بازار خودرو؛ راکد اما همچنان گران



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار خودرو

 

اخبار اقتصادی - بازار خودرو؛ راکد اما همچنان گران

«رکود» و «کمی افت قیمت»؛ بازار خودرو این روزهای کشور را می‌توان در همین چند کلمه خلاصه کرد، چه آنکه با وجود افزایش عرضه و کاهش قیمت خودروهای داخلی، مشتریان تمایل چندانی برای خرید، از خود نشان نمی‌دهند.

در واقع اگرچه بازار خودرو کمی (فقط کمی) از مواضع گران خود عقب‌نشینی کرده، اما این اتفاق سبب نشده که مردم برای خرید دست به‌کار شوند؛ زیرا هنوز هم گرانی در بازار حکمرانی می‌کند. آن‌طور که خبر می‌رسد، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی همچنان بالاست و در برخی خودروها به بالای 20 میلیون تومان نیز می‌رسد.


به اعتقاد کارشناسان، مشتریان به‌دلیل آنکه منتظر اتفاقات بهتری در آینده هستند و گمان به ارزانی بیشتر خودروهای داخلی می‌برند، فعلا تمایلی به خرید‌و‌فروش خودرو ندارند. البته فعالان بازار، رکود فعلی را ناشی از دلایل دیگری نیز می‌دانند و تاکید می‌کنند همزمانی امتحانات پایان سال و بازی‌های جام جهانی 2014 و همچنین در پیش بودن ماه رمضان، از جمله دیگر عوامل تاثیرگذار بر راکد شدن بازار خودرو کشور و تمایل کم مردم برای خرید خودرو است.


به اعتقاد آنها، اوضاع فعلی حداقل تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت و پس از آن و به‌دلیل آغاز دور جدید مسافرت‌ها، خرید‌و‌فروش خودرو رونقی نسبی را به خود خواهد دید. در این شرایط، البته نهایی شدن قیمت‌گذاری خودرو نیز اثر مهمی بر آینده بازار خودرو کشور خواهد داشت؛ به‌نحوی‌که اگر تکلیف قیمت خودروهای داخلی مشخص و مردم نسبت به عدم‌تغییر آن مطمئن شوند، تقاضای خاموش بازار خودرو به تدریج خود را نشان خواهد داد. طی یک سال و نیم گذشته، به‌دلیل آنکه تکلیف قیمت خودرو مشخص نبود و مردم نمی‌دانستند در آینده چه اتفاقی در این مورد خواهد افتاد، بازار خودرو به اصطلاح تق‌ولق بود و مشتریان در انتظار بهترین فرصت برای خرید به سر می‌بردند و هنوز هم می‌برند و از همین رو بازار ماه‌هاست رونق را به خود ندیده است.


 مگان در نزدیکی‌های 100 میلیون
اما به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری به چه شکل بوده است.
آن‌طورکه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، این هفته قیمت مگان به 97 میلیون تومان رسیده که نشان از جهش دو میلیونی آن دارد. این میهمان فرانسوی، در دو ماه نخست امسال هیچ تولیدی نداشته و بر این اساس باید کمبود مگان را در بازار دلیل اصلی گرانی‌اش دانست.


مگان تا همین دو سال پیش قیمتی حول و حوش 40 میلیون تومان داشت و تیراژش نیز مناسب بود، اما مجموعه اتفاقاتی که رخ داد (رشد شدید نرخ ارز و کاهش فعالیت‌های رنو در ایران)، تولید و عرضه این خودرو را به شدت پایین آورد و قیمت آن رفته رفته رشد کرد و حالا به 97 میلیون تومان رسیده است. ازآنجاکه مگان در دوماهه ابتدایی امسال تولیدی نداشته و خبر امیدوارکننده‌ای نیز در مورد بازگشت آن به خط تولید، منتشر نشده، هیچ بعید نیست این میهمان فرانسوی تا چندی دیگر قیمت 100 میلیون تومان را نیز تجربه کند.


از مگان که بگذریم، هموطنش تندر-90 نیز روزهای گرانی را در بازار خودرو می‌گذراند، هرچند تولیدش در دو ماه امسال افزایشی بوده است.


به گفته فعالان بازار، تندر-90 مدل E2 ایران خودرو در حال حاضر 39 میلیون تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز یک میلیون تومان گران تر به فروش می‌رسد.


تندر مدل E1 هم 35 ميليون تومان قیمت دارد که این موضوع از تثبیت آن حکایت مي‌كند. فعالان بازار در مورد تيبا نيز مي‌گويند که اين خودرو با تغيير قيمتي روبه‌رو نبوده و در حال حاضر 23 میلیون و 600 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.


همچنین سوزوکي گرندويتارا نيز که مانند مگان هیچ تولیدی در دو ماه نخست امسال نداشته، 138میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و نیسان تیانا هم با وضعی مشابه مگان و ویتارا در تولید، قیمتی برابر با 150 میلیون تومان را به خود می‌بیند.


از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر مي‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، 39 ميليون تومان خريد‌و‌فروش مي‌شود و مدل صندوقدار و V8 آن نیز قیمتی برابر با 38 میلیون و 700 هزار تومان را داراست.


پژو 206 پیش تر مدل‌هایی به نام تیپ 2 و V9 و V20 نیز داشته که با توجه به توقف تولیدشان، دیگر در بازار یافت نمی‌شوند.  اما در بين ديگر مدل‌هاي پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قيمتي برابر با 29ميليون تومان به فروش مي‌رسد و سمند مدل LX نیز 32 میلیون تومان به فروش می‌رود. پژو پارس نيز هم‌اکنون در مدل داشبورد جدید و یورو4 و مجهز به موتور TU5 خود قیمتی معادل 41 میلیون تومان دارد. البته برخی مدل‌های دیگر پارس را می‌توان تا 36 میلیون تومان نیز خرید.


از پارس که بگذریم، رانا هم روزهای گرانی را در بازار سپری می‌کند، به‌نحوی‌که قیمت آن هم‌اکنون به 34 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.


در بین پرایدها نیز مدل 131 قیمتی برابر با 19 میلیون و 500 هزار تومان دارد و مدل 132 مجهز به یورو4 آن نیز 20 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. پراید 111 نیز که گران‌ترین عضو خانواده پراید به شمار می‌رود، قیمتی حدود 21 میلیون تومان دارد و چندی پیش تا مرز 22 میلیون تومان نیز پیش رفت.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------