چيني ها باز هم ایران را ضربه فنی کردند



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار خودرو

 

اخبار اقتصادی - چيني ها باز هم ایران را ضربه فنی کردند

به نظر مي رسيد بعد از توافقات ژنو و حرف و حديث هاي مختلف در مورد ورود دوباره برندهاي معروف به بازار خودرويي ايران در جريان برگزاري سيزدهمين نمايشگاه خودروي شيراز حداقل شاهد حضور پررنگ برندهايي باشيم كه ديگر نامي از چشم بادامي هاي آسياي جنوب شرقي روي آنها نيست اما گويا قرار نيست سايه اين كشور دوست از سر صنعت خودروي ايران كنار رود و همچنان هجوم چيني ها در بازار خودرويي ايران ادامه دارد.

بر اين اساس در شرايطي روبان سيزدهمين نمايشگاه خودروي شيراز روز سه شنبه قيچي خورد كه حضور گسترده شركت هاي چيني با نام برندي ايراني، به خوبي دو خودروساز دولتي ايران را تحت تاثير خود قرار داده بودند كه اين امر از ميزان استقبال مردم از خودروهاي چيني حاضر در اين نمايشگاه حكايت داشت.

 

چشم بادامي هاي شرق آسيا كه طي سال هاي گذشته توانسته اند بازار خودرويي ايران را در قبضه خود درآورند و با خودروهاي بي كيفيت خود وارد بازار ايران شدند بعد از حضور مستمر و چند ساله در بازار ايران به خوبي دريافته اند كه شرايط حضور در ايران متفاوت شده و امروز كيفيت است كه بقا در بازار را تضمين مي كند نه تعداد و قيمت. به اين جهت اگر اين ساكنان سرزمين اژدهاي زرد به فكر افزايش كيفيت نباشند بازار خودروي ايران لبخند خود را به روي برندي جديد از اروپا يا آسيا خواهد زد و به راحتي از بازار ايران دور خواهند شد.

 

شايد همين امر موجب شده است تا همكاران ايراني چيني ها براي ارائه محصولات جديد در بازار ايران در كنار گزينه هايي همچون قيمت و تنوع محصول به فكر عرضه خودرويي باشند كه از نظر كيفيت نيز حرفي براي گفتن داشته باشد. بر اين اساس سيزدهمين نمايشگاه خودروي شيراز مملو از رونمايي خودروهاي چيني بود كه در طيف قيمتي زير 60 ميليون تومان عرضه شده بودند و بنا به گفته مسوولان چيني و البته ايراني آنها داراي رده بندي كيفيت خوبي بودند كه البته بايد اين امر از سوي سازمان بازرسي كنترل و كيفيت ايران (ISQI) نيز تاييد شود. به اين ترتيب كرمان موتور از دو محصول تازه خود با نام A30 كه از خانواده توليدات شركت JAC به شمار مي رود و خودروي ليفان 720 رونمايي كرد. ديار خودرو نيز كه خود را با پكيجي از محصولاچيني خوش قيمت در بازار ايران به نمايشگاه رسانده بود نيز از سبد محصولات جديد خود در طيف سواري و وانت رونمايي كرد و البته از هدف خود براي ايجاد چند كارخانه خودروسازي در ايران تا سال 2020 نيز خبر داد. به اين جهت ابوطالب كيايي ها، معاون فروش شركت ديار خودرو از برنامه ريزي يك شركت چيني براي توليد ؟هزار خودرو در ايران تا سال ؟خبر داد و گفت: شركت بايك چين تا سال 2020 در ايران سالانه 100 هزار دستگاه خودرو توليد خواهد كرد كه صادرات اين محصولات به كشورهاي خاورميانه تنها از طريق ايران انجام خواهد شد.

