اونس در انتظار «شگفتی بزرگ»



اخبار ,اخبار اقتصادی ,اونس

 

اخبار اقتصادی - اونس در انتظار «شگفتی بزرگ»

ثبت بالاترین قیمت در دو هفته گذشته

خریدهایی که برای «پوشش کوتاه‌مدت» انجام می‌شوند، خیز دوباره‌ای به بازار طلا داده‌اند و موجب بازگشت طلا به سطح 1260 دلار شدند.

افرادی که از افت قیمت کالای خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها، همان کالا یا سهم را دوباره با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند. این رفتار را «پوشش کوتاه‌مدت» می‌خوانند. به گفته کارشناسان، این رفتار در خرید یعنی «پوشش کوتاه‌مدت»، در روزهای سپری شده این هفته کاری باعث افزایش قیمت طلا شده است.


فلز زرد در دومین روز کاری هفته، روی قیمت 1259 دلار برای هر اونس ایستاد. به این ترتیب قیمت طلا سه‌شنبه به بالا‌ترین سطح خود در دو هفته گذشته رسید. در حالی که خریدهای مربوط به «پوشش کوتاه‌مدت» در روز دوشنبه جزئی بود، با افزایش این خریدها، بهای فلز زرد روز سه‌شنبه 7 دلار افزایش پیدا کرد. اینها همه در حالی است که عوامل بنیادین به‌ویژه تداوم احیای اقتصاد آمریکا، باعث شده که کارشناسان برای میان مدت کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کنند. اخیرا تقویت شاخص دلار، «عامل خارجی» کاهشی برای بازار طلا بوده است. سه‌شنبه شاخص دلار ایالات‌متحده به بالاترین میزان در چهار ماه گذشته رسید. با این حال، افزایش قیمت نفت خام در جهت خنثی کردن این اثر کاهشی عمل کرده است.
همچنین آخر وقت سه‌شنبه، داده‌های تورم چین منتشر شد که نشان می‌داد شاخص بهای مصرف‌کننده این کشور در مقیاس سال به سال، 5/2 درصد رشد داشته است.

 

این شاخص در ماه آوریل 8/1 درصد رشد کرده بود. این افزایش همسو با انتظارات بازار بود و همان نتیجه‌ای بود که مقامات بانک مرکزی چین می‌خواستند بشنوند. کاهش شاخص بهای مصرف‌کننده در ماه مه نشان می‌دهد که بانک مرکزی این کشور برای اتخاذ سیاست‌های تحریکی برای رشد اقتصاد بدون تورم‌زایی، فضای بیشتری در اختیار دارد. رشد اقتصاد چینی باعث افزایش تقاضا برای طلا خواهد شد. اما طلا چهارشنبه نیز در ادامه روند روز قبل از آن، رو به افزایش بود. طلا چهارشنبه تا لحظه تنظیم این خبر با 2 دلار افزایش بیشتر به بهای 1261 دلار برای هر اونس رسید. این افزایش‌ها در حالی است که کارشناسان برای هفته جاری، کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند.


سایت کیتکو مصاحبه‌ای با جرج گرو، تحلیلگر موسسه «آر بی سی» انجام داده که در آن از احتمال بازگشت سرمایه به بازار طلا گفته شده است. گرو که عضو هیات‌مدیره CME-COMEX نیز هست، در مصاحبه‌ای که با محوریت فلزات گرانبها انجام شده، به کیتکو می‌گوید: «حس بازار این است که باید به خوش‌بینی محتاطانه خود ادامه دهد. من فکر می‌کنم که ممکن است با شگفتی بزرگی روبه‌رو شویم؛ زیرا وقتی مردم از چیزی راضی باشند، مسائل غیرمنتظره‌ای اتفاق می‌افتد.» اشاره او به رضایت برخی فعالان بازار از افزایش دوباره قیمت‌ها است. طلا دو هفته پیش با سقوط 41 دلاری همه را شگفت‌زده کرد؛ اما حالا با وجود دست نخورده ماندن عوامل بنیادین اقتصادی، خرید دوباره طلایی که به‌نظر عده‌ای «ارزان» می‌رسد، باعث پس گرفتن بخشی از ارزش طلا شده است. اگر طلا دوباره به مرز 1270 دلار برسد، احتمال افزایش بیشتر آن نیز می‌رود.


در بازار ارزهای جهانی، مهم‌ترین اتفاق همچنان ادامه افت یورو است. در حالی که بازارهای سهام چهارشنبه کمی از رکوردزنی‌های خوب خود فاصله گرفتند، یورو همزمان با سیاست‌های تسهیل پولی بانک مرکزی اروپا و ادامه انتشار آمار خوب از اقتصاد آمریکا، به روند کاهشی خود ادامه داد تا شکاف بین دلار و یورو چهارشنبه باز هم بیشتر شود.

 

پنج‌شنبه گذشته پس از کاهش نرخ‌های سود به کمترین میزان تاریخ و منفی کردن نرخ سود سپرده برای اولین بار توسط بانک مرکزی اروپا، یورو به کمترین ارزش خود در چهار ماه گذشته رسید و هنوز هم پیرامون همان نرخ 3536/1 در برابر دلار حرکت می‌کند. اما بازارهای جهان همچنان چشم به تحولات عراق دارند. میزان تاثیر پذیرفتن طلا از بحران عراق هنوز مشخص نیست؛ چراکه این بحران در صورت منطقه‌ای ماندن، قابلیت تاثیرگذاری بر کالاهای سرمایه‌ای را نخواهد داشت.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------