با 50 درصدی که وام می‌گیرند، کارآفرینی صحیحی را نیز در جامعه ایجاد کنند.

وی با اشاره به این‌که مشکل ما در بازار مسکن به این راحتی‌ها حل نمی‌شود، افزود: اگر این بودجه فقط برای شهر تهران در نظر گرفته شود و بدین ترتیب همه هجوم بیاورند و میزان افزایش جمعیتی که در تهران وجود دارد بیشتر شود می‌توان گفت این طرح موفق نخواهد شد.

میرعمادی تاکید کرد: این طرح در تهران و همه شهرهای بزرگ همچنین در شهرستان‌ها باید اجرا شود تا بدین ترتیب بتوانیم یک رفاه نسبی را در سطح کشور ایجاد کنیم.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که میزان وام مسکن در کشور‌های دیگر به حدود 80 درصد می‌رسد، تصریح کرد: ارائه 50 درصد مبلغ خرید خانه به عنوان وام رقم مناسبی است ولی نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود میزان اقساط این وام است که باید تعادلی بین میزان درآمد افراد و بازپرداخت این اقساط وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: راه‌ حل مناسب دیگر این است که افراد بتوانند سالانه متراژ مشخصی را روی کاغذ خریداری کنند و انبوه‌سازان نیز در این راستا تولید خود را انجام دهند، یعنی بدین ترتیب افراد می‌توانند بعد از گذشت پنج سال با خرید سالانه 10 متر زمین صاحب یک خانه 60 متری شوند.

میرعمادی در پایان تاکید کرد: این موضوع فقط با ارائه‌ یک فرمول و طرح مشخص می‌تواند موثر باشد تا جلوی هرگونه دلال‌بازی نیز گرفته شود.
اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------