 

طرف چيني در احداث كارخانه و توليد محصول در ايران سرمايه گذاري مشترك انجام خواهد داد. وي با بيان اينكه طي سال جاري وانت وينگل 5 دو كابين و تك دیفرانسیل و همچنين نوع دو كابين و دو ديفرانسيل اين خودرو در كشور عرضه خواهد شد، گفت: عرضه وانت وينگل تك كابين و تك ديفرانسيل و همچنين تك كابين و دو ديفرانسيل را نيز طي سال جاري در برنامه داريم. كيايي ها با بيان اينكه قيمت نوع دوكابين و تك ديفرانسيل وانت وينگل 5 حدود 61 ميليون و 600 هزار تومان است، گفت: اين خودرو حدود 10 درصد ساخت داخل دارد. وي همچنين از عرضه هاوال كه يك خودروي شاسي بلند است، با قيمت 90 ميليون تومان طي سال جاري خبر داد و گفت: توليد اين خودرو در كشور از مهرماه آغاز مي شود. وي در مورد قيمت گذاري محصولات شركت ديارخودرو نيز گفت: فعلابرنامه يي براي تغيير قيمت ها نداريم و به دنبال افزايش تيراژ توليد هستيم.

 

طرف چيني در همكاري با شركت ديارخودرو جدي تر شده است، طبق برنامه ريزي ها شركت بايك چين تا سال 2020 در ايران سه كارخانه توليد خودرو احداث خواهد كرد و تا آن سال توليد اين شركت به 100 هزار دستگاه خودرو خواهد رسيد. شايد يكي از نكات قابل توجه در اين نمايشگاه حضور الفا رومئو ايتاليا در بين شركت هاي چيني بود كه البته با استقبال قابل توجهي هم مواجه شده بود. اين خودروسازي ايتاليايي دو محصول مي تو و جوليتا را در اين نمايشگاه به نمايش گذاشت كه با استقبال گسترده مردم شيراز مواجه شد. شايد در كنار تمام پركاري چيني ها در بازار ايران كم كاري مسوولان خودرويي ايران بيش از پيش به چشم آمد كه البته حضور نيافتن هيچ يك از مديران عامل خودروسازي هاي دولتي در غرفه هاي خود نيز از جمله همين بي توجهي ها به صنعت خودروي ايران است كه باعث شده اين روزها چيني ها به تركتازي خود در بازار ايران ادامه دهند. غرفه هاي ايران خودرو و سايپا در اين نمايشگاه به روال مرسوم هرساله با عرضه محصولات هميشگي خانواده اين دو گروه خودروساز داخلي مزين شده بودند.

   

توليد محصولات جديد سوزوكي در ايران

هرچند كه نه سعيد مدني و نه هاشم يكه زارع، مديران عامل دو خودروسازي دولتي تلاشي براي حضور در نمايشگاه شيراز نكردند اما به روال هميشگي از سوي ايران خودرو عبدالله بابايي، معاون بازاريابي و فروش و از سوي سايپا عموزاده، قائم مقام سايپا به اين نمايشگاه آمدند تا در مواجهه با سوالات خبرنگاران پاسخگو باشند.

 

بابايي در اين نمايشگاه از مذاكره براي توليد محصولات جديد شركت سوزوكي در ايران و البته مذاكره با خودروسازي هاي اروپايي براي حضور در ايران خبر داد. وي با بيان اينكه سوزوكي يكي از شركت هايي است كه براي گسترش همكاري ها در حال مذاكره با آن هستيم، خاطرنشان كرد: توليد ديگر محصولات سوزوكي در ايران نيز در دستور كار مذاكرات قرار دارد. توليد سوزوكي گراند ويتارا پس از مدتي وقفه در چند ماه آينده آغاز خواهد شد.

 

بابايي ادامه داد: پروژه رانا هاچ بك به دليل نياز به بررسي هاي بيشتر فعلامسكوت مانده است و پس از بررسي ها درباره آن تصميم گيري خواهد شد. دنا به عنوان جديدترين محصول گروه صنعتي ايران خودرو تا دو ماه آينده وارد بازار خواهد شد و احتمالا15 هزار دستگاه از اين خودرو در سال جاري توليد مي شود. وي با بيان اينكه توليد ايران خودرو حدودا سه برابر شده است، تصريح كرد: با رشد عرضه خودرو قول مي دهيم در سه ماهه دوم سال جاري قيمت ها در حاشيه بازار كاهشي خواهد بود ضمن آنكه در سه ماهه سوم و چهارم نيز قيمت ها در بازار آزاد به ثبات خواهد رسيد. در آينده نزديك عرضه خودرو به تقاضاي آن نزديك خواهد شد به گونه يي كه ايران خودرو روزانه بيش از 2500 دستگاه خودرو را وارد بازار خواهد كرد.

 

وي در رابطه با مشكلات مصرف كنندگان براي خريد خودرو از طريق فروش اينترنتي اظهار كرد: در فروش فوري دو روز پيش لحظه يي 70 تا 80 هزار تقاضاي خريد روي سايت اينترنتي فروش فعال بود آن هم در شرايطي كه در اين مرحله حدود 20 هزار دستگاه خودرو فروخته خواهد شد. بابايي با بيان اينكه ميزان مراجعه مصرف كنندگان به سايت اينترنتي براي خريد خودرو بسيار بيشتر از ميزان خودروي عرضه شده است، تصريح كرد: به دليل تفاوت قيمت كارخانه و بازار خودروها بخش قابل توجهي از اين تقاضاها مربوط به كساني است كه مي خواهند خودروي خريداري شده را مجددا در بازار آزاد عرضه كرده و سود كنند.

 

وي ادامه داد: در اين زمينه تنها كاري كه مي توانيم انجام دهيم ممنوع كردن خريد خودرو براي كساني بود كه از سه ماه قبل از عيد خودرو خريداري كرده بودند و به هر شماره كارت ملي نيز تنها يك خودرو تعلق مي گيرد. وي در رابطه با احتمال افزايش قيمت رسمي خودروها اظهار كرد: به دليل رشد هزينه هاي انرژي حق الزحمه منابع انساني قيمت مواد اوليه و غيره محصولات نيز بايد افزايش يابد، البته ما تابع شوراي رقابت هستيم و هر چه از سوي شوراي رقابت با توجه به تورم بخشي يك سال اخير ابلاغ شود اجرايي خواهد شد.

 

وي با بيان اينكه تلاش مي كنيم با رشد توليد هزينه هاي تمام شده توليد محصولات كاهش يابد، تصريح كرد: در نتيجه تلاش مي شود در صورت افزايش قيمت ها حداقل افزايش ممكن صورت گيرد. دو سال بحراني صنعت خودرو در سال هاي 91 و 92 رو به پايان است و افق روشني پيش روي صنعت خودروي ايران قرار دارد، به گونه يي كه تلاش مي كنيم از شرمندگي مشتريان خارج شده و در راستاي ارتقاي كيفيت و كميت محصولات حركت كنيم. معاون بازاريابي و فروش گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اينكه در سال جاري تاكنون 137 هزار دستگاه در گروه ايران خودرو توليد شده، خاطرنشان كرد: حدود 110 هزار دستگاه از اين محصولات تحويل مشتريان شده و 27 هزار دستگاه نيز درحال توزيع و تحويل است. در سال جاري تاكنون بيش از 155 هزار دستگاه ثبت نام فروش صورت گرفته كه 110 هزار دستگاه آن مربوط به فروش فوري و 45 هزار دستگاه پيش فروش بوده است. بابايي با بيان اينكه هم اكنون اختصاص سهميه به نمايندگي هاي فروش در استان هاي مختلف يكسان است، تصريح كرد: اما در آينده سهميه استان هايي چون تهران به دليل بيشتر بودن تقاضاي آنها افزايش مي يابد. معاون بازاريابي و فروش گروه صنعتي ايران خودرو در رابطه با تحقيق و تفحص مجلس از صنعت خودرو اظهار كرد: به هر حال نتايج تحقيق و تفحص بايد در صحن علني مجلس بررسي شود و ما تابع قانون و دستورات ابلاغي خواهيم بود.

 

عرضه تیبا۲ در بازار

 

قائم مقام شرکت سایپا با اعلام اینکه ۲۰ خردادماه دو هزار تیبا۲ به نمایندگی‌ها تحویل داده شده است، گفت: پس از طی فرایند شماره‌گذاری تیبا۲عرضه آن ۲۰ تیر عرضه می‌شود.

 

حسن عموزاده قائم مقام شرکت سایپا در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و قطعات یدکی شیراز اظهار داشت: سایپا با حداکثر توان خود در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است برهمین اساس 5 خودروی جدید خود را نیز که شامل برلیانسv 5،h 230 ، cs 35، چانگان e 2، و ساینا است رونمایی کرده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه سایپا در طول سه روز فعالیت نمایشگاه شیراز فروش نقدی و اقساطی محصولات خود را انجام خواهد داد، افزود: قطعه سازان شیرازی حدود 18 درصد نیاز شرکت خودروسازی سایپا را تأمین می‌کنند به نحوی که قطعه سازی این شرکت از ارزش افزوده بالایی برخوردار و در اولویت توسعه قرار دارد.

 

 

قائم مقام شرکت سایپا اضافه کرد: توسعه قطعه سازی استان فارس مهمتر از بخش خودروسازی این استان است البته باید این نکته را متذکر شوم 80 درصد ارزش یک خودرو از قطعات ترکیبی آن تأمین می‌شود که برهمین اساس نقش پررنگ قطعه سازان در صنعت خودروسازی بسیار پررنگ است.

 

 

عموزاده با اشاره به اینکه صادرات محصولات شرکت سایپا تا پایان 55 هزار دستگاه خواهد بود، اظهار داشت: تاکنون حدود 25 هزار دستگاه خودرو به عراق صادر شده است البته از اول امسال سه هزار دستگاه نیز به مصر و 1500 دستگاه به آذربایجان ارسال شده است.

 

 

وی ضمن بیان این مطلب که استان فارس به عنوان چهارمین خریدار بزرگ محصولات این شرکت به شمار می‌آید،گفت: البته محصولات دیگری نیز از سایپا به الجزایر، روسیه و سنگال صادر شده است.

 

 

این مقام مسئول در شرکت سایپا در رابطه با زمان دقیق تیبا2 نیز اعلام کرد: از مشتریان محترم بابت تأخیر این خودرو عذرخواهی می‌کنم البته گروه خودروسازی سایپا قبل از اینکه از کیفت خودرو مطمئن نباشند، آن خودرو را روانه بازار نخواهند کرد.

 

 

عموزاده تصریح کرد: روز گذشته دو هزار دستگاه تیبا2 به نمایندگی‌ها تحویل داده شده است که با انجام فرآیند شماره گذاری آنان در 20 تیر شاهد رفت و آمد تیبا2 در خیابان‌های کشور خواهیم بود.

 

مبارزه با عرضه قطعات تقلبي خودرو

همچنين شهريار سلطاني، معاون شبكه خدمات ايساكو از افزايش فعاليت ها براي جلوگيري از عرضه قطعات يدكي تقلبي خودرو خبر داد و اظهار كرد: متاسفانه برخي سودجويان قطعات يدكي بي كيفيت را حتي با بسته بندي هاي اصلي عرضه مي كنند. وي با بيان اينكه ايساكو سعي كرده با برگزاري برنامه هاي آموزشي در نمايشگاه ها و ديگر مراكز آموزش لازم را براي تشخيص قطعات يدكي اصلي از تقلبي به مصرف كنندگان بدهد، خاطرنشان كرد: بسته بندي اصلي بايد داراي مارك و هولوگرام ايساكو باشد. در برنامه هايي مانند نمايشگاه ها نمونه هاي بسته بندي و قطعات تقلبي نيز در معرض ديد عموم قرار داده مي شود تا مصرف كنندگان بتوانند قطعات اصلي را از تقلبي تشخيص دهند. تمام قطعات اصلي توزيع شده در شبكه نمايندگي هاي ايساكو داراي كد رهگيري است به گونه يي كه مشخص مي شود قطعه در كدام خودرو نصب شده و شرايط كيفي آن چگونه است. سلطاني با بيان اينكه ايساكو سعي كرده با افزايش تعداد نمايندگي هاي مجاز رضايت مشتريان در حوزه خدمات پس از فروش خودرو را كسب كند، تصريح كرد: مصرف كنندگان در صورت تهيه قطعات از نمايندگي هاي مجاز مي توانند از صحت قطعه و كيفيت آن اطمينان داشته باشند.

 اخبار اقتصادی - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------